آلودگی زمین توسط میکروبهای فرازمینی

دانشمندان در مقاله‌ای جدید استدلال کرده‌اند که تقاضای فزاینده برای اکتشاف فضا، شانس حمله موجودات بیگانه به زمین و حمله موجودات زمینی به سیارات دیگر را افزایش می‌دهد.

محققان به سابقه بشر در انتقال گونه ها به محیط های جدید روی زمین اشاره می کنند، جایی که آن موجودات می توانند مهاجم شوند و به گونه های بومی آسیب برسانند. بر اساس این مقاله که در 17 نوامبر در مجله BioScience منتشر شد، آنها می گویند که چنین رفتاری نشان می دهد که همین رفتار ممکن است در مورد حیات بیگانه از سیاره دیگری که زمین را آلوده می کند و بالعکس رخ دهد.

contaminate

آنتونی ریکاردی، نویسنده اصلی، استاد زیست‌شناسی تهاجم در دانشگاه مک گیل در مونترال، در ایمیلی به لایو ساینس گفت: «جستجوی زندگی فراتر از جهان ما یک تلاش هیجان‌انگیز است که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به کشفی عظیم منجر شود.. با این حال، در مواجهه با افزایش ماموریت‌های فضایی (از جمله مأموریت‌هایی که برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین در نظر گرفته شده‌اند)، کاهش خطرات آلودگی بیولوژیکی در هر دو جهت بسیار مهم است.
Ricciardi و همکارانش از این مقاله برای درخواست مطالعات بیشتر مشترک بین اختر زیست شناسانی که در جستجوی حیات فرازمینی هستند و زیست شناسان هجومی که گونه های مهاجم بر روی زمین را مطالعه می کنند، استفاده می کنند.
انسان ها با اجازه دادن به ارگانیسم ها برای هجوم به محیط های جدیدی که هرگز به طور طبیعی به آنها دسترسی نداشتند، به اکوسیستم های سراسر جهان آسیب رسانده اند. به عنوان مثال، قارچی از آمریکای جنوبی به نام Austropuccinia psidii در شرایط نامعلومی به استرالیا معرفی شد و درختان بومی اکالیپتوس این کشور را تحت سلطه خود درآورده و رشد آنها را متوقف کرده و گاهی اوقات آنها را به کشتن داد.
محققان خاطرنشان کردند که اکوسیستم‌های جزیره‌ای که در انزوای جغرافیایی تکامل می‌یابند، مانند جزایر و کشورهایی مانند استرالیا، به‌ویژه در برابر گونه‌های مهاجم آسیب‌پذیر هستند، زیرا حیات وحش بومی در آن مکان‌ها سازگاری‌هایی برای مقابله با چنین مهاجمانی ایجاد نکرده است. ریکاردی گفت: «تهاجمات بیولوژیکی اغلب برای گیاهان و حیوانات در این سیستم ها ویرانگر بوده است. ما استدلال می کنیم که سیارات و قمرهایی که به طور بالقوه حاوی حیات هستند باید به گونه ای رفتار شوند که گویی منظومه های جزیره ای هستند."
به گفته ریکاردی، آژانس‌های فضایی مانند ناسا مدت‌هاست که از خطرات بالقوه آلودگی بیولوژیکی آگاه بوده‌اند و سیاست‌های حفاظت از سیاره‌ها از دهه 1960 برقرار شده است. با این حال، خطرات بی‌سابقه‌ای در دوران جدیدی از اکتشافات فضایی با هدف قرار دادن مناطقی که احتمالاً حاوی حیات هستند، ایجاد می‌کنند. بر اساس این مقاله، این شامل افزایش شرکت‌های خصوصی اکتشاف فضایی مانند اسپیس ایکس است که فضا را در دسترس‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، SpaceX قصد دارد با برنامه SpaceX Starship خود به مریخ و فراتر از آن سفر کند.
محققان پیشنهاد می‌کنند پروتکل‌های امنیت زیستی مرتبط با سفرهای فضایی، تمرکز بر تشخیص زودهنگام آلاینده‌های بیولوژیکی بالقوه و توسعه طرح‌هایی برای واکنش سریع به هر گونه تشخیصی را افزایش دهند.
هرچند که سیارات و قمرها همیشه مواد را از طریق شهاب سنگ ها رد و بدل کرده اند، اما اکتشافات فضایی انسانی می تواند آلودگی را تسریع کند.
در نهایت به نظر مترجم خط بین اکتشاف و حفاظت، خط باریکی است و نباید یکی به قیمت دیگری رها شود، و در این میان قطعا هر دو نیاز به بررسی دقیق دارند.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ