اپل با کاهش میزان تقاضا در چین مواجه است

برخی از تحلیلگران روز جمعه پس از اعلام سازنده آیفون مبنی بر این که حجم تقاضا در اواسط ژوئن افزایش یافته است، هشدار دادند که اپل (AAPL.O) باید خود را برای تضعیف تقاضا در چین آماده کند، زیرا خریداران پس از قرنطینه COVID-19 که میزان فروش را با مشکل مواجه کرد، سعی می کنند هزینه های خود را محدودتر نمایند. برای اطلاعات بیشتر از دلایل کاهش تقاضا محصولات اپل تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

iphone

سازنده آیفون روز پنجشنبه گزارش داد که درآمد سه ماهه دوم در چین به میزان 1 درصد کاهش یافته است که، عملکرد سه ماهه ما را در منطقه تحت تاثیر قرار داد.

در حالت کلی، درآمد اپل 2 درصد افزایش یافت که بالاتر از پیش بینی های سازندگان بود. این شرکت همچنین اعلام کرد، علیرغم منفی شدن شاخص های اقتصاد کلان، هیچ کاهشی در تعداد تقاضا برای آیفون در سطح جهان وجود نداشته است.
تیم کوک، رئیس اپل، علت کاهش درآمد در چین را ناشی از، قرنطینه های شدید دولت چین در شهرهای این کشور دانست که میلیون ها نفر را مجبور به ماندن در خانه کرد و وضعیت اقتصادی آن ها را تحت تأثیر قرار داد.

او گفت: «ما شاهد کاهش تقاضا در شهرهایی بودیم که، تحت تأثیر این قرنطینه قرار داشتند. ولی حالا ما شاهد بازگشت مجدد آمار در همان شهرها در پایان سه‌ماهه دوم تا بازه زمانی ژوئن هستیم».

محدودیت‌های سختگیرانه چین برای از بین بردن کووید، دومین اقتصاد بزرگ جهان را تضعیف کرده است، به طوری که اعتماد مصرف‌کننده به پایین‌ترین حد خود رسیده و به دنبال آن سرمایه‌گذاری خصوصی کند شده و نرخ بیکاری جوانان، رکورد ۱۹.۳ درصدی را به ثبت رسانیده است.
اپل این هفته برای مشتریان چینی خود، تخفیف هایی را بر روی آیفون ها و سایر سخت افزارها اعلام کرد، استراتژی که معمولا در زمان هایی که آمار فروش پایین است، از آن استفاده می کند.
به گفته تحلیلگران، با این حال، این شرکت بیشتر از وضعیت بحرانی در اقتصاد مصون خواهد ماند، زیرا تنها برند پیشرو در جهان محسوب می شود که دستگاه های گران قیمت تولید می کند.

هوآوی رقیب اصلی اپل در بخش ساخت دستگاه های گران‌قیمت، پس از اینکه تحریم‌های ایالات متحده مانع از تامین قطعات اصلی این شرکت شد، فروش خود را از دست داده است. آمار فروش Honor، یک اسپین آف هوآوی، به سرعت در حال رشد است اما هنوز وارد بازار محصولات رده بالا نشده است.
به گفته کانترپوینت ریسرچ، فروش کلی گوشی های هوشمند چینی در ماه آوریل تا ژوئن نسبت به سال گذشته، 14.2 درصد کاهش یافت که این حجم فروش، پایین ترین میزان در طول یک دهه اخیر می باشد.

به گفته کانترپوینت، سهم بازار اپل در چین حتی با کاهش 5.8 درصدی حجم فروش، به 15.5 درصد در سه ماهه امسال رسید، که در مقایسه با Oppo ، Xiaomi (1810.HK) و vivo آسیب کمتری دیده است.

ویل وانگ، تحلیلگر IDC گفت، برخلاف اواخر سال 2020، زمانی که تعداد تقاضا برای تلفن در چین پس از اولین قرنطینه ناشی از کووید، افزایش یافت، انتظار می‌رود میزان فروش تلفن کاهش یابد.

او گفت: « علت آن فقط قرنطینه نیست، بلکه عوامل دیگری مانند سرکوب فناوری دولت و کندی بازار املاک همگی بر قدرت خرید مصرف‌کننده تأثیر منفی دارند.»
اپل قرار است مدل جدید آیفون را در پاییز عرضه کند. نیکول پنگ، تحلیلگر Canalys گفت، اما بعید است که میزان فروش دستگاه جدید در چین بیشتر از آیفون 13 سال گذشته باشد. فروش تلفن های رده بالا در چین متغیر است، بنابراین اپل احتمالا باید نگران ضعیف شدن میزان تقاضا باشد.


چاپ