غذای ژاپنی: راهی برای افزایش طول عمر و کاهش استرس!

دانشمندان یک غذای ژاپنی را کشف کردند که می تواند با افزایش طول عمر و کاهش استرس رابطه داشته باشد.

غذای ژاپنی طول عمر

طبق گزارش ساینس دیلی؛ تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که رمز داشتن یک جامعه سالم تر و آرام تر می تواند در استفاده از مواد غذایی ارزان قیمت و در دسترس خلاصه شود.

یکی از این غذاها، یک غذای ژاپنی به نام "ناتو" است. ناتو در حقیقت یک غذای سنتی ژاپنی است که از سویای تخمیر شده تهیه می شود. دانه های سویا ابتدا بخارپز می شود و سپس آن را با کمک باکتری مفید باسیلوس سوبتیلیس تخمیر می کنند. باکتری باسیلوس سوبتیلیس در خاک، گیاهان، حیوانات و دستگاه گوارش انسان وجود دارد. بیشتر سویای مصرفی مردم ژاپن از از سویه میاژینو آماده می شود.

غذای ژاپنی ناتو

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پرفسور Eriko Kage-Nakadai استاد مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه متروپولیتن اوزاکا اثرات مصرف باکتری Bacillus subtilis var را بر روی قارچ کنورابدیتیس الگانس مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که قارچ های Caenorhabditis elegans که ازغذای ناتو حاوی Bacillus subtilis var تغذیه کرده بودند طول عمر بیشتری نسبت به قارچ هایی داشتند که از یک رژیم غذایی معمولی استفاده می کردند..

آنها متوجه شدند که باکتری باسیلوس سوبتیلیسمی می تواند روی پروتئین نشانگر p38 MAPK و فاکتور رشد شبه انسولین 1 تاثیر بگذارد. این دو مولفه نقش مهمی در غلبه بر استرس و افزایش طول عمر بازی می کنند. گام بعدی بررسی میزان تحمل پذیری قارچ در شرایط پر استرس بود. نتایج نشان داد که طول عمر قارچ کنورابدیتیس الگانس با میزان تحمل استرس رابطه مستقیمی دارد. به بیان دیگر، استفاده از باکتری Bacillus subtilis var. natto میزان مقاومت قارچ را در برابر نور فرابنفش و استرس اکسیداتیو (عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن) افزایش می دهد.

پروفسور ناکادای نتیجه گرفت: «ما برای اولین بار، توانستیم طول عمر قارچ Caenorhabditis elegans را از طریق مصرف باسیلوس سوبتیلیس var افزایش دهیم. امیدواریم نتایج آزمایش های بعدی در فاز حیوانی و بالینی بتواند به ما در ساخت یک جامعه سالم تر و شاداب تر کمک کند.»


چاپ