آغاز سفر شش ساله فضاپیمای سایک ناسا به سمت یک سیارک!

ناسا اعلام کرد که فضاپیمای سایک ماموریت شش ساله خود را به سمت یک سیارک همنام شروع کرده است.

ناسا فضاپیمای سایک

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از انگجت؛ فضاپیمای سایک آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) زمین را به مقصد یک سیارک عجیب و غریب ترک کرد. این سیارک در فاصله 2.2 میلیارد مایلی از سطح زمین قرار دارد و می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی از زمان پیدایش ساره ها در منظومه شمسی باشد. این سیارک فلزی از فلزاتی مانند نیکل و آهن مشابه زمین ساخته شده است. اخترشناسان معتقدند این سیارک که "روان" نام دارد زمانی هسته یک سیاره کوچک در منظومه شمسی تازه متولد شده بود.

روز جمعه فضاپیمای بدون خدمه سایک در ساعت 10:19 صبح به وقت شرقی با کمک موشک فالکون هوی شرکت SpaceX از پایگاه فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. ایستگاه کنترل پس از مرحله جداسازی موفقیت آمیز فضاپیما از موشک هوی اسپیس ایکس توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. طبق گزارش ناسا، فضاپیما در فضا به یک وضعیت پایدار رسیده است. ناسا تا قبل از این چند بار زمان پرتاب این فضاپیما را به تعویق انداخته بود.

سیارک "روان" در یک مدار بین مریخ و مشتری در حال چرخیدن به دور خورشید است. محققان پیش بینی می کنند 30 تا 60 درصد هسته نیکل-آهن سیارک برای آنها فرصتی ایجاد می کند که نگاهی اجمالی به هسته یک سیاره بیاندازند. لیندی الکینز تانتون استاد دانشگاه ایالتی آریزونا و محقق اصلی این مطالعه می گوید:« بر اساس داده هایی که به دست آورده ایم، حدس من این است که حدود نیمی از این سیاره فلز است. ما با یک نوع شی جدید روبرو هستیم که ثابت می کند تمام فرضیه های ما اشتباه بود.»

فضاپیما حدود 6 سال طول می کشد تا به سیاره Psyche برسد. پس از آن، سفینه به مدت 26 ماه دور سیارک می چرخد و دانشمندان با کمک ابزارهای مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهند. این فضاپیما از دوربین‌ها برای مشاهده نزدیک، از مغناطیس‌سنج برای جستجوی میدان مغناطیسی باستانی، از طیف‌سنج پرتو گاما برای تشخیص پرتوهای گاما و نوترون‌های پرانرژی و در نهایت، از آنتن رادیویی برای ترسیم گرانش سنگ فضایی استفاده می‌کند.

ناسا ارتباط لیزری

نیکولا فاکس، یکی از مدیران بخش ماموریت علمی ناسا، گفت: "من از دیدن سیارک روان هیجان زده هستم. ما امیدواریم با مطالعه این سیارک، به درک بهتری از جهان و جایگاه زمین در آن برسیم." یکی از ماموریت های مهم دیگر فضاپیما، آزمایش سیستم ارتباطات لیزری ناسا در فضاست. سیستم ارتباط لیزری در فضای عمیق فناوری جدیدی است که می تواند از پرتوهای لیزر برای انتقال داده ها بین فضاپیماها و ایستگاه های زمینی استفاده کند. این فناوری پتانسیل افزایش قابل توجهی در پهنای باند و سرعت ارتباطات فضایی دارد. دکتر پراسون دسایی، معاون بخش STMD گفت: «تا چند هفته آینده سیستم ارتباطات نوری در اعماق فضا ارسال داده به زمین را شروع می کند که می تواند تاثیر زیادی در اکتشافات فضایی آینده داشته باشد. ما با کمک این فناوری می توانیم به اهداف بیشتری در فضا دست پیدا کنیم.


چاپ