اتحادیه‌های کارگری اپل از تیم کوک شکایت کردند!

هیئت ملی روابط کار ایالات متحده به علت عدم پرداخت مزایا از تیم کوک شکایت کردند.

app store

هیئت ملی روابط کار (NLRB) از اپل شکایت کرد . NLRB یک سازمان دولتی است که مسئول نظارت بر روابط بین کارمندان و کارفرمایان است. NLRBمعتقد است که اپل به طور غیرقانونی از فعالیت اتحادیه‌های کارگری در شرکت خود جلوگیری می کند. در این شکایت آمده است که اپل افراد تشکیل‌دهنده اتحادیه‌های کارگری را از دسترسی به برخی مزایای مانند افزایش حقوق، بیمه خدمات درمانی، هزینه کالج و مزایای بازنشستگی محروم کرد.

این چهارمین شکایت‌ NLRB علیه اپل در زمینه‌ی ایجاد خلل در فعالیت اتحادیه‌ها است. آنها معتقدند که شرکت کوپرتینویی با این اقدامات سعی دارد از تشکیل اتحادیه‌های کارگری در شرکت خود جلوگیری کند. اگر NLRB موفق شود اپل را در این پرونده محکوم کند، این شرکت باید به کارمندان تشکیل‌دهنده‌ی اتحادیه‌های کارگری خسارت پرداخت کند. علاوه براین، به احتمال زیاد NLRB سازنده گوشی های آیفون را مجبور خواهد کرد که از این اقدامات غیرقانونی در آینده جلوگیری کند. طبق اسناد پیوست شکایت، کارگران فروشگاه شهر تاوسن در شهر مریلند در حال حاضر از دریافت مزایای خود محروم شده اند.

درخواست کارکنان فروشگاه اپل از تیم کوک

اولین فروشگاه خرده فروشی اپل در ایالات متحده، فروشگاه تاوسن بود که سال قبل سال گذشته به اتحادیه انجمن بین‌المللی ماشین‌کارها و کارگران هوافضا (IAM) پیوست. اکتبر 2022، اپل مزایای جدیدی برای کارمندان خود در سراسر جهان تعریف کرد. این مزایا شامل افزایش حقوق، خدمات بهداشتی و مزایای بازنشستگی می شود.

کارمندان فروشگاه پس از اطلاع از مزایای جدید متوجه شدند که این مزایا شامل حال آن‌ها نمی‌شود. این کارمندان علاوه بر ارائه شکایت به NLRB، نامه‌ای هم به تیم کوک، مدیرعامل اپل نوشتند و نارضایتی خود را از این تصمیم ابراز کردند. در این نامه به سه نکته مهم اشاره شد:

• ما از اینکه مزایای جدیدی که به سایر کارمندان اپل داده می‌شود شامل حال ما نمی‌شود، ناراحت هستیم.

• ما معتقدیم که این مزایا باید صرف‌نظر از اینکه عضو اتحادیه هستند یا خیر، شامل حال همه‌ی کارمندان اپل شود.

• ما از شما می‌خواهیم که این موضوع را بررسی کنید و اقدامات لازم را برای تضمین اینکه همه‌ی کارمندان اپل از مزایای یکسانی برخوردار شوند، انجام دهید.
«ویلما لیبمن»، رئیس هیئت ملی روابط کار اعلام کرد که اپل با این اقدام قانون کار را نقض کرده است. کوپرتینویی‌ها تا 5 دسامبر فرصت دارند تا پاسخ خود نسبت به این شکایت را اعلام کنند. جلسه رسیدگی این شکایت به فوریه سال 2024 موکول شده است.

تشکیل اتحادیه‌های کارگری در فروشگاه‌های اپل باعث شد تا سازنده آیفون بارها به علت برخی اقدامات غیرقانونی خود برای تخریب اتحادیه‌ها زیر ذره‌بین قرار بگیرد. به عنوان نمونه می‌توان به حضور اجباری در جلسات ضداتحادیه، ایجاد اتحادیه‌های جعلی و مجازات اعضا و اخراج فعالان اتحادیه‌ها اشاره کرد. علاوه بر کارمندان فروشگاه تاوسن ، کارمندان فروشگاه اوکلاهاما سیتی اپل نیز سال قبل به تشکیل اتحادیه کارگران ارتباطات آمریکا(CWA) رأی دادند.


چاپ