پرتاب ماهواره های ایرانی پارس1 و ظفر2 تا اواخر سال1402!

سازمان فضایی ایران اعلام کرد ماهواره های ایرانی "پارس1" و "ظفر2" تا اواخر سال 1402 آماده پرتاب می شوند.

ماهواره ایرانی

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فضایی ایران به نقل از سالاریه، اطلاعات جدیدی از آخرین وضعیت پروژه‌های مهم فضایی کشور منتشر کرد. طبق این گزارش، مراحل ساخت نمونه دوم ماهواره "پارس1" به فاز پایانی رسیده است و امسال برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد. ماهواره "ظفر2" نیز تقریبا برای تحویل آماده است.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی گفت:

«در حوزه ماهواره‌های سنجشی، نمونه دوم ماهواره پارس یک در مراحل پایانی است و امسال برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران می‌شود. ماهواره «ظفر 2» نیز پس از گذراندن تست‌های نهایی، تقریباً آماده تحویل است و در سال جاری به‌منظور پرتاب، تحویل گرفته می‌شود.»

طبق گفته رئیس سازمان در حوزه ابزارهای سنجشی، سال گذشته سازمان از نمونه پروازی ماهواره «طلوع 3» با دقت تصویربرداری 5 متر تک‌طیفی و 10 متر چند‌طیفی رونمایی کرد.
امسال نیز سازمان تصمیم دارد، طراحی و ساخت ماهواره «طلوع 4» را به عنوان نسل بعدی ماهواره طلوع 3 را آغاز کند. گفته می شود ماهواره طلوع 4 امکانات و قابلیت های بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد.
علاوه بر این، سال قبل سازمان فضایی کشور نمونه کیفی ماهواره «ناهید 2» را آماده کرد و امسال هم قصد دارد نمونه پروازی این ماهواره را ارائه کند. متخصصان جوان کشور به موازات اجرای این پروژه ها، فاز طراحی و ساخت ماهواره«ناهید 3» را نیز به عنوان نسل بعدی ماهواره ناهید تا اواخر امسال کلید خواهد زند.

سالاریه در خصوص ماهواره ناهید 3 گفت:«با توجه به مأموریت‌هایی که برای ماهواره ناهید تعریف شده است، باید سریع تر مراحل توسعه و بهینه‌سازی آن را طبق برنامه زمانبندی به پایان برسانیم. »

تعامل با بخش خصوصی
سالاریه در مورد استفاده از منابع بخش خصوصی در حوزه سنجش از دور گفت:" با توجه به رشدی که شرکت های بخش خصوصی در حوزه فضایی در طول سالیان اخیر داشته است، این سازمان از مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی استقبال می کند."

وی درباره نحوه همکاری سازمان با بخش خصوصی گفت: « ما درحال‌حاضر ارتباط خوبی میان با شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی برقرار کردیم. به موازات آن، مجوزهای لازم جهت بستن قرارداد خرید تضمینی تصاویر از شرکت های بخش خصوصی را اخذ کرده‌ایم. ما طبق مجوز در طول سال جاری، قراردادهای لازم را با شرکت های بخش خصوصی منعقد خواهیم کرد. به عنوان نمونه، فرایند واگذاری پروژه منظومه شهیدسلیمانی (IOT) هم به بخش خصوصی در حال انجام است.»


چاپ