قابلیت جدید اندروید 15: افزایش امنیت اتصال Wi-Fi با یک کلید

گوگل قصد دارد با افزودن یک کلید جدید سطح امنیت اتصال Wi-Fi گوشی های اندرویدی را افزایش دهد.

اندروید15

اندروید15 به زودی با ارائه یک کلید جدید در بخش تنظیمات، امنیت Wi-Fi را ارتقا می دهد. این کلید جدید به کاربران کمک می کند به صورت دستی سطح امنیت شبکه Wi-Fi را تنظیم کنند. در حال حاضر سیستم عامل اندروید این کار را به صورت خودکار تنظیم می کند. سطح امنیت شبکه وای فای براساس معیارهای مختلف مانند قدرت سیگنال و نوع شبکه مشخص می شود. با این وجود، این سیستم بی نقص نیست و می تواند امنیت کاربران را به خطر بیندازد.

شاید نام میشال رحمان به گوشتان خورده باشد. او یک توسعه دهنده تحت اندروید است. رحمان به تازگی تغییرات جدیدی را در کدهای اندروید15 کشف کرده است. او با انتشار یک پست نوشت:"یک گزینه جدید تحت عنوان اجازه دسترسی به شبکه های WEP اضافه شده است. این تغییرات گوگل باعث افزایش امنیت کاربران به خصوص در شبکه های بی سیم می شود.
WEP مخفف Wired Equivalent Privacy یک نوع پروتکل امنیتی است که از دهه های گذشته برای شبکه های بی سیم تعریف شده است. با گذشت زمان این پروتکل جای خود را به استانداردهای قوی تر و امن تری نظیر WPA و نسخه‌ی جدیدتر آن یعنی WPA3 داده است.

استاندارد WEP به علت نقاط ضعفی که در طراحی داشت حتی در برابر نفوذ هکرهای تازه کار هم آسیب پذیر بود. اگر از این پروتکل استفاده کنید، مهاجمان سایبری می توانند به صورت غیر مستقیم اطلاعاتی را که در شبکه دریافت یا ارسال می شود را شنود کنند. این اتفاق می تواند اطلاعات خصوصی کاربران را به خطر بیندازد.

اندروید15 حریم خصوصی کاربراننسخه آزمایشی اندروید 15 اتصال به شبکه های WEP را مسدود می کند. کاربران با انتخاب گزینه جدید «اجازه دسترسی به شبکه‌های WEP» می توانند این تنظیمات را لغو کنند. اما، با این کار، اندروید یک پیغام هشداری را به کاربر نشان می دهد که در آن نوشته شده است: «WEP یک پروتکل امنیتی قدیمی‌تر است که از امنیت پایین‌تری برخوردار است». با این تغییر، گوگل به کاربر امکان می دهد تا نحوه اتصال به Wi-Fi را انتخاب کند.

بعضی از دستگاه های قدیمی تر برای اتصال همچنان از روش قدیمی تر استفاده کنند اما، اگر کاربران دیگر با غیرفعال کردن این پروتکل امنیت بیشتری خواهند داشت. این بروز رسانی یکی از تلاش هایی است که گوگل برای محافظت از حریم شخصی کاربران است به خصوص زمانی که، به شبکه های وای-فای در اماکن عمومی مانند هتل ها و کافی شاپ ها وصل می شوند.

توصیه می کنیم تا حد امکان از شبکه های WEP برای اتصال روتر خانگی به اینترنت استفاده نکنید. روش های دیگری مانند WPA2 و WPA3 می تواند انتخاب بهتری برای اتصال باشد. علاوه براین، زمان اتصال به شبکه های wi-Fi عمومی ناشناس جوانب احتیاط را رعایت کنید یا برای اطمینان از یک VPN برای امنیت بیشتر استفاده کنید.


چاپ