همکاری ژاپن و آمریکا برای ساخت موشک های رهگیری مافوق صوت !

ژاپن و آمریکا قصد دارند به صورت مشترک موشک های رهگیری مافوق صوت بسازند.

موشک رهگیری مافوق صوت

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ نخست وزیر ژاپن قرار است برای ساخت و توسعه سیستم های پدافند هوایی خود به آمریکا سفر کند. گفته می شود این دو کشور قصد دارند در مورد همکاری مشترک برای ساخت موشک های رهگیری مافوق صوت با هم مذاکره کنند. توکیو مشغول تقویت سپر موشکی خود در برابر حملات احتمالی روسیه، چین و کره شمالی است. اولین دور مذاکرات جمعه آینده 18 اوت با حضور فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برگزار خواهد شد.

در حال حاضر، سیستم دفاع موشکی ژاپن می تواند از این کشور در برابر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) محافظت کند. فرقی که موشک های بالستیک با موشک های مافوق صوت دارند در این است که موشک های نسل جدید می توانند با سرعت بالاتر و ارتفاع پایین تری پرواز کنند و حتی قادر هستند در بین راه مسیر خود را تغییر دهند. موشک های ICBM معمولا باید در زاویه بالاتر به فضا پرتاب شود و محموله های آن معمولا قبل از برخورد به هدف دوباره وارد جو زمین می شوند. این قابلیت باعث می شود موشک های حامل تسلیحات در برابر موشک های رهگیری آسیب پذیر باشند.

موشک های مافوق صوت به دلیل سرعت زیاد و قدرت مانور بالا، شناسایی و ردیابی آنها توسط موشک های بالستیک سخت تر است. به همین دلیل کارشناسان نظامی معتقدند موشک های نسل جدید به سختی قابل رهگیری هستند مگر، زمانی که به نقطه برخورد نزدیک شوند.

ژاپن با استفاده از موشک های 3 SM- از طریق دریا یا موشک های هدایت شونده زمین به هوای 3 Patriot PAC- از خود در برابر حمله موشکی محافظت می کند. با این حال، این موشک ها در برابر حملات موشک های مافوق صوت کارایی ندارند. به همین علت، دو کشور در تلاش برای ساخت یک موشک رهگیری جدید با قابلیت تغییر در مدارهای پایین زمین هستند. در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه، آنها می توانند حملات موشکی مافوق صوت را قبل از برخورد ردیابی و نابود کنند.

ژاپن برای ساخت این موشک های جدید زمان کمی دارد. در حال حاضر، کشورهای چین، روسیه و کره شمالی همگی سلاح های مافوق صوت را مورد آزمایش قرار دادند. اقدام آنها بیشتر ژاپن و آمریکا را تحت فشار قرار می دهد تا هر چه سریع تر اقدامات لازم برای بروز رسانی پدافند‌های دفاعی را انجام دهند. طبق برنامه ریزی های انجام شده این دو کشور برای بهبود سیستم تشخیص و ردیابی موشک های مدار پایین از یک "صورت فلکی ماهواره ای" که داده های چندین ماهواره را برای دقت بالا و تشخیص زودهنگام پردازش می کند، استفاده خواهند کرد.

توافقات اولیه آنها در ژانویه سال جاری با حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع، یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه و یاسوکازو هامادا وزیر دفاع انجام شد.
این پروژه دومین همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه دفاعی محسوب می شود. آمریکا و ژاپن قبل از نیز در زمینه توسعه موشک های دور برد و استقرار آن در ناوهای جنگی همکاری داشته اند. این سیستم موشکی برای محافظت فضاپیماهای ژاپنی در برابر حملات موشکی کره شمالی حین پرتاب طراحی شده است.


چاپ