پامگرنت ارزش دیجی کالا را یک میلیارد دلار تخمین زد

شرکت سوئدی پامگرنت، مهم ترین سرمایه گذار بخش استارت آپ در ایران به تازگی گزارش مالی سالانه خود را منتشر کرد.در این گزارش مالی پامگرنت اعلام کرد که ارزش دیجی کالا در حال حاضر به، یک یونیکورن یا معادل یک میلیارد دلار(۹۵۲ میلیون یورو) رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات گزارش پامگرنت تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

Digikala logo
پامگرنت که تا حال حاضر در استارت آپ های مختلف ایرانی همچون دیجی کالا، شیپور، سراوا، همتا و نوار سرمایه گذاری کرده است؛ در گزارش مالی سالانه خود که، عدد و ارقام های عجیب و غریبی از پیشرفت این حوزه در ایران را، به تصویر می کشد. در این گزارش ارزش پلتفرم دیجی کالا را یک یونیکورن یا معادل یک میلیارد دلار تخمین زده است. در این گزارش سهم 70 درصدی «کافه بازار» و درآمد حاصل از فروش 10 میلیون محصول در سال 1400 توسط سایت «علی بابا» اشاره کرد.


پامگرنت در سال2014 فعالیت خود را در کشور سوئد آغاز نمود. این شرکت در طول شش سال در بخش های استارت آپی ایران سرمایه گذاری کرده است. چندی قبل، در اردیبهشت 1401 گزارش مالی سالانه خود را منتشر کرد، که بر اساس آن ارزش خالص دارایی این شرکت تا اردیبهشت ماه نزدیک به 185 میلیون یورو برآورد شد.


سبد سرمایه‌گذاری پامگرنت نشان می دهد، 11 درصد آن مربوط به دیجی کالا با ارزش حدود 22 میلیون یورو، شیپور و تخفیفان به ترتیب 0.9 و 0.3 درصد آن را تشکیل می دهند. این شرکت علاوه بر این، به صورت مستقیم در صندوق IIIC نیز سرمایه گذاری کرده است.
شرکت «IIIC» مخفف «اینترنشنال اینترنت اینوستمنت» یک صندوق اروپایی مستقر در کشور هلند است که 60 درصد از سهم پورتفوی پامگرنت را تشکیل می دهد که بر روی پلتفرم های ایرانی ذکر شده سرمایه گذاری کرده است.
پامگرنت حدود 29 درصد از سهام صندوق IIIC را به خود اختصاص داده است.

ارزش یک میلیارد دلاری دیجی‌کالا
شرکت سوئدی در این گزارش، از پلتفرم دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک ایران یاد کرده که میزان رشد آن در سال 1400 نسبت به سال قبل، 22 درصد گزارش شده است. این افزایش فروش، باعث افزایش 65 درصدی درآمد و افزایش 28.5 درصدی جریان نقدینگی عملیاتی آن شد.
پامگرنت، در کل 14 میلیون یورویی روی دیجی‌کالا سرمایه گذاری کرده، که هدف از این سرمایه گذاری را توسعه و پیاده‌سازی پروژه‌های جدید اعلام نموده است.


اما نکته جالب این گزارش، برآورد این شرکت از ارزش کل دیجی‌کالا می باشد. آن ها، سهم 2.31 درصدی خود از سهام دیجی‌کالا را حدود 22 میلیون یورو تخمین زدند. پامگرنت معتقد است، ارزش واقعی دیجی‌کالا معادل 952 میلیون یورو می باشد. از آن جا که قیمت دلار و یورو با هم برابر است، دیجی‌کالا معادل یک میلیارد دلار ارزش دارد.
در سال 1396 زمانی که صندوق هلندی IIIC در دیجی کالا صد میلیون دلار سرمایه گذاری کرده بود، این شرکت پیش بینی کرده که ارزش این شرکت از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد. برآوردی که به دلیل پایین آمدن ارزش ریال در برابر دلار و بالارفتن ارزش دلار تحقق پیدا نکرد.


در این گزارش به موفقیت هایی که دیجی‌کالا در طول سالیان گذشته توانسته به دست بیاورد، نیز اشاره شد. به عنوان نمونه، بیش از 96 درصد سفارش‌های ثبت شده در دیجی کالا در زمان مقرر به مشتریان تحویل داده شد و به چشم انداز خود که، تعداد 10.8 میلیون مشتری فعال (بیش از یک سفارش در سال) بود، دست پیدا کرد.


bazar

سهم 70 درصدی کافه بازار در بازار ایران

 بر اساس گزارش مالی پامگرنت، 2میلیون و چهارصد هزار کاربر جدید در سال 1400 به مشترکان کافه‌بازار پیوستند که، تعداد کاربران آن را به مرز 54 میلیون کاربر رسانید. تعداد توسعه دهندگان برنامه های کاربردی نیز به 28هزار توسعه دهنده رسید. در یک سال گذشته نیز، تعداد اپلیکیشن و بازی‌های موجود در کافه بازار بیش از 1.92 میلیارد بار دانلود شده است.
در اپلیکیشن دیوار نیز به عنوان زیرمجموعه کافه بازار در سال 1400، بیش از 140 میلیون آگهی منتشر شده بود، که به طور میانگین روزانه 430 هزار آگهی روی این پلتفرم می باشد.

alibaba

سهم 31 درصدی علی بابا در صنعت گردشگری ایران
پامگرنت به دلیل این که غیرمستقیم و به وسیله صندوق هلندی IIICدر پلتفرم علی بابا سرمایه‌گذاری کرده است، در مورد ارزش علی بابا در این گزارش اشاره ای نکرده است. اما، گزارشی از عملکرد این شرکت را مانند کافه بازار ارائه داده و سهم علی‌بابا را در بازار آنلاین گردشگری ایران حدود31 درصد اعلام کرد.


علی‌بابا، خدمات مختلفی مانند بلیت اتوبوس،هواپیما، رزرو هتل، قطار و تور را به مشتریانش ارائه می‌دهد. این گروه، در سال گذشته توانسته10 میلیون محصول به فروش برساند، که نسبت به سال 1399 افزایش چشم گیری داشته است.
پامگرنت می‌گوید با وجود بیماری همه گیری کرونا، علی بابا در سال 1400 موفق شد بیش از یک میلیون مشتری جدید جذب نماید. این شرکت، GMV علی بابا را حدود 280 میلیون یورو تخمین زد.

takhfifan
ارزش تخفیفان، شیپور و دیگران
بر طبق گزارش منتشر شده، پامگرنت به طور مستقیم صاحب 43.3 درصد از سهام و علاوه بر آن، یک درصد ESOP شیپور می باشد که ارزش واقعی آن حدود 18 میلیون یورو است. به بیان دیگر، این شرکت معتقد است ارزش پلتفرم شیپور نزدیک به 40 میلیون یورو می باشد.

shaypor
گروه تخفیفان یکی دیگر از اعضای سبد سرمایه‌گذاری این شرکت سوئدی است که در این گزارش، 309هزار یورو به عنوان آخرین سرمایه‌گذاری این شرکت، پرداخت شده است. پامگرنت، ارزش تخفیفان را در این گزارش 2.8 میلیون یورو معادل 76 میلیارد تومان تخمین زد.

navar
نوار که پلتفرمی در زمینه ارائه کتاب‌های صوتی است، از دیگر استارت آپ‌های ایرانی است که پامگرنت روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. ارزش واقعی این شرکت حدود 21 میلیارد تومان برآورد شد که، رقم قابل توجهی به نظر می رسد.


باهمتا از دیگر استارت آپ این پرتفوی است که، یک سرویس دریافت و پرداخت پول برای کسب و کارها و اشخاص حقیقی به شمار می آید. هدف این استارت آپ، امنیت و سادگی است. ارزش با همتا، حدود 6 میلیارد تومان (221 هزار یورو) تخمین زده شد..
البته بر اساس گزارش شرکت سوئدی، ارزش باهمتا در مقایسه با آبان سال قبل 42 درصد کاهش داشته است. در حالی که طبق این گزارش، شرکت در طول سال 1400 رشد درآمدی 100درصدی را تجربه کرده و پیش بینی می شود، برای سال 1401 رشد بیشتری داشته باشد.


چاپ