حذف 2.28 میلیون بدافزار پلی استور در سال 2023!

گوگل به تازگی اعلام کرد در سال گذشته از نصب حدود 2.28 میلیون بدافزار در پلی استور جلوگیری کرده است.

حذف بدافزار پلی استور

گوگل مدعی است در سال 2023 از پلی استور در برابر 2.28 میلیون برنامه مخرب محافظت کرده است. با این کار امنیت حریم خصوصی کاربران در این پلتفرم تا حد زیادی بهبود یافته است.

یکی از راه های مطمئن نصب اپیلیکشن های موبایل، دانلود آن از طریق فروشگاه گوگل پلی است. این پلتفرم منبع برنامه هایی است که تحت سیستم عامل اندروید کار می کنند. این فروشگاه بارها و بارها گوشی های هوشمند ما را از دانلود برنامه های جعلی و بدافزار ها نجات داد. گوگل به تازگی با انتشار گزارش جدیدی نشان داد که چگونه در سال پذشته توانست از حریم خصوصی کاربران در برابر مهاجمان سایبری محاظت کند.

براساس گزارش ردیاب اندروید؛ Google موفق شد در سال 2022 از انتشار 1.43 میلیون برنامه مخرب در پلی استور جلوگیری کند. اما این آمار در سال 2023 به حدود 2.28 میلیون بدافزار افزایش پیدا کرد. این برنامه های می توانند در قالب یک برنامه عادی حریم خصوصی کاربران را نقض کنند. نکته جالب تر این که، گوگل تصمیم گرفت حساب کاربری 333,000 توسعه‌دهنده را به علت انتشار بدافزاز یا زیر پاگذاشتن قوانین فروشگاه مسدود کند.

علاوه براین؛ این شرکت سال گذشته از انتشار 200 هزار برنامه جلوگیری کرد و این برنامه ها را برای اعمال تغییرات جدید به توسعه دهندگان آن بازگرداند. هدف اصلی گوگل این بود که مطمئن شود این برنامه ها از مجوزهای دسترسی به اطلاعات حساس مانند پیامک و موقعیت مکانی در پس زمینه به شیوه درست استفاده می کنند یا نه!

سیاست حفظ حریم خصوصی در گوگل پلی

ساسیت حفظ حریم شخصی به گفته گوگل، کاربران را در برابر خطر نصب برنامه های مشکوک و آلوده محافظت می کند. این قوانین که به قوانین SAFE معروف هستند به چند تبصره مهم محدود می شود که عبارتند از:

  •  محافظت از کاربران
  •  محافظت از توسعه‌دهندگان
  • میزبانی از نوآوری‌های قابل اعتماد
  • تقویت راهکارهای دفاعی در پلتفرم گوگل پلی

قوانین SAFE برای کاربران به‌صورت برچسب هایی در صفحه برخی از برنامه‌ها مثل VPNها نمایش داده می‌شوند تا کاربران متوجه شوند که این برنامه‌ها به لحاظ امنیتی مورد تایید شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است یا خیر. این کیت‌ها به برنامه‌ها کمک می‌کنند تا با دستگاه چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری راحت تر ارتباط برقرار کنند.  این تغییرات امنیت بیش از 790,000 برنامه را ارتقا بخشید. در حال حاضر بیش از 6 میلیون برنامه با سیستم عامل اندروید سازگاری بیشتری دارند.

Google برای اطمینان اط این که تمامی کاربران تمامی بروزرسانی های امنیتی سیستم عامل اندروید را دریافت کرده اند، حدود 1.5 میلیون برنامه را از پلی استور حذف کرده است. علت حذف آنها، عدم سازگاری برنامه ها با جدیدترین APIهای اندروید اعلام شد.


چاپ