استفاده ایلان ماسک از داده های عمومی کاربران پلتفرم ایکس!

ایلان ماسک قصد دارد از داده های عمومی برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده کند.

ایلان ماسک هوش مصنوعی

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از انگجت؛ ایلان ماسک می خواهد از داده های عمومی کاربران پلتفرم ایکس(توییتر سابق) برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده کند. این تصمیم مطابق با آخرین سیاست حفظ حریم خصوصی پلتفرم رسانه اجتماعی گرفته شده است.

این پلتفرم که در گذشته به عنوان توییتر شناخته می شد، این هفته شروع به جمع آوری داده های بیومتریک، اطلاعات شغلی و تحصیلی از کاربران کرده است. طبق سیاست حریم خصوصی شرکت رسانه اجتماعی که این هفته منتشر شد، این اطلاعات در کنار داده های دیگر برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده می شود. خط مشی جدید نشان می دهد که اطلاعات جمع آوری شده به همراه کلیه اطلاعاتی که مردم در دسترس عموم قرار می دهند، برای کمک به آموزش الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده می شود. در پستی که شرکت راجع به حفظ حریم خصوصی منتشر کرد، آمده است:"ما احتمال دارد از اطلاعاتی که جمع آوری کردیم و اطلاعات عمومی موجود در پلتفرم برای آموزش مدل های یادگیری ماشین یا AI برای اهدافی که اعلام شده است، استفاده کنیم."

ماسک در حساب کاربری خود این خبر را تایید کرد ولی اطمینان داد که فقط اطلاعات عمومی جمع آوری می شود و نه "DM" یا هر اطلاعات خصوصی دیگر! شرکت ایکس مانند سایر شرکت های تحت مالکیت ایلان ماسک واحد روابط عمومی ندارد بنابراین، هیچ راهی برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر وجود ندارد. هنوز معلوم نیست این اطلاعات قرار است دقیقا برای چه اهدافی استفاده شود؟!

ایکس تا به امروز هیچ ادعایی در زمینه هوش مصنوعی نداشت اما، مالک آن علاقه زیادی به این فناوری نوظهور دارد. ماسک چند ماه قبل یک شرکت در زمینه AI به نام xAI ثبت کرد که هدف آن «درک ماهیت واقعی جهان» اعلام شده است. بنابراین، به احتمال زیاد از اطلاعات جمع آوری شده در پیشبرد اهداف شرکت جدید نیز استفاده خواهد شد. وب سایت رسمی شرکت xAI با انتشار بیانیه ای به این مورد اشاره کرد:"این شرکت برای رسیدن به اهدافش با شرکت رسانه اجتماعی ایکس تعامل نزدیکی خواهد داشت."

البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد. ماسک در طول هفته های اخیر عملکرد پلتفرم Linkedin را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:"وب سایت استخدامی لینکدین تاثیر مخربی زیادی دارد و نسخه ایکس می تواند عملکرد بهتری نسبت به آن داشته باشد. بنابراین، جاه طلبی های مالک توییتر سابق، تا حدودی جمع آوری اطلاعات سوابق شغلی و تحصیلی کاربران را برای ما توجیه می کند. اما، یک گزینه دیگر هم در این بین وجود دارد: فروش داده های کاربران برای جبران درآمد از دست رفته!

شرکت X بعد از تصاحب ماسک، به علت تصمیم های نادرست او حدود دو سوم درآمد خود را از بخش پخش تبلیغات از دست داد. فروش داده های کاربران راه سریع تری برای بازگشت سرمایه به نظر می رسد. البته این یک رویه معمول در بین شرکت های رسانه اجتماعی محسوب می شود. البته، توییتر در گذشته هم از این روش برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرده است.


چاپ