شیوع آبله میمون منجر به اعلام وضعیت اضطراری در جهان شد

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی WHO روز شنبه به دنبال افزایش سریع آمار مبتلایان آبله میمون در جهان، وضعیت اضطراری که بالاترین سطح هشدار می باشد، را اعلام کرد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

able monkey

برچسب WHO با عبارت "اورژانس بهداشت عمومی نگرانی بین‌المللی (PHEIC)"، برای ایجاد یک واکنش هماهنگ بین‌المللی طراحی شده است و می‌تواند بودجه لازم را برای همکاری های مشترک در ساخت واکسن‌ها و درمان‌ را تامین کند.
او به خبرنگاران گفت که اعضای یک کمیته کارشناسی روز پنجشنبه برای بحث در مورد توصیه احتمالی تشکیل جلسه دادند، در مورد این تصمیم اختلاف نظر داشتند که، در نهایت با 9 رای مخالف و شش رای موافق، منجر به خروج از این بن بست گردید.

تدروس در یک نشست خبری در ژنو گفت: «اگرچه من وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را در سطح بین‌المللی اعلام می‌کنم، اما در حال حاضر بیشترین موارد ابتلا از طریق برقراری ارتباط جنسی میان مردان هم جنس گرا، به ویژه آنهایی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، گزارش شده است.» وی افزود: انگ و تبعیض می تواند به اندازه هر ویروسی خطرناک باشد.

وی گفت: "آبله میمون، که از طریق تماس نزدیک گسترش می یابد؛ با ایجاد علائم آنفولانزا و ضایعات پوستی پر از چرک ظاهر می شود." بیشتر بخوانید


او در ادامه توضیح داد: "خطر این بیماری در سطح جهانی متوسط است، اما WHO خطر آن را در اروپا بالا ارزیابی کرده است. "
کاخ سفید اعلام کرد که این بیانیه "فراخوانی برای اقدام جامعه جهانی جهت جلوگیری از گسترش این ویروس است." راج پنجابی، مدیر دفتر آمادگی برای همه‌گیری کاخ سفید، گفت که برای جلوگیری از گسترش این بیماری و محافظت از جوامعی که بیشترین خطر ابتلا به آن را دارند، "واکنش هماهنگ و بین‌المللی ضروری است". پیش از این، تدروس معمولاً توصیه‌های کمیته تخصصی را تأیید می‌کرد، اما دو منبع نزدیک به تدروس، در اوایل روز شنبه گفتند که او احتمالاً به دلیل نگرانی در مورد افزایش نرخ ابتلا و کمبود واکسن و درمان، تصمیم گرفته است از بالاترین سطح هشدار حمایت کند.

در سال جاری تاکنون بیش از 16000 مورد آبله میمون در بیش از 75 کشور و پنج مورد مرگ در آفریقا گزارش شده است. این بیماری ویروسی در خارج از آفریقا، عمدتاً در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، شیوع پیدا کرده است. کارشناسان بهداشت از تصمیم WHO برای صدور بیانیه PHEIC که تاکنون فقط در مورد همه‌گیری ویروس کرونا و تلاش‌های مداوم برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال اعمال می‌شد، استقبال کردند.

لارنس گوستین، استاد حقوق جورج تاون در واشنگتن، که این تصمیم را از نظر سیاسی شجاعانه خواند، گفت: «این تصمیم درستی بود، زیرا عدم اعلام وضعیت اضطراری در این مرحله می توانست به یک فاجعه تاریخی تبدیل شود».

جوزی گلدینگ، رئیس اپیدمی و اپیدمیولوژی در Wellcome Trust (ولکام تراست، بنیاد خیریه ای در بریتانیا است که، در زمینه بهداشت تمرکز دارد.)، گفت: این تصمیم باید به مهار گسترش بیماری ویروسی آبله میمون کمک کند. او گفت: "ما نمی توانیم منتظر تشدید بیماری ها بوده و سپس اقدامات لازم را انجام دهیم"

able mankey vaksan

جلسه ژوئن
سازمان جهانی بهداشت و دولت های ملی با فشار شدید دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی برای انجام اقدامات بیشتر در مورد آبله میمون مواجه بوده اند. موارد ابتلا به این بیماری ویروسی از زمانی که این کمیته برای اولین بار در پایان ماه ژوئن تشکیل شد، تنها حدود 3000 مورد بوده، که در حال حاضر افزایش یافته است. در آن زمان، گروه کارشناسی موافقت کردند در صورت تشدید شیوع، در موضع خود در مورد اعلام وضعیت اضطراری تجدید نظر کنند.

یکی از موضوعات کلیدی که باعث ارزیابی مجدد شد این بود که، آیا این ویروس به سایر گروه‌ها مخصوصا کودکان یا کسانی که در شیوع‌های گذشته کشورهای بومی آسیب‌پذیر بوده‌اند، سرایت می‌کند یا خیر؟! روز جمعه، ایالات متحده دو مورد از ابتلای آبله میمون در کودکان را، شناسایی کرد. مقامات سازمان جهانی بهداشت روز شنبه گفتند که در حال بررسی احتمال انتشار ویروس از طریق روش های جدید انتقال هستند.


چاپ