داروی Donanemab: شروعی جدیدی در درمان آلزایمر

داروی نوآورانه Donanemab عصر جدیدی در درمان بیماری آلزایمر آغاز خواهد کرد.

درمان آلزایمر Donanemab

طبق گزارش ساینس دیلی؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) به زودی داروی جدیدی را برای درمان آلزایمر تایید خواهد کرد. این دارو می تواند روند پیشرفت این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد. این دارو در بیماران مبتلا به درجه خفیفی از آلزایمر توانست تا حدود 35% درصد روند کاهش شناختی را کاهش دهد.

با صدور سریع تاییدیه یک داروی دیگر آلزایمر توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، امیدهای تازه ای برای کند کردن روند این بیماری ایجاد شده است. با این حال، این داروها بیشتر برای افرادی مناسب است که بیشتر در مراحل ابتدایی آن قرار دارند گیل رابینوویچی، مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه کالیفرنیا در این مورد گفت:" تحقیقات ما فصل جدیدی را در درمان های مولکولی بیماران مبتلا به آلزایمر یا اختلالات عصبی آغاز کرده است."

نتایج این مطالعه 17 ژوئن 2023 در مجله JAMA منتشر شده است. داروی دونانماب(Donanemab) در واقع مانند دو داروی قبلی (Aduhelm) و lecanemab (Leqembi) یک آنتی بادی مونوکلونال محسوب می شود. این آنتی بادی ها به پلاک‌های مغزی ساخته شده از پروتئینی به نام آمیلوئید حمله می‌کنند و در عملکرد سلولی آنها اختلال ایجاد می کنند. علاوه بر این، داروها به رشد سریع تر پروتئین تاو کمک می کنند. دو پروتئین آمیلوئید و تاو نقش مهمی در پیشرفت بیماری آلزایمر دارند.

نتایج آزمایش های بالینی نشان داد که این دارو می تواند تا 35 درصد سطح پروتئین تاو را در مغز بیماران کاهش دهد. نتایج داروی جدید شباهت زیادی به نتایج داروی Leqembi دارد که اوایل ماه جاری توسط FDA تایید شده بود. علاوه بر این، بیمارانی که در کارآزمایی دونانماب شرکت کردند، 40 درصد کمتر در معرض پیشرفت اختلال شناختی خفیف به زوال عقل خفیف قرار گرفته بودند.

اثربخشی و خطرات Donanemab

تحقیقات نشان داد که Donanemab در از بین بردن پلاک های آمیلوئید نسبت به داروهای Aduhelm و Leqembi موثرتر عمل می کند. علاوه بر آن، غلظت تاو را در خون نیز کاهش می دهد.

محدودیت های Donanemab

بیماران مبتلا به آلزایمر پیشرفته‌تر در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، خیلی تحت تاثیر این دارو قرار نگرفتند. طبق گفته رابینوویچی، Donanemab فقط باید برای بیمارانی با سطوح پایین تا متوسط پروتئین تاو تجویز شود.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

دونانماب مانند دو داروی دیگر آلزایمر در موارد نادری، باعث بروز عوارض جانبی و در نهایت تورم مغز و خونریزی‌های میکروبی می شود. داروی ARIA در 3.7٪ از بیماران، منجر به مرگ بیماران شد. این خطر در بیمارانی که ژن 4 APOE بیشتری داشتند، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش داد. به همین دلیل، Rabinovici آزمایش ژنتیکی را قبل از شروع درمان آنتی بادی مونوکلونال توصیه می کند.


چاپ