ایران در رتبه سوم آلوده ترین کشورهای جهان به بدافزار!

اعمال فیلترینگ و تلاش کاربران ایرانی برای دور زدن این محدودیت ها، باعث شد در این میان زمینه برای رشد بدافزارها در کشور محیا شود.

begh 1
سایت Shadowserver یک سایت مرجع در زمینه امنیت سایبری است. این سایت به تازگی گزارشی را منتشر کرد که نشان می دهد ایران طی روزهای اخیر از نظر آلودگی به بدافزار در رتبه سوم جهان قرار دارد. کشور ما از نظر میانگین آلودگی سوم در سه ماهه آخر سال 2022 در رتبه هفتم جای گرفته است. از نظر کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات یکی از علت های اصلی آن، فیلترینگ شدید دولت در اواخر شهریورماه گذشته می باشد.

آلودگی فضای سایبری براساس IPهاست. هر کشوری در جهان با یک آی‌پی مشخص شناسایی می شود و میزان آلودگی آن‌ها توسط شرکت‌های امنیتی در دنیا پایش می‌شود. آلودگی‌ها در کل به دو دسته تقسیم می شوند: آلودگی‌های شناخته‌شده‌ مثل بات‌نت‌ها و آلودگی های ناشناخته. آلودگی ناشناخته به این معناست که سیستم آلوده شده است اما، هنوز به فاز عملیاتی نرسیده است.

bagh 2

Shadowserver در حوزه امنیت سایبری کارشناسان خبره ای در جهان دارد که تلاش می کنند فضای اینترنت را برای همگان ایمن نگه دارند. این سایت به صورت روزانه فضای وب را پایش می کند و بر اساس منابعی که در اختیار دارد، آلودگی دستگاه ها را طبق IP و کشور اعلام می کند.

آخرین پایش‌ روزانه این شرکت در تاریخ 31 دسامبر (شنبه 10 دی) انجام شد. طبق این گزارش، سیستم های زیادی تلاش کردند به آدرس‌های CC Serverهایی که قبلاً فعال بودند و الان Sinkhole شده‌اند، متصل شوند. نمودارها نشان می دهد، ایران در روزهای گذشته از نظر میزان آلودگی به بدافزارها در رتبه سوم جهان قرار بگیرد.


سایت های امنیتی معروف دیگری هم هست که آمارهای مشابهی درباره این خصوص منتشر کرده است مانند گزارش کسپرسکی. طبق این گزارش، وضعیت رشد نصب بد افزارها در سه ماهه اول سال 2022 گوشی ها ی کاربران ایرانی بیشتر از دیگر مناطق آلوده جهان است.


فیلترینگ و نصب فیلترشکن های رایگان از سوی مردم می تواند عامل اصلی رشد بدافزار در ایران باشد. با افزایش این محدودیت ها و فیلترینگ کامل نرم افزارهای محبوب مانند واتساپ و اینستاگرام نیاز مردم به VPN افزایش یافته است. یکی دیگر از مهم ترین دلایل تواند فیلترینگ کامل گوگل پلی است و مردم ایران مجبورند برای نصب نرم افزارهای مورد نیاز خود به سایت های نامعتبر مراجعه کنند.


چاپ