فاش شدن نقشه چین برای استخراج منابع فضایی تا سال 2100

دانشمندان چینی از نقشه راه جدیدی پرده برداشتند که می تواند جایگاه این کشور را در اکتشافات فضایی تا سال 2100 ارتقا دهد.

استخراج منابع فضایی توسط چین

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از scmp ؛ چین اهداف جاه طلبانه ای در اکتشافات فضایی آینده دارد. آنها قصد دارند با استفاده منابع فضایی موجود در منظومه شمسی یک اقتصاد جهانی در فضا پایه گذاری کنند. این پروژه بلند پروازانه به احترام سونگ یینگ شینگ، دانشمند معروف سلسله مینگ به"Tiangong Kaiwu" یا "بهره برداری از منابع طبیعت" نامگذاری شده است.

رهبری این پروژه را وانگ وی، دانشمند مشهور شرکت علوم و فناوری هوا- فضای چین به عهده دارد. هدف اصلی این پروژه استخراج و استفاده از یخ و مواد معدنی سیاره هایی فراتر از زمین تعریف شده است. وانگ وی با اعلام این خبر، گفت:" پیشرفت سریع فناوری های فضایی راه را برای بهره برداری اقتصادی از منابع فضایی هموار می کند و می تواند جایگاه چین را در این رقابت اقتصادی تا حد زیادی ارتقا دهد." دانشمند چینی در نشست انجمن فضانوردی پکن اعلام کرد:"درست مانند تحولی که چین در عرصه دریانوردی به وجود آورد، با استفاده از منابع فضایی عصر فضایی بزرگی در راه است."

طرحی برای استفاده از منابع فضایی

طرح پیچیده وانگ وی و تیم تحقیقاتی او روی محور مناطقی از فضا که اجرام آسمانی از لحاظ نیروی گرانشی به تعادل رسیده اند، استوار است. در این طرح اجرام آسمانی مانند خورشید و ماه به عنوان گره در نظر گرفته می شوند و اکتشافات فضایی از یک گره به گره بعدی ادامه پیدا می کند. این تیم در طول سه سال گذشته مراحل امکان سنجی طرح و ابزارهای مورد نیاز برای استفاده از منابع معدنی فضایی را مورد بررسی قرار دادند. در حال حاضر، ابزارهای مورد نیاز برای استخراج یخ قطب از کره ماه، سیارک های نزدیک زمین، مریخ، قمرهای مشتری و سیاره های موجود در کمربند اصلی منظومه شمسی مشخص شده اند.

طبق گزارش منتشر شده، چینی ها قرار است یک سیستم تامین استراتژیک را در نقاط لاگرانژ بین زمین و ماه و علاوه بر آن، در نقاط لاگرانژ بین خورشید- زمین و مریخ – مشتری راه اندازی کنند. از بخش های دیگر این طرح آماده کردن زیرساخت های موردنیاز برای انتقال منابع معدنی و ایستگاه های استخراج و پردازش فرازمینی می باشد. این تجهیزات قابلیت انجام عملیات های فضایی تجاری بزرگتر را امکانپذیر می کند. البته به گفته وانگ میزان پیشرفت این طرح به توسعه فناوری های مورد نیاز جهت استخراج و پردازش منابع فضایی، حمل و نقل های فضایی و بازگشت اقتصادی منابع به زمین بستگی دارد.

قطب جنوب ماه

روش های نوآورانه در اکتشاف فضایی

پیشرفت چین در زمینه اکتشافات فضایی فقط به برنامه وانگ محدود نمی شود. این کشور به صورت مداوم ماموریت های مختلفی را با هدف ارتقای قابلیت های خود در استفاده از منابع فضایی برنامه ریزی کرده است. یکی از این ماموریت ها، اعزام کاوشگر رباتیک Tianwen-2 به منظور جمع آوری نمونه از نزدیکترین سیارک به زمین(2016 HO3) در سال 2025 می باشد. این ماموریت می تواند در امکان سنجی منابع موجود در سیارک ها کمک زیادی کند.

یکی از ماموریت های دیگر، پرتاب فضاپیمای Chang'e-7 در سال 2026 است. این فضاپیما بعد از فرود در قطب جنوب ماه باید به دنبال یخ های قطبی بگردد. اما، یک سئوال: چرا یخ های موجود در قطب جنوب کره ماه برای کشورهای ابرقدرت جهان اهمیت زیادی دارد؟! یخ های قطب را می توان بعد از تصفیه به عنوان آب آشامیدنی استفاده کرد. علاوه بر این، فضانوردان می توانند با تبدیل آنها به اکسیژن از آن به عنوان سوخت استفاده کنند و مدت بیشتری را در ماه یا سیاره های دیگر بمانند.

شرکت های مختلف چینی مانند استارت‌آپ Origin Space مستقر در نانجینگ، به مسابقه توسعه فن‌آوری‌های استخراج فضایی پیوسته‌اند. دولت چین با اجرای طرح های تشویقی مصمم است به هر طریقی جایگاه خود را در صنعت استخراج منابع فضایی تثبیت کند.


چاپ