5 کاری که نباید با لپ تاپ های مک بوک انجام داد!!

لپ تاپ های مک بوک اپل به کیفیت بالای ساخت و طول عمر زیاد مشهورند. اما، این ویژگی ها دلیل بر آسیب ناپذیر بودن آنها نمی شود.

مک بوک پرو 2023

کارهای زیادی هستند که باعث کاهش طول عمر لپ تاپ های مک بوک می شوند. اگر نمی خواهید هزینه زیادی را صرف تعمیر یا تعویض قطعات مک بوک خود کنید، باید از انجام هرکدام از موارد موجود در لیست زیر خودداری کنید. با انجام این کارها، می توانید تا سالها از دستگاه خود بدون هیچ مشکلی استفاده کنید. پس تا انتهای مطلب با های فن تک همراه باشید.

1- اجازه ندهید دمای باتری خیلی بالا برود

مک بوک 5

درست است که باتری لپ تاپ های جدید دیگر مانند گذشته بر اثر تماس زیاد شارژر به برق خراب نمی شود. اما، این کار پیامدهای منفی خاص خود را به دنبال دارد و می تواند در طولانی مدت برای مک بوک مشکل ساز شود.
هنگام شارژ دستگاه، دمای باتری بالا می رود. این افزایش دما روی عملکرد مک بوک تاثیر منفی می گذارد. اگر اجزای داخلی دستگاه شما بیش از حد داغ شود لپ تاپ مجبور است با خروجی را کاهش دهد تا بتواند از این طریق دما را کنترل کند. این کار به ویژه برای مک بوک هایی که به فن مجهز نیستند مانند مک بوک ایر می تواند تاثیر منفی داشته باشد. اگر می خواهید برنامه هایی مانند بازی های رایانه ای یا رندر ویدئو در مک بوک انجام دهید، ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه به اندازه کافی خنک شده است. بهتر است در زمان کار با لپ تاپ از خنک کننده های جانبی(ColdMaster) استفاده کنید.

2- مک بوک را همیشه روشن نگه ندارید!

مک بوک 2

معمولا بیشتر افراد وقتی کارشان با لپ تاپ تمام می شود ترجیح می دهند درب آن را ببندند تا در حالت خواب قرار بگیرد. هدف اصلی آنها این است که در مراجعه بعدی سریع تر شروع به کار کنند. اما، توصیه می کنیم بعد از اتمام کار دستگاه خود را به طور کامل خاموش کنید. مک بوک وقتی در حالت خواب یا Sleep قرار می گیرد، هنوز روشن است. هرچند دستگاه در این حالت انرژی کمتری مصرف می کند ولی در هر صورت شارژ باتری را کاهش می دهد. علاوه بر این، هرچه بیشتر از مک بوک خود استفاده کنید، برنامه ها و پردازش های مک بیشتری در پس زمینه اجرا می شوند. به همین دلیل لازم است هر از چندگاهی سیستم خود را روشن/ خاموش کنید تا برنامه ها به خوبی اجرا شوند.

3- از شارژرهای برندهای گمنام استفاده نکنید

مک بوک 3

لوزام جانبی محصولات اپل مانند شارژر قیمت بالایی دارند. بنابراین، افراد برای صرف جویی در هزینه از شارژ برندهای گمنام استفاده می کنند که می تواند به مک بوک آسیب بزند. منظور ما این نیست که حتما شارژر اپل را خریداری کنید. برندهای معتبر زیادی در بازار وجود دارد که می توانید از شارژر های آنها به جای شارژ اصلی استفاده کنید. بنابراین، توصیه می کنیم از برندهای مشکوک با قیمت های نامتعارف استفاده نکنید که این کار می تواند باتری دستگاه را بیش از حد داغ کند و منجر به آتش سوزی دستگاه شما شود.

4- به طور منظم نسخه پشتیبان بگیرید

مک بوک 4

حوادث هیچ وقت خبر نمی دهند. احتمال دارد بعضی اوقات حافظه SSD رایانه به هر دلیلی از بین برود و تمام اطلاعات شما را با خود ببرد. در چنین شرایطی، اگر از قبل نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید جای نگرانی نیست! وقتی تمام اطلاعات خود را در فضای ابری یا حافظه های هارد اکسترنال ذخیره کرده باشید می توانید هر زمان که اراده کردید آنها را دانلود و استفاده کنید. وقتی فاجعه رخ داد، خدا روشکر می کنید که توانستید اطلاعات خود را سلامت نگه دارید.

5- فضای ذخیره سازی تمام نشود

مک بوک 1

پر شدن فضای ذخیره سازی مک بوک ها می توانند پیامدهای منفی روی عملکرد دستگاه داشته باشند. معمولا کم شدن حافظه ذخیره سازی به این معنی است که شما برای نصب برنامه های جدید یا ذخیره فایل ها با مشکل مواجه خواهید شد. حتما در این شرایط به فکر ارتقای حافظه دستگاه می افتید. خبر بد، متاسفانه حافظه های داخلی مک بوک ها را نمی توان ارتقا داد. پس چه کاری باید انجام داد؟! شما می توانید از حافظه های هارد اکسترنال استفاده کنید. اگر حمل آن برای شما سخت است پس، در زمان خرید لپ تاپ به مقدار حافظه ای که در آینده به آن نیاز خواهید داشت خوب فکر کنید. با این کار، دیگر به درسر بعدی هم دچار نخواهید شد.

اپل گزینه های مختلفی برای مدیریت فضای ذخیره سازی دارد. ابتدا باید به قسمت تنظیمات>> General>> ذخیره سازی بروید. در این بخش چند گزینه وجود دارد از جمله: بارگذاری فایل‌ها در iCloud، حذف برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها پس از تماشای آنها و پاک کردن خودکار زباله‌ها. علاوه براین، شما باید از مقدار حافظه ای که هر برنامه اشغال می کند باخبر باشید و اگر به آن نیاز نداشتید برنامه را حذف کنید.

برنامه های شخص ثالثی هم وجود دارد که می تواند این کار را برای شما انجام دهد. این برنامه ها به شما کمک می کند با حذف عکس‌های تکراری یا نشان دادن اینکه کدام فایل‌ها بیشترین فضا را در Mac شما اشغال می‌کنند. فضای ذخیره سازی خود را پاک کنید.


چاپ