توربین های بادی بدون پره: ایمن تر، موثرتر و ارزان تر

توربین های بادی نسل جدید بدون پره می توانند انرژی های تجدیدپذیر را متحول کنند.

توربین بادی بدون پره

به زودی توربین های بادی فعلی با پره های چرخان به تاریخ می پیوندند. استارتاپ بریتانیایی Katrick Technologies موفق شد بدون استفاده از پره، توربین های بادی ارزان قیمت بسازد. طراحی نوآورانه این توربین ها می تواند انقلابی در انرژی های تجدیدپذیر ایجاد کند.

توربین های نسل جدید برخلاف توربین های بادی فعلی مانند لانه های زنبور شش ضلعی طراحی شده اند. این توربین ها را می توان روی پشت بام ساختمان ها ی شهری یا فضای باز نصب کرد. در مرکز این توربین یک نوعی از بال یا همان آئروفویل وجود دارد. این بال ها نیروی لیفت ایجاد می کنند. نیروی لیفت نیرویی است که به سمت بالا روی یک جسم در حال حرکت در هوا وارد می شود. در توربین های بادی، آئروفویل ها به طور مداوم تحت فشار هوا قرار می گیرند و نیروی لیفت تولید می کنند. این نیروی لیفت باعث می شود که توربین بادی بچرخد و انرژی الکتریکی تولید شود.

توربین بادی بدون پره فناوری

آئروفویل های Katrick Technologies از مواد پیشرفته ساخته شده اند که به آنها اجازه می دهد تا نیروی لیفت بیشتری تولید کنند و در عین حال از مقاومت کمتری هم برخوردار هستند. این ویژگی باعث می شود که توربین های بادی Katrick نسبت به توربین های بادی سنتی کارآمدتر باشند. علاوه بر افزایش کارایی، آئروفویل های Katrick می توانند خطرات زیست محیطی توربین های بادی را کاهش دهند. آنها هیچ پره ای ندارند، بنابراین خطر برخورد پره ها با پرندگان و حیوانات دیگر را تا حد زیادی کمتر می کند . به علاوه، آئروفویل ها صدای کمتری دارند و به همین علت، با محیط زیست سازگارتر هستند.

توربین‌های بادی سنتی معمولا به زمین و هزینه نگهداری زیادی نیاز دارند. این ویژگی می تواند چالش‌های لجستیکی و مالی در بخش انرژی ایجاد کند. بنابراین، توربین‌های لانه‌زنبوری کاتریک به‌ویژه در محیط‌های شهری جایگزین‌های پایدارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری خواهند بود. پنل‌های باد کاتریک محدودیت‌های توربین‌های معمولی را ندارند. آنها با سرعت های مختلف باد می توانند کار کنند. پس، برخلاف توربین های بادی قدیمی در هر محیطی قابل استفاده هستند. پنل های باد این توربین ها به علت استفاده از کانال های ایروفویل قادرند از انرژی باد به طور موثرتری استفاده کنند. به عبارت دیگر، آنها می توانند انرژی بیشتری از باد تولید کنند.

توربین بادی بدون پره فضای باز

دانشگاه Strathclyde در حال حاضر مجوز TRL 5 را برای پنل های بادی کارتیک صادر کرد. مجوز TRL 5 نشان می دهد فناوری جدید برای آزمایش در محیط واقعی آماده است. توربین های کاتریک در 51 آزمایش که بیشتر از 80 ساعت طول کشید، تحت آزمایش موفقیت آمیز آلفا قرار گرفت. در این آزمایشات نمونه اولیه پنل باد با تولید 41.1 وات انرژی مکانیکی تنها در 10.2 متر، فراتر از حد انتظار عمل کرد. توربین های نسل جدید می تواند آینده انرژی سبز را متحول کند. گام بعدی، اجرای آزمایش های TRL6 خواهد بود. در مرحله دوم (TRL6)، توربین را در یک تونل باد قرار می دهند تا عملکرد آن در شرایط مختلف محیطی بررسی شود . اگر نتایج این مرحله نیز مانند مرحله اول موفقیت آمیز باشد، آزمایش های مرحله 3 شامل ارتقاء و بهینه سازی فناوری انجام می شود. بعد از این مراحل توربین های جدید آماده استفاده تجاری خواهند بود.

کامرون جانستون، مدیر واحد تحقیقات سیستم های انرژی در دانشگاه Strathclyde در مورد فناوری نوآورانه کاتریک گفت:"ما در طول سالیان اخیر با افزایش تقاضا در بخش انرژی پاک و کاهش تقاضا در بخش سوخت های فسیلی مواجه هستیم. اما از آنجایی که شبکه‌های توزیع برق نمی توانند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشند، ما باید بتوانیم انرژی تجدیدپذیر را به صورت محلی یا در ساختمان‌های شهری تولید کنیم. فناوری جدید کاتریک یک الگوی بی نظیر در این زمینه است. ما خوشحالیم که در این پروژه با آنها همکاری کردیم تا بتوانند نوآوری خود را به واقعیت تبدیل کنند. این همکاری تا تجاری سازی این نوآوری و تسریع روند انتقال آن به شبکه انرژی پایدار ادامه خواهد داشت. »


چاپ