کمبود جهانی داروی اوزمپیک برای بیماران دیابتی!!

کمبود جهانی داروی دیابت با برند تجاری Ozempic می تواند تا مدت های زیادی ادامه داشته باشد.

کمبود داروی دیابت

طبق گزارش ساینس آلرت؛ کمبود جهانی داروی سماگلوتید(داروی کاهش وزن و دیابت نوع2) با برند Ozempic باعث سردرگمی بیماران زیادی شده است. اما، به چه دلیل؟
وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی بریتانیا توصیه کرده است پزشکان از تجویز این دارو برای مبتلایان جدید استفاده نکنند. البته، به غیر از این کشور، کشورهای دیگری مانند استرالیا، ایرلند و کانادا نیز با کمبودهایی مواجه هستند.

داروی Ozempic در طول سالیان گذشته برای تنظیم سطح قند خون مبتلایان به دیابت استفاده شده است. اما در سال 2021 آزمایش های فاز بالینی نشان داد که سماگلوتید علاوه بر کنترل قند خون می تواند با سرکوب هورمون های مرتبط به اشتها، باعث کاهش وزن نیز شود. انتشار همین خبر مانند بمب در جهان صدا کرد و توجه افراد زیادی به این دارو جلب شد.
شرکت سازنده داروی سماگلوتاید از آن زمان موفق شد مجوز آن را به عنوان داروی کاهنده اشتها از سازمان های تنظیم کننده دارویی دریافت کند. اما، میزان تقاضا از میزان عرضه پیشی گرفت. به عبارت دیگر، برخی از افراد برای کاهش وزن به استفاده مداوم آن بدون نسخه پزشک روی آوردند. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که به دلیل افزایش تقاضا، کمبود Ozempic و Wegovy در کشور بریتانیا تا اواخر سال 2024 ادامه پیدا کند.

چرا کمبود دارو رخ داد؟


Ozempic و Wegovy هر دو توسط شرکت داروسازی Novo Nordisk تولید می شوند که در درمان دیابت تخصص زیادی دارد. آنها تنها شرکتی در جهان هستند که سماگلوتید را تولید می کنند و حق ثبت اختراع آن را دارند. کمبود Ozempic و Wegovy از لحاظ فنی توسط افراد زیادی که آن را بدون تجویز پزشک خریداری کردند باعث شد میزان تقاضا از عرضه پیش بگیرد. اما در وهله اول دلیل اینکه افراد بیشتر به دنبال سماگلوتید برای کاهش وزن هستند، احتمالا به دلیل تایید رسانه های اجتماعی و تبلیغات آن توسط افراد مشهور است. البته، این اولین باری نیست که رسانه‌های اجتماعی و افراد مشهور بر میزان تقاضای یک داروهای خاص تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، کمبود داروهای جایگزین هورمون درمانی (HRT) سال 2022 در بریتانیا با چیزی که اکنون "اثر داوینا مک کال" نامیده می شود، صحبت های مجری معروف تلویزیون بریتانیا در مورد یائسگی و استفاده از HRT برای مدیریت علائم آن مرتبط بود. طبق گزارش ها، این امر منجر به افزایش تقاضا برای این محصولات شده بود.

یک سال بعد، ذخایر HRT در جهان بهبود یافت اما، داروخانه ها همچنان بر عرضه آن نظارت می کنند. با توجه به تقاضای جهانی برای سماگلوتید، انتظار می‌رود که این مشکلات عرضه ممکن است زمان بیشتری ادامه پیدا کند. یکی دیگر از مسائلی که به کمبود اوزمپیک دامن زده است مشکل شرکت در تولید و تامین Wegovy به عنوان یک داروی کاهش وزن است.

اگرچه گزارش شده است که Novo Nordisk تبلیغات داروی کاهش وزن Wegovy را کاهش داده است اما، مردم همچنان برای کاهش وزن از Ozempic استفاده می کنند. البته مثل روز روشن است که این دو دارو را نمی توان به جای هم استفاده کرد. زیرا برای شرایط مختلفی مجوز دریافت کرده اند و نیاز به آزمایش های بالینی متفاوتی دارند.
البته شرکت سازنده اقداماتی مانند سرمایه گذاری 2.3 میلیارد دلاری برای توسعه کارخانه های خود در نظر گرفته است. بنابراین، با ره اندازی آن ها تا حدودی این کمبود جبران خواهد شد.


چاپ