اسپیس ایکس به پرونده شکایت علیه آژانس FAA می پیوندد!

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد در پرونده شکایت حامیان محیط زیست علیه آژانس فدرال FAA، به عنوان متهم حضور داشته باشد.

starship 4

طبق گزارش اینگجت؛ شرکت خصوصی SpaceX اولین آزمایش فضاپیمای فوق سنگین استارشیپ را در آوریل گذشته انجام داد. عملیات پرتاب طبق برنامه ریزی پیش نرفت و شرکت مجبور شد فضاپیما را در سکوی پرتاب به علت شکست دیواره نگه دارنده منفجر کند. این انفجار خسارت های زیادی را به زمین های کشاورزی اطراف و زیستگاه های حساس حیات وحش وارد کرد. حدود 3.5 هکتار از زمین های پارک ایالتی دچار آتش سوزی شدند. گروه های مدافع محیط زیست در واکنش به این حادثه، شکایتی را علیه اداره هوانوردی فدرال FAA در دادگاه ایالتی مطرح کردند. این گروه در شکایت خود مدعی هستند این آژانس ارزیابی های لازم را در زمینه تاثیر زیست محیطی عملیات پرتاب Starship در اطراف سایت پرتاب تگزاس اسپیس ایکس واقع در بوکا چیکا انجام نداده است.

در حال حاضر، اسپیس ایکس از دادگاه ایالتی درخواست کرد که به این شرکت اجازه دهد در جایگاه متهم کنار آژانس حضور داشته باشد.
حامیان محیط زیست معتقدند آژانس فقط این شرکت را ملزم به رعایت 75 استاندارد کرد که در بین آن ها ارزیابی EIS وجود نداشت. ارزیابی زیست محیطی EIS به سال ها زمان نیاز دارد پس FAA چطور توانسته در این مدت محدود آن را انجام دهد؟! آن ها از دادگاه می خواهند ضمن محکومیت اداره هوانوردی، مجوز پرتاب استارشیپ را تا بررسی های EIS لغو کند.


SpaceX در واکنش به پرونده شکایت گفت: "این شکایت به احتمال زیاد پرتاب موشک های فوق سنگین Starship/Super را تا مدت های طولانی به تعویق می اندازد. تعویق زمان پرتاب می تواند به منافع ملی آمریکا ضربه سنگینی وارد کند. " این شرکت برای عملیات های فضایی قراردادهای زیادی با ناسا و ارتش ایالات متحده منعقد کرده است.

استدلال شرکت برای پیوستن به این پرونده حقوقی این است که FAA نمی تواند از حق شرکت دفاع کند بنابراین، باید خودش وارد عمل شود. به نظر می رسد شاکیان پرونده خیلی موافق پیوستن این شرکت نیستند. اما، ایلان ماسک در مورد این موضوع با انتشار یک توییت نوشت: " تا آنجا که ما می‌دانیم، هیچ آسیب معنی‌داری به محیط زیست وارد نشده است." در حال حاضر، استارشیپ برای انجام آزمایش آتش استاتیک به سکوی زیرمداری Starbase ایالت تگزاس منتقل شده است.


چاپ