جغدهای شب مراقب باشید: دیابت در کمین است!

نتایج مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که شب بیداری دارند حدود 19 درصد بیشتر نسبت به افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

شب بیداری

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت ساینس دیلی؛ نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که مبتلا به کرنوتایپ عصرگاهی یا بیداری شبانه هستند 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. محققان بیمارستان زنان بریگهام و یکی از اعضای مؤسس سیستم مراقبت های بهداشتی Mass General Brigham با بررسی هایی که انجام دادند، دریافتند افرادی که به علت نوع سبک زندگی شب ها تا دیروقت بیدار می مانند نسبت به افرادی که عادت به خواب شبانه معمول دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. نتایج این بررسی به تازگی 12 سپتامبر در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد.


Tianyi Huang نویسنده مرتبط، اپیدمیولوژیست در بخش Channing بریگام می گوید:«کرنوتایپ یا بیداری شبانه به عواملی مانند زمان خواب، بیداری و ژنتیک شخص بستگی دارد. بنابراین تغییر آن به همین سادگی نیست. افرادی که فکر می کنند جغد شب هستند، باید به نوع سبک زندگی خود دقت بیشتری داشته باشند. زیرا کرونوتیپ عصرانه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آنها افزایش دهد.»

تحقیقات قبلی نشان داد که افرادی که خواب نامنظمی دارند بیشتر در معرض بیماری های قلبی-عروقی یا دیابت هستند. افرادی هم که به کرونوتایپ‌های عصرگاهی مبتلا هستند بیشتر دچار خواب های نامنظم می شوند. اما در مطالعه جدید تیم تحقیقاتی به بررسی دقیق رابطه بین ابتلا به دیابت و کرنوتیپ پرداختند.  تیم در فاز آزمایش های بالینی اطلاعات سلامت 63676 پرستار زن را در فواصل زمانی 2009 تا 2017 جمع آوری کردند. آنها اطلاعاتی مانند کیفیت رژیم غذایی، وزن و شاخص توده بدنی، زمان خواب، رفتارهای سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و سابقه خانوادگی دیابت و میزان کرونوتیپ را مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند. در نهایت، گزارشی براساس سوابق پزشکی و وضعیت دیابت شرکت کنندگان منتشر کرد.

تقریباً 11 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش داده بودند که مبتلا به کرونوتایپ عصرگاهی و حدود 35 درصد گزارش کردند که مبتلا به کرونوتایپ صبحگاهی هستند. از شرکت کنندگان باقی مانده هم تقریباً نیمی به عنوان «واسطه» برچسب خوردند، به این معنی که آنها مبتلا به کرونوتایپ صبحگاهی یا عصرانه نبودند یا فقط کمی بیشتر از بقیه دچار آن بودند. اما، کرونوتایپ ها چه فرقی باه م دارند؟! افراد مبتلا به کرونوتایپ های عصرگاهی معمولا 2 تا 3 ساعت دیرتر از کرونوتایپ های صبحگاهی به خواب می روند.

بنابراین، کرونوتیپ عصرگاهی خطر ابتلا به دیابت را بدون در نظر گرفتن سبک زندگی ۷۲ درصد در افراد افزایش می داد. اما، پس از محاسبه عوامل دخیل در سبک زندگی، کرونوتیپ عصرگاهی 19 درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده بود. در میان افرادی که سالم‌ترین شیوه‌های زندگی را داشتند تنها 6 درصد مبتلا به کرونوتایپ عصر می شدند. از میان افرادی که سبک زندگی خوبی نداشتند، 25 درصد دچار کرونوتایپ‌های عصرگاهی بودند. در نهایت محققان دریافتند افرادی که مبتلا به کرونوتایپ عصرگاهی هستند نسبت به افراد دیگر بیشتر الکل می نوشند، ساعت های کمتری می خوابند، سیگار بیشتری می کشند، وزن بیشتری دارند و از رژیم غذایی نامناسبی پیروی می کنند.
سینا کیانرسی، نویسنده اول مقاله گفت: «وقتی سبک زندگی ناسالم را کنترل کردیم، ارتباط قوی بین کرنوتیپ و خطر دیابت کاهش پیدا کرد ولی به طور کامل از بین نرفت.» آنها ارتباط بین کرونوتیپ عصرگاهی و خطر ابتلا به دیابت را هم در پرستارانی که شیفت روز کار می کردند و هم در افرادی که شیفت شب کار می کردند، مشاهده کرده بودند. هوانگ گفت: "زمانی که کرونوتایپ با ساعات کار مطابقت نداشت، ما شاهد افزایش خطر دیابت نوع 2 بودیم."
محققان تاکید کردند این مطالعه فقط به وجود ارتباط‌ بین این دو عامل پرداخته است، اما نمی‌توانند علت واقعی آن را مشخص کند؟!

احتمال دارد عوامل دیگری در کرونوتیپ فرد، تمایل به عادات ناسالم و خطر ابتلا به دیابت نقش داشته باشند.کیان‌رسی می‌گوید: «اگر بتوانیم علیت ارتباط بین کرونوتیپ و دیابت یا سایر بیماری‌ها را مشخص کنیم، پزشکان می‌توانند روش درمانی مناسب تری برای بیماران خود تجویز کنند.»


چاپ