رباتی که قطعی برق را قبل از وقوع پیش بینی می کند!!

ربات جدید واترلو(Waterloo) در مانیتورینگ شبکه برق نقش مهمی می تواند ایفا کند و به ایجاد یک شبکه ایمن تر و قابل اعتمادتر کمک کند.

قطع برق ربات

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از CTV News؛ یک استارتاپ کانادایی قصد دارد با استفاده از فناوری رباتیک قطعی برق را قبل از وقوع آن پیش بینی کند. Enerza، شرکت ارائه دهنده خدمات مانیتورینگ شبکه مستقر در واترلو کانادا اولین شرکتی است که می خواهد از طریق ربات های خودکار به نظارت بر شبکه برق بپردازد.

Enerza با انتشار بیانیه ای در وب سایت رسمی خود اعلام کرد:« این شرکت اولین شرکت در جهان است که ابزارهای جدید مانیتورینگ مانند ربات های خودکار Waterloo را در اختیار شرکت های توزیع برق شهری قرار می دهد. ما امیدواریم فناوری رباتیک بتواند به ایجاد شبکه های برق ایمن تر و قابل اعتمادتر کمک کند. به بیان ساده تر، با کمک این فناوری می توانیم خطوط برق کارآمدتر و کم خطری داشته باشیم.»

آنسون میتلند، مدیر ارشد شرکت در ادامه افزود:«ما تلاش کردیم کاری انجام دهیم که قبل از ما هیچ شرکتی انجام نداده است. با داشتن ربات های اتومات جان کارگران زیادی از خطر برق گرفتگی نجات پیدا می کند. افزایش ایمنی خطوط شبکه برق فقط از طریق کنترل های نظارتی خودکار به جای دستی امکانپذیر است. زیرا، احتمال خطای انسانی از بین می رود و کنترل های نظارتی ایمن تری را ارائه می دهد.»

قطع برق مانیتورینگ شبکه

میتلند در ادامه افزود:"معمولا شبکه های مانیتورینگ برق در حال حاضر از نیروی انسانی برای نظارت بر خطوط و عیب یابی آن استفاده می کند. مردم ساکن در روستاها زمانی که برق قطع می شود معمولا از نزدیک خطوط برق را بررسی می کنند که کار بسیار خطرناکی است. بنابراین، راه‌حل Enerza می‌تواند جایگزین کارهای خطرناکی شود."

مدیر اجرایی شرکت در مورد روش نوآورانه تیم مهندسی گفت: «روبات می‌تواند با کمک پره ها به سمت خطوط برق پرواز کند و نقاط قطعی را دوباره به شبکه وصل کند. آنها با استفاده از دوربین‌های حرارتی، دوربین‌های عمقی و ترکیبی از دوربین‌های استریوسکوپی فواصل را اندازه گیری می کنند.»

پیش بینی قطعی برق


Enerza می‌گوید ربات جدیدش می‌تواند زیرساخت‌های خراب و مشکلات احتمالی شبکه آینده مانند رشد انشعابات بیش از حد نزدیک به خطوط برق را شناسایی کند. از این طریق است که می تواند قطعی برق را قبل از وقوع آن پیش بینی کند. راه حل جدید هزینه ی کمتری به شبکه تحمیل می کند و میزان بهره وری را بالا می برد.

در وب‌سایت شرکت سازنده آمده است: «ما به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برق کمک می کنیم نه تنها کل شبکه را تحت پوشش کامل خود بگیرند بلکه، هزینه‌های نگهداری شبکه را تا 1220 برابر کاهش و بازده را حداقل تا 200 درصد افزایش دهند. مهم تر از همه این موارد، هر زمان که بخواهند می توانند به داده های شرکت دسترسی داشته باشند.»
در روش جدید نسبت به روش‌های دیگری که در حال حاضر برای مدیریت دارایی استفاده می‌شود، شما لازم نیست منتظر پردازش داده ها بمانید بلکه می توانید به صورت لحظه ای از طریق داشبورد Insight Enerza به داده‌های شبکه دسترسی داشته باشید.

Enerza اولین راه حل نوآورانه زمان قطع برق نیست. سال 2022، شرکت برق چین یک سیستم هوش مصنوعی جدید را معرفی کرد که می تواند مشکلات برق را تنها در سه ثانیه حل می‌کرد، فرآیندی که قبلاً به 6 تا 10 ساعت زمان نیاز داشت. شبکه های برق در این روش به حسگرهای زیادی مجهز می شوند و هر کدام از این حسگرها می توانند به صورت مستقل بهترین و مناسب ترین مسیر را برای تامین برق انتخاب کند.


چاپ