شیوع گسترده ویروس مرگبار لاسا در دهه های آینده

یک تحلیل جدید نشان می دهد که تب کشنده لاسا به زودی می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات آب و هوایی به یک مشکل بهداشت عمومی بزرگتر در آفریقا تبدیل شود.

lasa 1 1

طبق گزارش های فن تک، نتایج این مطالعه توسط دانشمندان موسسه تحقیقاتی Scripps Research و دانشگاه بروکسل، 27 سپتامبر در مجله Nature Communications منتشر شد.

دانشمندان ده‌ها داده‌های محیطی مرتبط با شیوع ویروس لاسا مانند دما، بارندگی و وجود مراتع را به عنوان عامل کلیدی در انتقال ویروس شناسایی کردند. بر اساس پیش‌بینی‌های محققان در چند دهه آینده، مناطقی که میزبان ویروس لاسا هستند ممکن است از غرب آفریقا به آفریقای مرکزی و شرقی گسترش پیدا کند. با این گسترش همراه با رشد جمعیت آفریقا، جمعیت انسانی ساکن در مناطقی که ویروس در آن پخش خواهد شد، ممکن است به بیش از 600 میلیون نفر افزایش یابد.

دکتر رافائله کلایتینگ، نویسنده اول مقاله و محقق فوق دکتری دانشگاه مارسی می گوید: «تحلیل ما نشان می دهد که چگونه تغییرات آب و هوایی، کاربری زمین و افزایش جمعیت در 50 سال آینده می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به تب لاسا را در آفریقا افزایش دهد.

کلایتینگ یکی از نویسندگان مقاله، پروفسور کریستین اندرسن نویسنده ارشد و سیمون دلیکور دکترای دانشگاه بروکسل این تیم تحقیقاتی را تشکیل می دادند.

ویروس لاسا یک ویروس "زئونوز" است که از طریق حیوان به انسان منتقل می شود. در این تحقیقات، ویروس از طریق مدفوع میان چند موش پستاندار (Mastomys natalensis)، منتشر شد. تخمین زده می شود 80 درصد عفونت ها خفیف یا بدون علامت بودند و در موارد باقی موارد عفونت های شدیدتری رخ داد که همراه با علائم و نشانه هایی مانند فشار خون پایین (شوک)، خونریزی از دهان و روده و کاهش شنوایی به صورت دائمی بود. میزان مرگ و میر برای بیماران بستری در بیمارستان به طور کلی بالا بود و گاهی اوقات به 80٪ نیز می رسد.
تخمین زده می شود که سالانه چند صد هزار عفونت، عمدتاً در نیجریه و چندین کشور غرب آفریقا رخ می دهد. هنوز هیچ واکسن تایید شده یا درمان دارویی بسیار موثری برای این ویروس وجود ندارد.

lasa 1 2

اگرچه منبع اصلی حیوانی ویروس لاسا شناسایی شد، اما ویروس تنها در برخی از مناطقی که این حیوانات وجود دارند، پخش می شود. بنابراین، این امکان وجود دارد که عوامل محیطی نیز به مشخص شدن این موضوع که، در چه محل هایی انتقال ویروس به میزان قابل توجهی رخ خواهد داد، کمک کند. در این مطالعه، دانشمندان با استفاده از داده‌های مربوط به شرایط محیطی در مکان‌های انتشار یافته، یک مدل « اکولوژیکی» از انتقال ویروس لاسا ایجاد کردند.


مناطق فعلی پیش بینی شده در این مدل، به خوبی با مناطق بومی شناسایی شده در غرب آفریقا مطابقت دارد، اما تخمین ها برای دهه های آینده گسترش گسترده ای را در داخل و خارج از غرب آفریقا نشان می دهد.

کلیتینگ گفت: «ما متوجه شدیم که چندین منطقه احتمالاً از نظر زیست محیطی برای انتشار ویروس در آفریقای مرکزی، مانند کامرون و جمهوری دموکراتیک کنگو و حتی در مناطقی از شرق آفریقا در اوگاندا، مناسب خواهند بود.»

در حال حاضر، جمعیت آفریقا رو به افزایش است. محققان دریافتند که تعداد افرادی که به طور بالقوه در معرض این ویروس قرار دارند می تواند از مرز 92 میلیون نفر فعلی تا سال 2050 به 453 میلیون و تا سال 2070 به 700 میلیون افزایش می یابد که یک جهش 600 درصدی است.

دانشمندان پویایی انتشار ویروس لاسا را با استفاده از داده‌های ژنوم‌های ویروسی توالی‌شده نمونه‌برداری شده در مکان‌های مختلف غرب آفریقا مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند پراکندگی ویروس کند شده است. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر، دینامیک انتقال ویروس در مکان جدید تغییر کند، سرعت گسترش ویروس به مناطق جدید از نظر زیست محیطی در دهه های آینده ممکن است کند شود.

به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه باید در سیاست‌های بهداشت عمومی آفریقا به‌عنوان مثال تشویق مقامات به اضافه کردن ویروس لاسا به فهرست ویروس‌های تحت نظارت اپیدمیولوژیک در بخش‌هایی از آفریقای مرکزی و شرقی، اعمال شود.


چاپ