چطور در شیفت های شب بیدار بمانیم؟!

محققان ژاپنی در مطالعه جدید توانستند راهی برای بیدار ماندن افراد در شیفت های شب پیدا کنند.

چرت زدن در شب

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ گاهی اوقات افراد به واسطه موقعیت شغلی یا تحصیلی مجبورند شب بیداری داشته باشند! اما چگونه می توانیم در شب هم سرحال باشیم و هم بیدار بمانیم؟! محققان دانشگاه هیروشیما ژاپن توانستند به این سئوال پاسخ بدهند.

تحقیقات جدید نشان داد دانشجویان و افراد شاغلی که مجبورند یک شب یا پنج شب متوالی بیدار بمانند، می توانند با انجام روش های سطح هوشیاری خود را بالا نگه دارند. یکی از روش های موثر، چرت زدن است! محققان ژاپنی در این مطالعه تاثیر چرت های 30 دقیقه‌ای، 90 دقیقه‌ای و 120 دقیقه‌ای را در یک شیفت شب 16 ساعته مورد بررسی قرار دادند. با تجزیه و تحلیل داده ها آنها متوجه شدند دو چرت کوتاه 30 دقیقه ای یا 90 دقیقه ای می تواند بهترین روش برای کاهش خستگی و خواب آلودگی باشد. اما، چرت های 120 دقیقه ای برخلاف باورعموم، تاثیر چندانی در حفظ هوشیاری یا خواب آلودگی افراد نداشت.

اوریاما محقق ارشد این مطالعه، می گوید:"یک چرت 90 دقیقه ای تاثیر زیادی بر حفظ عملکرد طولانی مدت مغز دارد. از طرف دیگر، یک چرت کوتاه 30 دقیقه ای هم قادر است خستگی بدن را تا حد زیادی کاهش دهد. در نتیجه، ترکیب این چرت ها می تواند بهترین استراتژی برای حفظ هوشیاری و امنیت افراد باشد."

مطالعه در فاز بالینی و با حضور 41 داوطلب انجام شد: 15 نفر که در طول شیفت شب به هیچ عنوان چرت نمی زدند، 41 نفر که به مدت 120 دقیقه در ساعت های 10 شب تا 12 شب چرت زده بودند و 12 نفر باقی مانده که چرت های 30 و 90 دقیقه ای در ساعت های 10:30 -12شب یا 2:30 - 3 صبح داشتند. تیم تحقیقاتی با استفاده از استاندارد اندازه گیری سرعت و دقت( (Uchida-Kraepelin، تمامی داوطلبان را در طول شب مورد ارزیابی قرار دادند. از این افراد خواسته شد که به میزان خستگی خود در این مدت توجه کنند.نتایج نشان داد افرادی که اوایل شب یک چرت طولانی می زدند، در ساعت های 4:00 صبح یا نزدیک به آن احساس خواب آلودگی داشتند. اما، افرادی که دو چرت کوتاه زده بودند در ساعت 6 صبح احساس خواب آلودگی می کردند. احساس خستگی در همه گروه ها بین ساعت 4 صبح تا 9 صبح رخ داده بود. اما، افرادی که دو چرت کوتاه داشتند با شدت کمتری این حس را تجربه کرده بودند.

پس از ارزیابی های نهایی، تیم به این نتیجه رسید الگوی چرت زدن روی عملکرد شناختی مغز تاثیر خیلی زیادی نداشت. محققان اعلام کردند:"ما می دانیم بیدار ماندن در طول شب برای بدن خوب نیست اما، گاهی اوقات مجبوریم که بیدار بمانیم به خصوص وقتی که یکی از اعضای کادر درمان اورژانس یک بیمارستان باشیم. براساس قانون وزارت بهداشت ژاپن، پرستاران می توانند در یک شیفت شب 16 ساعته در مجموع دو ساعت بخوابند. این همان کاری بود که ما در این مطالعه انجام دادیم. اما، می توان از آن در سناریوهای دیگر هم استفاده کرد."

اوریاما در آخر گفت: « پیدا کردن زمان ایده‌آل برای چرت زدن و یک برنامه خواب منظم در شیفت‌های شب، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. اما، نتایج این مطالعه می تواند علاوه بر کمک به کارگران شیفت شب، به مادران شیرخوار هم کمک کند تا در طول شب بیداری کمتر دچار خستگی شوند.» نتایج این تحقیق به تازگی در مجله علمی Science Advances منتشر شد.


چاپ