سلاح لیزری "فانتوم" به ناوگان جنگی ارتش آمریکا ملحق شد!

شرکت نورث گورمن یک سلاح لیزری جدید سبک وزن به نام "فانتوم" را به مقامات ارتش ایالات متحده تحویل داد.

سلاح لیزری سبک آمریکا

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ سلاح لیزری جدید قابلیت نصب روی انواع خودروهای زرهی و هواپیماهای جنگنده را دارد. ابعاد این سلاح به اندازه یک یخچال است و وزن خیلی کمی دارد. دولت آمریکا به تازگی یک لیزر مینیاتوری جدید اما با قدرت تخریب بالا از شرکت Northrop Grumman دریافت کرده است. وزن این اسلحه حدود 91 کیلوگرم یا 200 پوند است و آن را می توان با کمک دو نفر به راحتی حمل یا نصب کرد. فانتوم در موقعیت های تاکتیکی مختلف کاربرد دارد. این جعبه لیزری به اندازه ابعاد یک یخچال 12 فوت مکعبی است. شرکت سازنده آن اعلام کرد نیروهای نظامی می توانند سلاح لیزری جدید را با ناوگان خود مانند خودروهای زرهی و هواپیماهای جنگنده ادغام کنند.

ارتش آمریکا به علت قدرت و سرعت تخریب سلاح های پرتابه ای مانند لیزر سرمایه گذاری های زیادی در این بخش کرده است. آنها معتقدند نسل بعدی اسلحه ها می توانند جریان بازی توازن قدرت را در جهان تغییر دهد. بیشتر تمرکز تیم سازنده در ساخت آن روی قدرت لیزری، نحوه هدف گیری و کنترل آن در فواصل زمانی طولانی بود.
به خاطر داشته باشید وزن زیاد و ابعاد بزرگ نشان دهنده قدرت بالای سلاح نیست. یک سلاح بزرگ شاید قدرت زیادی داشته باشد اما به همان اندازه شکننده است و نمی توان از آن در هر موقعیت حساسی استفاده کرد. به همین علت، سلاح های لیزری کوچک نظیر فانتوم می تواند در چنین شرایطی نقش بیشتری ایفا کنند. اما سلاح های لیزری چالش های مخصوص خود را دارد.

. لیزرها با پرتاب فوتون هایی با فرکانس و فاز یکسان یک پرتو نور منسجم تولید می کنند. استقرار چنین دستگاه هایی در موقعیت های جنگی توسط ارتش با چالش هایی مانند اندازه، قدرت و هزینه بالا همراه است. طبق گزارش مرکز GAOدولت ایالات متحده، پنتاگون سالانه حدود 1 میلیارد دلار در زمینه توسعه سلاح های لیزری، پهبادهای جنگی و اسلحه های الکترومغناطیسی سرمایه گذاری می کند. ارتش اولین بار در جنگ ویتنام از اسلحه های لیزری استفاده کرده بود. در گزارش GAO آمده است: «با این حال، وزارت دفاع آمریکا برای عملیاتی کردن فناوری های جدید در میدان های جنگی با مشکل مواجه است.» نورتروپ گرومن برای کمک به ارتش در ساخت سلاح های جدید، پرتوهای لیزری با قدرت تخریبی بالا را برای نیروهای مسلح ایالات متحده توسعه داده است.

این موارد شامل لیزر استراتژیک (SILL) و سیستم تسلیحات لیزری با انرژی 300 کیلوواتی (HELWS) نیز می شود که مخصوص مقابله با پهپادها طراحی شده اند. رابرت فلمینگ، معاون و مدیر کل سیستم‌های فضایی استراتژیک Northrop Grumman در مورد سلاح جدید اعلام کرد:"با کوچک کردن قابلیت پیشرفته، ما در حال گسترش دامنه فناوری جدید هستیم و همچنان به توسعه سلاح های لیزرهای ادامه خواهیم داد. این شرکت قصد دارد فانتوم را در انواع جنگنده ها و پهبادها پیاده سازی کند."


چاپ