مریخ نورد ناسا تصویر لوله‌های نمونه برداری شده را منتشر کرد!

مریخ نورد استقامت ناسا تصاویری از ده لوله های نمونه برداری که قرار است در سفرهای آینده به زمین بازگردند، منتشر کرد.

لوله های نمونه برداری استقامت

مریخ نورد استقامت ناسا تصاویری از چندین لوله نمونه برداری منتشر کرد. هشت عدد از این لوله‌ها را خرده سنگ‌های سیاره سرخ و دو لوله دیگر را ذرات گرد وغبار پر کرده اند. این تصاویر با استفاده از دوربین Mastcam-Z که در بالای سر مریخ نورد قرار دارد در تاریخ 31 ژانویه 2023 ثبت شدند.
شما می توانید در این تصویر پانورما رد به جا مانده از حرکت مریخ نورد را روی زمین ببینید. ناسا در مورد این تصاویر گفت: “رنگ تصویر به گونه ای تنظیم شده است تا چشم انسان سطح مریخ را همانطور که می بیند، نمایش دهد.”

این لوله های نمونه برداری طبق برنامه ریزی های انجام شده باید در ماموریت بعدی زیر نظر آژانس فضایی ایالات متحده و اروپا به زمین منتقل شوند. انباری که این لوله ها در آن قرار دارند در محلی به نام "Three Forks" واقع در دهانه Jezero نگه داری می شوند. در این دهانه میلیاردها سال پیش یک فوران آتشفشانی اتفاق افتاد که باعث ایجاد یک دلتای شیب دار به شکل بادبزن شد.

مریخ نورد استقامت ناسا
ناسا نحوه چیدمان این لوله ها را بر اساس یک الگوی خاصی انجام داد تا هلیکوپترها خیلی راحت بتوانند نمونه ها را جمع آوری کنند. هدف کلیدی از ماموریت Perseverance در مریخ، بررسی این سیاره از لحاظ اخترزیست‌شناسی است. به عبارت دیگر، این کاوشگر در جستجوی علائم حیات میکروبی است. استقامت ساختار زمین شناسی و آب و هوای گذشته سیاره را بررسی می کند. در نهایت، مسیر اکتشافات انسانی را در سیاره سرخ هموار می کند. این اولین ماموریت کاوشگر با هدف جمع آوری و نگه داری سنگ های شکسته و ذرات گرد وغبار محسوب می شود.