ملاقات محرمانه رئیس CATL با ایلان ماسک در هتل پکن

ایلان ماسک به صورت فشرده مشغول رایزنی با مقامات دولتی و شرکت های فعال در حوزه صنعت خودروهای الکتریکی است.

ایلان ماسک سفر به چین مذاکره باCATL

روز گذشته یکی از نزدیکان ایلان ماسک پرده از سفر فوری او به شهر میجینگ چین پرده برداشت. امروز مدیرعامل بزرگترین شرکت سازنده باتری های الکتریکی CATL در هتلی که میلیاردر معروف در آن سکونت دارد دیده شده است. کارشناسان معتقدند این ملاقات به احتمال زیاد با راه اندازی نرم افزار خودران مربوط می شود.

جت شخصی مدیرعامل تسلا روز یکشنبه در فرودگاه شهر میجینگ به زمین نشست. به گفته فردی که از این سفر محرمانه باخبر بود، ماسک قصد دارد با مقامات چینی در مورد راه اندازی سیستم اتوپایلوت (FSD) و مجوزهای لازم برای انتقال داده های مکانی رانندگان چینی به خارج از کشور گفتگو کند.

او پس از فرود بلافاصله با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین و برگزارکننده‌ی نمایشگاه خودروی پکن دیدار کرد. اما جزئیات جلسات برنامه‌ریزی‌شده‌ی مدیر عامل پرحاشیه هنوز رسانه ای نشده است. اما صبح روز 29 آوریل یعنی امروز یکی از شاهدان عینی، رابین ژنگ رئیس هیئت‌مدیره‌ی CATLرا در حال خروج از آسانسور لابی هتل مشاهده کرد. هنگام ورود او به لابی، تام ژو و گریس تائو از مدیران ارشد تسلا برای استقبال آمده بودند. البته شرکت CATL هنوز ملاقات ژنگ با ماسک را تایید نکرد. بنابراین نمی توان صد در صد گفت که ژنگ با ماسک ملاقات داشته است یا خیر؟!

مدیرعامل Tesla، اوایل این ماه در پاسخ به سوال یکی از کاربران پلتفرم ایکس، اعلام کرد که ممکن است «به زودی» نرم‌افزار تمام خودران (FSD) را در دسترس مشتریان چینی قرار دهد. مهم ترین سازنده‌ی خودروهای الکتریکی، چهار سال پیش از نرم‌افزار FSD به عنوان سیستم اتوپایلوت (Autopilot) خودروهای خودران رونمایی کرد. اما با وجود تقاضای مشتریان در چین؛ این شرکت هنوز آن را در دومین بازار جهانی خودرو عرضه نکرده است. کارشناسان بورس شرکت ودبوش (Wedbush) از این بازدید ناگهانی به عنوان «لحظه‌ای مهم برای تسلا» یاد کرده‌اند.

رقبای چینی تسلا مانند شرکت ایکسپنگ (Xpeng)، با راه‌اندازی نرم‌افزارهای مشابه تلاش می کند تا سهم بیشتری از این بازار را نسبت به سازنده آمریکایی تصاحب کند. تسلا از سال ۲۰۲۱ براساس قوانین جدید رگولاتورهای چینی، تمامی داده‌های جمع‌آوری‌شده از مشتریان چینی را در شهر شانگهای ذخیره کرد و هیچ‌کدام را به ایالات متحده انتقال نداد. به گفته‌ی این شخص ناشناس، ماسک به دنبال کسب مجوز برای انتقال داده‌های جمع‌آوری‌شده به خارج از کشور است تا بتواند الگوریتم‌های هوش مصنوعی سیستم راننده خودکار خود را آموزش دهد.


چاپ