شرکت اسرائیلی Cognyte برنده مناقصه جاسوس افزار میانمار شد!

بر اساس اسناد منتشر شده شرکت سازنده جاسوس افزار اسرائیلی Cognyte یک ماه قبل از کودتای نظامی میانمار در سال 2021 برنده مناقصه فروش نرم افزارهای جاسوسی ردیابی به یک شرکت مخابراتی وابسته به دولت این کشور شد.

نرم افزار جاسوسی

روز یکشنبه یک شکایت در مورد تخلف شرکت تولید کننده جاسوس افزار Cognyte به دادستانی کل اسرائیل ارجاع شد. این شکایت در مورد انتقال فناوری دفاعی به دولت میانمار است. این اتفاق در حالی رخ داد که، دادگاه عالی اسرائیل در سال 2017 اعلام کرده بود انتقال هر گونه فناوری های جدید دفاعی به این کشور آسیایی ممنوع است.

این حکم بنا به درخواست دولت وقت اسرائیل و با دستور نادر گاف صادر شد و رسانه‌ها نمی توانند به متن کامل این حکم دسترسی داشته باشند. دولت اسرائیل بارها اعلام کرده است که صادرات تجهیزات دفاعی به میانمار را ممنوع کرده است.

شکایت امروز توسط ایتای مک، وکیل مشهور و مدافع حقوق بشر اسرائیلی مطرح شد. او قبلا رهبری کمپین رای دادگاه عالی این رژیم را برعهده داشت. وی در شکایت جدید خود خواستار تحقیقات جنایی درباره این معامله شد. ایتای مک سازمان Cognyte ، مقامات ناشناس وزارت دفاع و وزارت خارجه را که بر این گونه معاملات نظارت می کنند به "کمک و مشارکت در جنایات علیه بشریت در میانمار" متهم کرده است. مک،این شکایت را به نمایندگی از 60 اسرائیلی که نام رئیس سابق مجلس، فعالان مدنی، دانشگاهیان و نویسندگان در میان آن ها به چشم می خورد، مطرح کرد.

اسناد مربوط به این معامله توسط گروه فعال عدالت برای میانمار در اختیار خبرگزاری رویترز و مک ارائه شده است. در بین این مدارک، یک نامه متعلق به تاریخ ژانویه 2021 وجود داشت. این نامه پیوست قرار دادی بود که بین تنظیم کننده محلی و شرکت Cognyte به عنوان برنده مناقصه فناوری های ردیابی در 30 دسامبر 2020 بسته شد.

نرم افزارهای جاسوسی ردیابی می توانند به مقامات دولتی امکان شنود تماس های تلفنی، دسترسی به محتوای پیام های متنی و ایمیل های کاربران را می دهد و کمک کند تا مکان آن‌ها را بدون کمک شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی ردیابی کنند.

نمایندگان Cognyte، دولت نظامی میانمار و MPT از هرگونه اظهار نظر نسبت به این خبر خودداری کردند. شرکت‌های ژاپنی KDDI Corp (9433.T) و Sumitomo Corp (8053.T)، که جزء سهامداران اصلی شرکت MPT هستند نیز، هیچ پاسخی نسبت به این خبر ندادند و گفتند که از جزئیات این قرارداد مطلع نیستند.

دادستان کل اسرائیل نیز درباره این شکایت هیچ اظهار نظری نکرد. وزارت امور خارجه و وزارت دفاع اسرائیل نیز هیچ واکنش یا بیانیه ای در این خصوص منتشر نکردند.

دو نفر نزدیک و آگاه به برنامه های جاسوسی دولت میانمار گفتند که سیستم Cognyte توسط شرکت MPT آزمایش شده است. آنها به دلیل ترس از انتقام گیری حکومت نظامی میانمار از معرفی خود، خودداری کردند.

حتی قبل از کودتا، نگرانی عمومی در اسرائیل برای صادرات تجهیزات دفاعی این کشور به میانمار پس از سرکوب وحشیانه سال 2017 توسط ارتش علیه جمعیت روهینگیا این کشور در زمانی که دولت آنگ سان سوچی در قدرت بود، افزایش یافته بود. این سرکوب باعث شد تا دادخواستی به رهبری مک ارائه شود و از دادگاه عالی خواست تا صادرات تسلیحات به میانمار را ممنوع کند.

به گفته سازمان ملل، از زمان کودتا حکومت نظامی میانمار هزاران نفر از جمله بسیاری از مخالفان سیاسی را در این کشور به قتل رسانید.

 Cognyte نقض قوانین توسط شرکت اسرائیلی 

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان اجازه می‌دهند تا سازمان‌های مجری قانون از آنچه معمولاً «ردیابی قانونی» نامیده می‌شود برای دستگیری مجرمان استفاده کنند، اما این فناوری معمولاً بدون روال قانونی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به گفته مدیران و فعالان صنعت سایبری، حکومت نظامی میانمار از نرم افزارهای جاسوسی تهاجمی مخابراتی بدون تدابیر قانونی بر ضد حقوق بشر استفاده می کند.

مک گفت که اظهارات مقامات اسرائیلی شرکت Cognyte پس از صدور حکم دادگاه عالی مبنی بر اینکه هیچ گونه صادرات امنیتی به میانمار انجام نشده است، تناقض دارد. نرم افزارهای جاسوسی ردیابی معمولاً به عنوان فناوری "دو منظوره" برای اهداف غیرنظامی و دفاعی توصیف می شود. طبق قانون اسرائیل، فناوری "دو منظوره" به عنوان تجهیزات دفاعی محسوب می شود.

قوانین اسرائیل، شرکت‌های صادر کننده محصولات مرتبط در زمینه دفاعی را ملزم می‌کند هنگام انجام معاملات، مجوز صادرات و بازاریابی را دریافت کنند. در این شکایت حقوقی آمده است که هر مقامی که مجوز Cognyte را برای معاملات میانمار اعطا کرده است باید مورد بازجویی قرار گیرد.

در حوالی زمان توافق سال 2020، اوضاع سیاسی در میانمار متشنج بود و ارتش در مورد نتایج انتخاباتی که سوچی برنده شد، اختلاف نظر داشت.

شرکت نروژی Telenor (TEL.OL) که قبلاً یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی در میانمار قبل خروج از این کشور بود، در یک جلسه توجیهی که 3 دسامبر 2020 برگزار شد، اعلام کرد که نگران برنامه‌های مقامات میانمار برای شنود قانونی از شهروندان این کشور است.

Cognyte در بورس نزدک آمریکا فوریه سال گذشته از غول امنیت سایبری شرکت اسرائیلی Verint Systems Inc (VRNT.O)، جدا شد.


چاپ