آیا ماموریت تلسکوپ فضایی هابل تمدید می شود؟

ناسا و اسپیس ایکس روز پنجشنبه 22 سپتامبر، توافق کردند تا این شرکت بررسی کند می تواند از فضاپیمای دراگون برای انتقال تلسکوپ فضایی هابل به مدار بالاتر استفاده کند یا خیر؟!

تلسکوپ هابل
طبق گزارش های فن تک، برای بررسی این ایده، سازمان فضایی ایالات متحده هیچ مبلغی به شرکت اسپیس ایکس پرداخت نمی کند. این مطالعه بیشتر برای کمک به آژانس در راستای برنامه تجاری سازی صنعت فضایی انجام خواهد شد.

SpaceX با مشارکت در برنامه Polaris (پروژه پولاریس شامل سه سفر فضایی با فضاپیماهای استارشیپ و کرو دراگون می شود) این مطالعه را برای شناسایی بهتر چالش‌های فنی مرتبط با مأموریت‌های خدماتی پیشنهاد داد. این مطالعه غیر انحصاری است و به این معناست که سایر شرکت‌ها نیز می توانند بررسی های مشابهی را با موشک‌ها یا فضاپیماهای مختلف به عنوان مدل پیشنهادی خود ارائه دهند.

در این مطالعه قرار است، داده‌های فنی از فضاپیمای هابل و اسپیس ایکس دراگون به مدت شش ماه جمع آوری شود. این داده‌ها روشن می کند که آیا می‌توان با خیال راحت تلسکوپ را به مدارهای بالاتر انتقال داد یا خیر؟!

توماس زوربوخن، معاون اداره ماموریت علمی مقر ناسا در واشنگتن گفت: «این مطالعه نمونه ای از رویکردهای نوآورانه ای خواهد بود که ناسا از طریق مشارکت های دولتی و خصوصی در حال بررسی آن است. ما می خواهیم همزمان با رشد ناوگان حمل و نقل فضایی، امکانات بیشتری را برای پشتیبانی بهتر ماموریت های علمی مهم خود کشف کنیم.

در حالی که این مطالعه به بررسی مدل های پیشنهادی برای هابل و دراگون می پردازد اما، بخش‌هایی از آن ممکن است برای فضاپیماهای دیگر، به ویژه فضاپیماهایی که در مدارهای نزدیک زمین مانند هابل هستند، قابل پیاده سازی باشد.

هابل از سال 1990 میلادی در فاصله 335 مایلی از زمین قرار دارد که با روی کار آمدن تلسکوپ فضایی جیمز وب، در حال فروپاشی است. راه اندازی مجدد هابل در مدارهای بالاتر می تواند چندین سال به عمر آن اضافه کند. ناسا قصد دارد در پایان عمر این تلسکوپ، هابل را به صورت ایمن از زمین دور کند.

جسیکا جنسن، معاون عملیات های مشتری شرکت اسپیس ایکس، گفت: «اسپیس ایکس و برنامه پولاریس می‌خواهند مرزهای فناوری فعلی را گسترش بدهند و می خواهند بررسی کنند که چگونه می توانند با مشارکت‌های تجاری به روشی خلاقانه مشکلات پیچیده و چالش برانگیز را حل کنند. مأموریت‌هایی مانند سرویس‌دهی به هابل به ما کمک می‌کند قابلیت‌های فضایی خود را گسترش دهیم تا در نهایت به همه ما کمک کند تا به هدف اصلی خود که تبدیل شدن به یک تمدن فضایی و چند سیاره‌ای است، دست یابیم.»


چاپ