حجم تولید آیفون فاکسکان در ماه نوامبر 30 درصد کاهش یافت

شرکت فاکسکان مستقر در شهر ژنگژو چین اعلام کرد که، حجم تولید آیفون شرکت اپل در ماه نوامبر 30 درصد کاهش پیدا می کند. این شرکت علت این کاهش را، مشکلات قرنطینه ناشی از بیماری کووید-19 در چین دانست.

شرکت فاکسکان

طبق گزارش های فن تک و بر اساس گزارشات اخیر، مشکلات ناشی از همه گیری کووید-19 در کارخانه مونتاژ آیفون فاکسکان شهر ژنگژو چین می‌تواند تولید ماه نوامبر دستگاه Apple Inc (AAPL.O) را تا 30 درصد کاهش دهد.
شرکت فاکسکان یا Hon Hai Precision Industry Co Ltd ، در حال تلاش برای افزایش حجم تولید خود در کارخانه شهر شنژن است تا بتواند مشکل کمبود را جبران کند.


کارخانه ژنگژو در مرکز چین، که حدود 200000 نفر در آن مشغول به کار است، در قبال سیاست های سخت گیرانه قرنطینه کووید-19چین با نارضایتی های کارکنان مواجه شده است. این نارضایتی تا حدی بود که چندین کارگر شرکت در آخر هفته از محل کار خود فرار کردند.
طبق روال بازار، فشار کاری برای افزایش حجم تولید در ماه های آخر سال برای کارخانه های سازنده لوازم الکترونیکی به اوج خود می رسد. البته، اپل همیشه از این زمان بیشترین سود را برده است.


با این وجود، فاکسکان روز یکشنبه اعلام کرد که وضعیت تحت کنترل است و برای کاهش اثرات احتمالی، تولید محصولات باقی مانده را با سایر کارخانه ها هماهنگ خواهد کرد. قیمت سهام شرکت در بازارهای داخلی روز دوشنبه 1.9 درصد کاهش یافت.

اپل هنوز نسبت به این خبر، هیچ واکنشی نشان نداده است. تحلیلگران موسسه Fubon Research در این ماه اعلام کردند که Foxconn بزرگترین سازنده آیفون اپل 70 درصد از محموله های آیفون سراسر جهان را تولید می کند که، به نوبه خود 45 درصد از درآمد این شرکت تایوانی را تشکیل می دهد.

شرکت های مشابهی در هند و جنوب چین هم این دستگاه ها را می‌سازند، اما کارخانه ژنگژو بیشترین حجم تولید جهانی آن را تشکیل می دهد. یکی از افراد نزدیک به این شرکت گفت که، بسیاری از کارگران در کارخانه ژنگژو حضور دارند و تولید همچنان ادامه دارد.

اقدامات سختگیرانه19 COVID-

بر اساس سیاست‌های فوق‌العاده سخت‌گیرانه چین برای مقابله با کووید-۱۹، محل‌ها باید با اقداماتی از جمله قرنطینه‌ در مقیاس های وسیع تر برای سرکوب شیوع بیماری‌ها به سرعت وارد عمل شوند. کارخانه‌ها در مناطق آسیب‌دیده اغلب اجازه دارند باز بمانند، مشروط بر این که تحت یک سیستم «حلقه بسته» کار کنند. در این سیستم کارکنان فقط در محل زندگی و کار حق تردد دارند. بیشتر شرکت‌ها عقیده دارند که انجام چنین تصمیماتی با مشکلات متعددی همراه خواهد بود.

Foxconn در 19 اکتبر صرف غذا در غذاخوری های کارخانه ژنگژو را ممنوع کرد و کارگران را ملزم به خوردن وعده های غذایی در خوابگاه ها کرد. این اقدامات باعث شد افراد شاغل در سایت، از طریق رسانه‌های اجتماعی ناامیدی خود را از درمان و تدارکات خود ابراز کنند. برخی از کارکنان نیز در آخر هفته از سایت فرار کردند. برخی عکس‌ها و ویدئوهایی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می دهد کارکنان فاکسکان روزها و شب ها در امتداد جاده منتهی به سایت، مشغول فرار هستند.


فاکسکان و مقامات محلی آماری از تعداد کارگران آلوده در سایت را فاش نکرده اند. ژنگژو، مرکز استان هنان مرکزی، از 19 اکتبر تاکنون 264 مورد انتقال محلی کووید-19 را گزارش کرده است.

فاکسکان اقدامات حلقه بسته را در ماه مارس و ژوئیه امسال در کارخانه کوچکتر خود در شهر شنژن به اجرا در آورد، زیرا آمار ابتلا در شهرهای جنوبی روند صعودی داشته است.

ماه مه، یکی دیگر از کارخانه های مونتاژ کننده مک بوک اپل موسوم به Quanta Computer Inc در شانگهای پس از کشف چند نمونه ابتلا به کووید-19، با وجود راه اندازی یک سیستم حلقه بسته، تحت تاثیر اعتراضات کارگران قرار گرفت.


چاپ