اولین مورد انسانی سویه آنفولانزای خوکی در انگلیس کشف شد

وزارت بهداشت انگلیس اولین مورد انسانی مبتلا به سویه آنفولانزای خوکی را تایید کرد.

آنفلونزای خوکی

اولین مورد انسانی از سویه جدید آنفولانزای خوکی در بریتانیا شناسایی شد و مقامات بهداشتی سعی دارند منشا ویروس جدید را شناسایی کنند. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) روز دوشنبه تأیید کرد که نتیجه تست آزمایش H1N2v یک فرد مثبت بوده است.

براساس گزارش های فن تک؛ سویه جدید H1N2از نظر ژنتیکی مشابه با ویروس‌های آنفولانزای خوکی است که در سراسر جهان وجود دارد. با این حال، این سویه از نظر ژنتیکی متفاوت از سایر موارد انسانی اخیر این سویه در جهان است. این تفاوت‌های ژنتیکی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که این سویه یا از خوک‌ها به انسان‌منتقل شده است یا بر اثر جهش‌های ژنتیکی به شکل فعلی در آمده است. پزشک بیمار در یورکشایر شمالی، طبق قوانین از بیمار در تاریخ 9 نوامبر به علت داشتن علائم تنفسی مشابه آنفلونزا آزمایش گرفت. تعیین توالی ژنوم و آزمایش PCR توانست H1N2 را شناسایی کند. وزارت بهداشت بریتانیا هنوز اطلاعات بیشتری در مورد سن یا وضعیت سلامت عمومی بیمار مبتلا به سویه جدید را منتشر نکرد.

آنفلوانزای خوکی یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس آنفلوانزای A به وجود می آید. این ویروس در خوک ها، پرندگان و انسان ها یافت می شود. عامل بیماری می تواند از طریق تماس نزدیک با فرد یا حیوان آلوده، یا از طریق تنفس ذرات آلوده معلق در هوا منتقل شود. هنگامی که ویروس آنفلوانزای خوکی وارد بدن می شود، با حمله به سلول های ریه، شروع به تکثیر می کند. این اتفاق باعث التهاب و تورم ریه ها و در نهایت منجر به علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس می شود. در برخی موارد نادر، آنفلوانزای خوکی حتی منجر به عوارض جدی تر مانند ذات الریه، سینه پهلو یا حتی مرگ شود.

عفونت‌های انسانی با زیرگروه‌های آنفلوانزای A در سال های اخیر هم شناسایی شده‌ بود. به عنوان نمونه: CDC اولین مورد انسانی مبتلا به آنفلونزای خوکی در ایالات متحده را در ماه اوت سال جاری اعلام کرد. اگرچه سویه جدید هرگز در بریتانیا کشف نشده بود اما، به گفته UKHSA از سال 2005 حدود 50 مورد انسانی در سراسر جهان گزارش شد. ویروس شناس یان براون از آژانس سلامت حیوانات و گیاهان بریتانیا در واکنش به گزارش UKHSA گفت: "این ویروس ها معمولا قابلیت انتقال انسان به انسان را ندارند و چنین مواردی معمولاً از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با خوک ها رخ می دهد." قدرت شیوع آنفلونزای خوکی در بین خوک ها زیاد است اما، باعث مرگ تعداد کمی از آنها می شود.

ویروس‌های آنفلوانزای خوکی و انسانی می‌توانند با هم ترکیب شوند و ویروس‌های جدیدی ایجاد کنند که می‌توانند به انسان‌ها منتقل شوند. این ویروس‌های جدید به احتمال زیاد با سیستم ایمنی بدن انسان سازگاری دارند و باعث بروز بیماری های شدیدتری می شوند. به همین علت کنترل زیر سویه های ویروس آنفلوانزای A اهمیت زیادی دارد. اگر مقامات بهداشتی بتوانند شیوع یک سویه جدید آنفلوانزا را زود تشخیص دهند، می‌توان اقدامات اساسی برای جلوگیری از گسترش آن انجام دهند. در طول سالیان اخیر، دوبار شاهد شیوع گسترده آنفلونزای خوکی بودیم:

• همه‌گیری آنفلوانزای خوکی در سال 2009 که در طول چند هفته به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت.
• سویه A(H1N1)pdm09 که اکنون در انسان‌ها در حال چرخش فصلی است و دیگر آنفولانزای خوکی نامیده نمی‌شود.

به عقیده کارشناسان بهداشت تنها راه جلوگیری از شیوع این سویه شستن مرتب دست ها قبل و بعد از تماس با خوک ها، خودداری از خوردن و آشامیدن در اطراف آنها، پرهیز از تماس با خوک هایی که علائم اولیه این بیماری در آنها دیده می شود. افرادی هم که به این ویروس مبتلا شدند بهتر است در قرنطینه خانگی باشند و از تماس با دیگران به خصوص کودکان و افراد مسن اجتناب کنند. ویروس‌های آنفلوانزای A انسانی و حیوانی در صورت ورود به یک میزبان می‌توانند تولید مثل کنند و فرزندان هیبریدی تولید کنند که به خوبی برای رشد در انسان سازگار هستند، اما با پاسخ‌های ایمنی ما به عفونت‌ها یا واکسیناسیون‌های قبلی آنفلوانزای انسانی تشخیص داده نمی‌شوند. فرآیندی به نام جابجایی ژنتیکی)،" او توضیح می دهد.


چاپ