چگونه چین برای تامین تراشه خودروهای خود به نقطه صفر رسید

کلوین پانگ از دفتر کوچکش در سنگاپور آماده است تا 23 میلیون دلار دستمزد پرداخت کند تا شدیدترین بحران کمبود تراشه برای خودروسازان حداقل در چین بر طرف شود. برای اطلاعات بیشتر از دلایل بحران شدید کمبود تراشه چین تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

chaina 2

Pang توانست 62000 میکروکنترلر خریداری کرده است، تراشه‌هایی که به کنترل طیف وسیعی از عملکردها از موتور خودرو و گیربکس گرفته تا سیستم‌های قدرت خودروهای الکتریکی و شارژ کمک می‌کنند، که هر کدام 23.80 دلار برای خریدار اصلی در آلمان هزینه دارد.

او اکنون به دنبال فروش آنها به تامین کنندگان خودرو در مرکز فناوری شنژن چین به قیمت 375 دلار است. او می‌گوید که پیشنهادهای ۱۰۰ دلاری یا ۶.۲ میلیون دلاری برای کل تراشه ها را رد کرده است. تمام این میکروها به اندازه‌ای کوچک است که در صندلی عقب ماشین جا می شود و فعلاً در انباری در هنگ‌کنگ بسته‌بندی شده است.
پانگ گفت: «خودروسازان باید غذا بخورند. ما می توانیم صبر کنیم.»
این مرد 58 ساله که از گفتن مبلغی که خودش برای میکروکنترلرها (MCUs) پرداخت کرده، خودداری کرده است، با خرید و فروش تراشه های الکترونیکی، زندگی می کند و خریداران چین را با فروشندگان خارج از کشور مرتبط می کند.

او می‌گوید که کمبود جهانی چیپ در دو سال گذشته، ناشی از هرج‌ومرج عرضه به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر بوده که توانسته آن را به تجارت پر سودی تبدیل کند.
زمان سفارش تراشه‌های خودرو در سراسر جهان طولانی است، اما کارگزارانی مانند پانگ و هزاران نفر مانند او که بر چین تمرکز کرده‌اند، چینی که به نقطه صفر این بحران تبدیل شده است و بقیه صنعت نیز به تدریج از آن سبقت خواهند گرفت.

بر اساس نظرسنجی که به تازگی از 100 تراشه خودرو تولید شده توسط پنج تولیدکننده پیشرو، در سطح جهانی صورت گرفته، به طور متوسط حدود یک سال از ثبت سفارشات جدید پشتیبانی می شود.

برای مقابله با فشار عرضه، خودروسازان جهانی مانند جنرال موتورز (GM.N)، شرکت فورد موتور (F.N) و شرکت نیسان موتور (7201.T) به سمت تضمین دسترسی بهتر با پرداخت بیشتر به ازای هر قطعه و پذیرش موجودی بیشتر، از طریق مذاکره مستقیم با سازندگان تراشه است، حرکت کرده‌اند.
با این حال، با توجه به مصاحبه با بیش از 20 نفر از خودروسازان، تامین کنندگان و دلالان گرفته تا کارشناسان موسسه تحقیقات خودرو CATARC وابسته به دولت چین، چشم انداز آینده این صنعت، تیره تر خواهد شد.

علیرغم اینکه چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان و پیشرو در تولید خودروهای الکتریکی (EVs) است، تقریباً به طور کامل به تراشه های وارداتی از اروپا، ایالات متحده و تایوان متکی است. تعطیلی صفر کووید در مرکز خودرو شانگهای که ماه گذشته به پایان رسید، این فشارها را تشدید می کند.

به گفته مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین (CATARC)، کمبود شدید تراشه می تواند تهدیدی برای مهار شتاب خودروهای برقی کشور محسوب شود. بعید به نظر می رسد که یک صنعت نوپای تولید تراشه داخلی بتواند ظرف دو تا سه سال آینده با این حجم تعداد تقاضا کنار بیاید.

پانگ، به نوبه خود پیش بینی می کند که، کمبود تراشه چین تا سال 2023 ادامه می یابد و نگهداری موجودی پس از آن را خطرناک می داند. او می‌گوید تنها خطری که این دیدگاه را تهدید می‌کند: کاهش شدید رشد اقتصادی است که می‌تواند میزان تقاضا را کاهش دهد.

chaina 1

 پیش بینی ها "به سختی ممکن"
تراشه های کامپیوتری یا نیمه هادی ها در هر خودروی معمولی و الکتریکی با هزاران کاربرد مختلف استفاده می شود. آنها به کنترل همه چیز کمک می کنند، از بازکردن کیسه هوا و ترمز اضطراری خودکار گرفته تا سیستم های سرگرمی و ناوبری.

طبق یک نظرسنجی که در ماه ژوئن انجام شد نمونه‌ای از تراشه‌های تولید شده توسط شرکت های Infineon، Texas Instruments، NXP، STMicroelectronics و Renesas را انتخاب کرد که طیف متنوعی از آن ها را در خودروها به کار می برند.

طبق این تجزیه و تحلیل، ثبت سفارشات جدید از طریق توزیع کنندگان تا سال 2023 به مدت 49 هفته متوقف شده است، که تصویری از کمبود جهانی را ارائه می دهد، هرچند که یک شکست منطقه ای نیست. زمان تحویل نیز از 6 تا 198 هفته، با میانگین 52 هفته متغیر است.

تراشه‌ساز آلمانی Infineon (IFXGn.DE) گفت که «به شدت در حال سرمایه‌گذاری و گسترش ظرفیت‌های تولید در سراسر جهان است» اما افزود که کمبود تراشه‌های برون‌سپاری شده به ریخته‌گری‌ها ممکن است تا سال 2023 ادامه داشته باشد.

اینفینئون در بیانیه ای اعلام کرد: «از آنجایی که وضعیت ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان در ماه های اخیر بدتر شده است، ارزیابی های قابل اعتماد در مورد پایان کمبود فعلی به سختی امکان پذیر است.»

تراشه‌ساز تایوانی United Microelectronics Corp (2303.TW) نیز گفت:" که به دلیل تقاضای کمتر در بخش‌های دیگر، توانسته است مقداری ظرفیت را به تراشه‌های خودکار اختصاص دهد." این شرکت افزود: «به طور کلی، پاسخگویی به تقاضای کل مشتریان برای ما همچنان یک چالش به حساب می آید.»

Galen Tseng، تحلیلگر TrendForce گفت که اگر تامین کنندگان خودرو به 100 تراشه PMIC نیاز داشته باشند، که ولتاژ باتری را به بیش از 100 صورت مختلف در یک ماشین معمولی تبدیل می کند، در حال حاضر فقط 80 تراشه دریافت می کنند.
فوراً به دنبال تراشه
شرایط سخت عرضه در چین با چشم انداز بهبود یافته عرضه برای خودروسازان جهانی در تضاد است. به عنوان مثال، فولکس واگن در اواخر ژوئن اعلام کرد که انتظار دارد کمبود تراشه در نیمه دوم سال کاهش یابد.

ویلیام لی، رئیس شرکت چینی خودروهای برقی Nio، ماه گذشته گفت پیش‌بینی اینکه چه تراشه‌هایی با کمبود مواجه می‌شوند، دشوار است. Nio به طور مرتب "لیست تراشه های پرخطر" خود را به روز می کند تا از کمبود بیش از 1000 تراشه مورد نیاز برای اجرای فرایند تولید، جلوگیری کند.

در اواخر ماه مه، Xpeng Motors (9868.HK) سازنده خودروهای برقی چینی با یک ویدیوی آنلاین توسط یک اسباب بازی پوکمون که در چین نیز فروخته می شود، درخواست تراشه کرد. شخصیت اردک ‌مانند دو نشانه را تکان می‌دهد: «در جستجوی فوری» و «چیپس».

هی شیائوپنگ، مدیر عامل Xpeng در رسانه پیام رسان Weibo یک پست منتشر کرد و گفت: "در حالی که زنجیره تامین خودرو به تدریج بهبود می یابد، این ویدئو شرایط فعلی تیم زنجیره تامین ما را نشان می دهد."

همه جاده ها به شنژن منتهی می شوند
تقلا برای پیدا کردن یک راه‌حل‌ برای برون رفت از این وضعیت، خودروسازان و تامین‌کنندگان را به مرکز اصلی تجارت تراشه‌های چین در شنژن و «بازار خاکستری» سوق داده است، به گفته دو نفر از افراد آشنا به این تجارت در یک کارخانه سازنده خودروهای برقی چینی، قطعاتی به صورت قانونی فروخته می‌شوند، که توسط سازنده اصلی مجاز نیستند.

بازار خاکستری خطراتی را به همراه دارد زیرا تراشه ها گاهی بازیافت می شوند، برچسب نامناسبی دارند یا در شرایطی نگهداری می شوند که آسیب می بینند.

ماساتسونه یاماجی، مدیر تحقیقات گارتنر، گفت: «کارگزاران بسیار خطرناک هستند.» وی افزود که قیمت آنها ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر است. اما در شرایط فعلی، بسیاری از خریداران تراشه باید به دلالان وابسته باشند، زیرا زنجیره تامین قانونی نمی تواند از مشتریان، به ویژه مشتریان کوچک در صنعت خودرو یا الکترونیک پشتیبانی کند.

پانگ گفت که بسیاری از کارگزاران شنژن تازه واردانی بودند که به دلیل افزایش قیمت ها جذب این بازار شده اند، اما با فناوری خرید و فروششان آشنا نبودند. آنها فقط شماره قطعه را می دانند. از آنها می پرسم: آیا می دانید این قطعه در ماشین چه کار می کند؟ آنها هیچ نظری ندارند.
در حالی که اندازه گیری حجمی که کارگزاران در اختیار دارند دشوار است، اما تحلیلگران می گویند که برای پاسخگویی به این حجم از تقاضاها کافی نیست.

Ondrej Burkacky، شریک ارشد McKinsey می گوید: «اینطور نیست که همه تراشه ها در جایی پنهان شده باشند و شما فقط باید آنها را به بازار بیاورید.

تحلیلگران و کارگزاران هشدار دادند که وقتی عرضه عادی شود، ممکن است حباب موجودی تراشه های فروخته نشده در شنژن خود را نشان دهد.

پانگ گفت: «ما نمی‌توانیم برای مدت طولانی دوام بیاوریم، اما خودروسازان نیز نمی‌توانند این فشار را تحمل کنند.»

خودکفایی چینی ها
چین، از نظر طراحی و ساخت تراشه های پیشرفته هنوز با رقبای خارج از کشور عقب است، اما برای کاهش اتکای خود به تراشه های خارجی در حال سرمایه گذاری می باشد. اما این کار آسانی نخواهد بود، به ویژه با توجه به الزامات سختگیرانه برای تراشه های درجه خودکار.

لی ژودونگ، مدیر ارشد CATARC، گفت که MCU ها حدود 30 درصد از کل هزینه تراشه یک خودرو را تشکیل می دهند، چیپس هایی هستند که در تهویه مطبوع و کنترل صندلی خودرو کاربرد دارند. اما رسیدن به مرحله خودکفایی در زمینه تولید این قطعه کار بسیار سختی به نظر می رسد و افزود که تولید کنندگان داخلی تنها توانستند وارد سطح پایین تری از آن شوند.

هوانگ یونگه، مهندس ارشد CATARC در ماه مه گفت: «فکر نمی‌کنم این مشکل ظرف دو تا سه سال حل شود. ما با 95 درصد واردات از کشورهای دیگر متکی هستیم.»

لی ژودونگ، مدیر ارشد CATARC گفت، سازنده چینی خودروهای برقی BYD، که طراحی و ساخت تراشه‌های ترانزیستور IGBT را آغاز کرده است، به عنوان یک جایگزین داخلی در حال ظهور است.

ویکتور شیه، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، می‌گوید: «برای مدت طولانی، چین ناتوانی خود در مستقل بودن کامل در تولید تراشه را به عنوان یک ضعف امنیتی بزرگ می‌دانست. شیه افزود: با گذشت زمان، چین می‌تواند یک صنعت داخلی قوی بسازد، همانطور که تولید باتری را به عنوان یک اولویت ملی تشخیص داد. در این راه، شکست های زیادی خورد، اما در نهایت به ظهور دو یا سه غول نیز منجر شد که اکنون بر بازار جهانی تسلط دارند.»


چاپ