آیا بیماری کرونا شخصیت افراد را تغییر می دهد؟

محققان آمریکایی در یک مطالعه جدید به بررسی تغییرات شخصیتی در دوران قبل از همه گیری کووید-19 تا سال 2022 پرداختند.

کویید-19

طبق گزارش های فن تک، مطالعه جدید توسط دکتر آنجلینا سوتین و همکارانش از کالج پزشکی دانشگاه ایالتی فلوریدا نشان داد که، بیماری همه گیر کووید- 19 ممکن است شخصیت همه ی مردم ایالات متحده، به ویژه جوانان را تغییر داده باشد. علی رغم این باور عمومی که، شخصیت انسان ها تا حد زیادی در برابر فشارهای محیطی غیر قابل تغییر می ماند.

محققان هزاران آمریکایی را، قبل از همه‌گیری تا سال 2022 از لحاظ ویژگی شخصیتی مانند برون‌گرایی، توافق‌پذیری، باز بودن و وظیفه‌شناسی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند همه ویژگی های شخصیتی، دچار تغییرات جزئی شده است. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله PLOS ONE منتشر گردید.

به طور کلی، تحقیقات قبلی هیچ ارتباطی بین وقوع اتفاقات خطرناکی مانند زلزله و طوفان و تغییر شخصیت پیدا نکرد. با این حال، همه‌گیری ویروس کرونا تمام جنبه‌های زندگی و کل جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

مطالعه جدید از تست های شخصیت طولی 7109 بزرگسالی که در یک مطالعه آنلاین آمریکا شرکت کرده بودند، استفاده کرد. آن ها پنج ویژگی شخصیتی زود رنجی، برون گرایی، گشاده رویی، توافق پذیری و وظیفه شناسی را قبل از همه گیری (مه 2014 - فوریه 2020)، در اوایل همه گیری (مارس - دسامبر 2020) یا بعد از آن (2021- 2022) بررسی کردند. در مجموع 18623 ارزیابی با میانگین 2.62 برای هر شرکت کننده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 41.2 درصد از شرکت کنندگان مرد و در محدوده سنی 18 تا 109 سال بودند.


بر اساس مطالعات انجام شده، تغییرات کمی بین ویژگی‌های شخصیتی قبل از همه‌گیری تا سال 2020 وجود داشت. با این حال، زمانی که داده‌های سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۲ با دوران قبل از همه‌گیری مقایسه شد، میزان برون‌گرایی، گشودگی، توافق‌پذیری و وظیفه‌شناسی کاهش پیدا کرده بود. تغییرات حدود یک دهم انحراف معیار بود که، معادل حدود یک دهه تغییر شخصیت هنجاری است. تغییرات با افزایش سن متوقف گردید. تغییرات در جوانان بالغ تر به صورت افزایش زودرنجی، کاهش رضایت و وظیفه شناسی خود را نشان داد. اما، در افراد مسن تر هیچ تغییر آماری قابل توجهی در صفات مشاهده نشد. محققان نتیجه گرفتند که اگر این تغییرات ثابت باقی بمانند، نشان می‌دهد که اتفاقات استرس زا می‌توانند مسیر شخصیت را به‌ویژه در جوانان کمی دچار تغییر کند.

نویسندگان اضافه کردند: «تغییرات شخصیتی کمی در اوایل همه‌گیری وجود داشت، اما تغییرات بیشتر از سال 2021 شروع شد. از همه مهم‌تر، شخصیت جوانان بیشتر دست خوش تغییر شد. در میان آن‌ها، زود رنجی، کاهش رضایت‌مندی و وظیفه‌شناسی به میزان قابل توجهی تغییر کرد. به این معنا که جوانان دارای خلق‌وخوی تندتر، استرس بیشتر، روحیه همکاری و اعتماد کمتر، خویشتن‌دار و مسئولیت‌پذیری کمتر شدند.»


چاپ