سریع ترین راه تشخیص و درمان بیماری کرونا در کودکان کشف شد

بر اساس نتایج تحقیقاتی که توسط مؤسسه تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) در مه 2022 منتشر شد، علت لخته شدن خون و مسیرهای پروتئینی دستگاه ایمنی بدن در ابتلای کودکان به بیماری کووید-19، شناسایی شده‌اند که این کشف جدید امکان تشخیص زودهنگام و درمان‌های مناسب‌تر را فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

سریع ترین راه تشخیص بیماری حاد تنفسی در کودکان

محققان موفق شدند مسیرهای انعقاد خون و پروتئین سیستم ایمنی را که در موارد شدید ابتلای کودکان به کووید-19 فعال می شود، را کشف کنند. نتایج بدست آمده از این تحقیق، به پزشکان امکان تشخیص زودهنگام و تجویز درمان‌های بهتری را خواهد داد.

مطالعه ای که به صورت مشترک توسط محققان مرکز آنالیز پروتئوم استرالیا در سیدنی، موسسه تحقیقاتی کودکان مرداک (MCRI) و دانشگاه ملبورن انجام شد، امروز (2 مه 2022) در مجله Nature Communications منتشر شده است. آن ها موفق شدند، مکانیسم های بیماری را در کودکان مبتلا به کووید-19 که با سندرم التهابی چند سیستمی مراجعه می کردند، شناسایی کنند. بیماری حاد تنفسی کووید-19 ، می تواند بخش‌های مختلف بدن از جمله قلب، ریه‌ها، مغز و سندرم دیسترس تنفسی حاد که نوعی بیماری ریوی است، را ملتهب کند.

Conor McCafferty، محقق MCRI و دانشجوی دکترای دانشگاه ملبورن، گفت:" که محرک اصلی نوع حاد کووید-19 در کودکان، لخته شدن خون و نحوه واکنش پروتئین‌های سیستم ایمنی بدن به این ویروس است."

او گفت: «کودکان به طور کلی کمتر مستعد ابتلا به کووید-19 هستند و علائم خفیف‌تری دارند، اما مشخص نیست که چه چیزی باعث شده برخی از آنها به نوع حاد این بیماری مبتلا شوند.»

"تحقیق ما اولین تحقیقی محسوب می شود که مسیرهای پروتئینی خاص سیستم ایمنی ولخته شدن خون در کودکانی که علائم جدی از بیماری کووید-19 داشتند، را کشف کرد."

برای این مطالعه، نمونه‌های خونی از 20 کودک سالم در بیمارستان رویال کودکان و نمونه‌هایی از 33 کودک مبتلا به SARS-CoV-2 مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی یا سندرم دیسترس تنفسی حاد از بیمارستان Necker-Enfants Malades، دانشگاه و بیمارستان های بزرگ پاریس جمع‌آوری شد.


آقای مک کافرتی گفت که این اکتشافات به دلیل پروتئومیکس (دانشی که به نحوه ساخت و عملکرد پروتئین‌ها در مقیاس بزرگ می پردازد) امکان پذیر است، رویکردی تجربی که به محققان اجازه می دهد تقریباً 500 پروتئین موجود در سیستم گردش خون را به طور همزمان بررسی کنند.

داده‌ها نشان می‌دهد که 1.7 درصد از موارد بستری کودکان مبتلا به کووید-19 ، در بخش مراقبت‌های ویژه است. کودکان مبتلا به کووید-19 که با سندرم التهابی چند سیستمی مراجعه می‌کنند، به دلیل وجودعلائم بالینی مشابه با بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی مانند تب، درد شکم، استفراغ، بثورات پوستی و ملتحمه، تشخیص سریع بیماری را دشوار می‌کند.

پروفسور ورا ایگناتوویچ، پروفسور MCRI گفت: نتایج بدست آمده درک کلی از فرآیندهایی که زمینه ساز ابتلای کودکان به بیماری حاد کووید-19 می شود، را فراهم می کند. نتایج بدست آمده از آزمایش های تشخیصی به شناسایی زودهنگام کودکان در معرض خطر و درمان آن ها کمک می کند.

او گفت: «دانستن مکانیسم‌های مربوط به کووید-19 حاد در کودکان و نحوه واکنش لخته شدن خون و سیستم ایمنی در کودکان به این ویروس، به تشخیص و شناسایی موارد حاد کووید-19 کمک می‌کند و به ما امکان می‌دهد تا درمان هدفمند را توسعه دهیم.»


چاپ