ویروس خاستا-2 خطرناک تر از ویروس کووید-19

ویروس خاستا-2 کشف شده در خفاش روسی نوعی از ویروس کووید-19 است اما، با این تفاوت که واکسن‌های موجود در ان هیچ تاثیری ندارد.

ویروس خاستا-2
ویروس تازه کشف شده خاستا-2 مانند کووید می تواند انسان را آلوده کند و واکسن‌ها موجود هم نمی توانند از مقاومت آن کم کنند. این ویروس یکی از زیر مجموعه‌های SARS-CoV-2، ویروس مولد 19COVID- است.

طبق گزارش های فن تک و به نقل از scitechdaily؛ محققان دانشکده بهداشت جهانی پل جی آلن دانشگاه ایالتی واشنگتن به تازگی پروتئین‌های اسپایکی از ویروس خفاش، معروف به Khosta-2، کشف کردند که نسبت به آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و سرم SARS-CoV - 2 مقاوم است و می‌تواند سلول‌های انسان را آلوده کند. ویروس های Khosta-2 وSARS-CoV- 2 هر دو متعلق به خانواده کروناویروس‌هایی به نام sarbecoviruses است.

مایکل گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که ساربکویروس‌هایی که در آسیا و حتی مناطقی از غرب روسیه کشف شده است می تواند، تهدیدی برای سلامت جهانی و کمپین‌های ضد واکسن  SARS-CoV- 2باشد. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله PLOS Pathogens منتشر شده است.
لتکو گفت سیاست بهداشت جهانی به جای محافظت در برابر انواع شناخته شده SARS-CoV-2، باید به طور کلی بر لزوم ایجاد واکسیناسیون جهانی جهت مقابله با sarbecoviruses تأکید کند. در حال حاضر، محققان تلاش می‌کنند واکسنی بسازند که نه تنها از ما در برابر نوع بعدی 2SARS- محافظت می‌کند، بلکه به طور کلی در برابر ساربکوویروس‌ها محافظت می‌کند. متأسفانه، بسیاری از واکسن‌های موجود فقط برای ویروس‌های خاصی طراحی شده‌اند یا فقط برای نوع خطرناک تر آن ساخته می شوند. ما باید ساخت واکسن‌هایی که از ما در برابر همه ساربکو ویروس‌ها محافظت می کنند را، در دستور کار قرار دهیم.»

علیرغم این واقعیت که صدها ساربکویروسی که به تازگی شناسایی شده است بیشتر در خفاش‌های آسیایی دیده شده اند اما بیشتر آن‌ها قابلیت سرایت به انسان را ندارند. در اواخر سال 2020، ویروس خوستا-1 و خوستا-2 در خفاش‌های روسی کشف گردید. در ابتدا محققان معتقد بودند این ویروس‌ها خطر کمی برای مردم داشته باشند.

لتکو: «از نظر ژنتیکی، این ویروس‌های عجیب و غریب روسی شبیه ویروس‌هایی بودند که در سراسر جهان نیز وجود داشتند. اما از آن جایی که شبیه 2 SARS-CoV-نبودند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این ویروس ها بتوانند تا این اندازه خطرناک باشند. اما وقتی دقیق تر بررسی کردیم متوجه شدیم آن‌ها می توانند سلول‌های انسانی را آلوده کنند. این تغییرات دیدگاه ما را نسبت به ویروس‌ تغییر داد. ما می خواهیم بدانیم این ویروس‌ها از کجا آمده‌اند و تا چه اندازه می توانند خطرناک باشند.»

لتکو با همکاری دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه واشنگتن، به صورت مشترک بر روی این دو ویروس تازه کشف شده کار کردند. آن‌ها دریافتند ویروس خوستا-1 خطر کمی برای انسان دارد، اما ویروس خوستا-2 می تواند برای جامعه بشری خطرناک باشد.

تیم تحقیقاتی دریافت خوستا-2 می تواند مانند SARS-CoV-2، با اتصال به پروتئین گیرنده‌ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین  (ACE2) که در سراسر سلول‌های انسانی یافت می‌شود، از پروتئین اسپیک خود برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده کند. آن‌ها تصمیم گرفتند ببینند که آیا واکسن‌های فعلی در برابر ویروس جدید می توانند از ما محافظت می کنند یا خیر؟!!

تیم تحقیقاتی با استفاده از سرم به دست آمده از نمونه های انسانی واکسینه شده برای کووید-19، متوجه شدند که خوستا-2 توسط این واکسن های موجود خنثی نشده است. آن‌ها حتی سرم افرادی را که به نوع omicron آلوده شده بودند را هم آزمایش کردند، اما باز هم آنتی بادی‌ها در برابر این ویروس تاثیری نداشت.


اما خوشبختانه این ویروس جدید فاقد ژن‌هایی است که تصور می‌شود باعث ایجاد بیماری در انسان شود. با این وجود، خطر ترکیب مجدد خوستا-2 با ویروس SARS-CoV-2 و جهش ژنتیکی آن همچنان وجود دارد.


چاپ