تصاویر خیره کننده جیمز وب از لحظات مرگ یک ستاره!!

تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق شد تصاویر جدیدی از یک ستاره در حال مرگ را به ثبت برساند.

فروپاشی ستاره

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) به تازگی تصاویر جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر کرد. این ستاره Messier 57 یا سحابی حلقه نامیده می شود. سحابی جدید در صورت فلکی لیرا در فاصله 2750 سال نوری از زمین قرار دارد. این سحابی توسط گازهای درخشانی احاطه شده است. این گازها معمولا در زمان فروپاشی ستاره تولید می شود. وضوح فوق العاده تصاویر جیمز وب گره ها و الگوهای پیچیده آن را آشکار می کند. دانشمندان به کمک این تصویر می توانند مرگ ستاره هایی مانند خورشید را بهتر درک کنند.

مایک بارلو، اخترفیزیکدان دانشگاه کالج لندن و یکی از رهبران پروژه بین المللی سحابی حلقه JWST در مورد این تصویر می گوید:« ما شاهد آخرین فصل‌ زندگی یک ستاره هستیم. اتفاقی که می تواند در آینده دور برای خورشید منظومه ما هم رخ دهد. مشاهدات تلسکوپ JWST می تواند دریچه جدیدی برای درک رویدادهای کیهانی ما باز کند. ما می توانیم از سحابی حلقه به عنوان یک آزمایشگاه برای مطالعه چگونگی نحوه شکل گیری و تکامل سحابی های سیاره ای استفاده کنیم. سحابی های سیاره ای با سیارات تفاوت دارند. ستاره شناسان قرن 18 تصور می کردند آن ها به علت شکل گردی که دارند، شبیه به سیاره هستند. اما، در حقیقت آنها بزرگتر از سیاره ها هستند. ابرهای اطراف این سحابی حدود 8 برابر جرم خورشید است.»

فروپاشی ستاره

وقتی عمر آنها تمام می شود به سمت هسته مرکزی فرو می روند و ناپایدار می شوند. در این حالت، تمام مواد خود را به سمت محیط اطراف پرتاب می کنند. هسته ستاره به علت این که هیچ نیروی همجوشی از خارج به آن وارد نمی شود تحت تاثیر گرانش فرو می ریزد و به یک کوتوله سفید تبدیل می شود. این سرنوشت نهایی همه ستارگان راه شیری است. در مورد سحابی حلقه، دانشمندان معتقدند این ستاره حدود 2000 سال قبل بر اثر همجوشی یک ستاره به وجود آمد. در مرکز این سحابی یک کوتوله سفید با جرم تقریبی 60 درصد جرم خورشید قرار دارد. مواد اطراف این ستاره در حال انبساط که به فضای اطراف پخش می شود را می توانید در این تصویر به صورت حلقه های درخشان ببینید.

پوسته خارجی این سحابی بسیار ضخیم و غبار آلود است ولی با محیط بین ستاره ای تعامل دارد. مطالعه این ساختارها به دانشمندان کمک می کند تا فرآیندهای فیزیکی مربوط به انبساط سحابی سیاره ای را بهتر درک کنند.

بارلو معتقد است: «تلسکوپ فضایی جیمز وب منظره‌ای خارق‌العاده از سحابی حلقه را به ما ارائه کرده است که تا قبل از این هرگز نمونه آن را ندیده بودیم. این تصاویر نه تنها جزئیات بیشتری از پوسته در حال انبساط سحابی را به نمایش می گذارند، بلکه ناحیه داخلی اطراف کوتوله سفید مرکزی را با وضوح خیلی زیاد به ما نشان می دهد.»

محققان هنوز در حال تجزیه و تحلیل این داده ها هستند. نکته هیجان انگیز داده های وب در داده هایی نهفته است که می تواند ساختار سحابی را از نظر مولکول هایی مانند کربن که منشا آنها در حال حاضر ناشناخته باقی مانده است، فاش کند. نیک کاکس، اخترفیزیکدان فرانسوی و یکی از رهبران پروژه سحابی حلقه JWST، می‌گوید: «این تصاویر می تواند بینش‌های علمی زیادی را در مورد فرآیندهای تکامل ستاره‌ای ارائه دهند. با مطالعه سحابی حلقه با JWST، ما امیدواریم که درک عمیق تری از چرخه زندگی ستارگان و عناصر سرگردان موجود در کیهان به دست آوریم.»


چاپ