تراشه های TSMC بهتر از تراشه های سامسونگ عمل می کنند!

شرکت کوالکام به دلیل کارایی بهتر تراشه های ساخت شرکت TSMCتصمیم گرفت، سفارش ساخت تراشه اسنپدراگون نسل دوم را به این شرکت واگذار کند.

 tsmc تراشه

براساس گزارش فون اریا؛ شرکت ریخته گری Samsung Foundryسازنده تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 1 است. انتظار می رفت ساخت تراشه های Snapdragon 8 Gen 1 SoC هم توسط این شرکت انجام شود. اما، میزان بهره وری پایین سامسونگ در تراشه های 4 نانومتری نسبت به TSMC باعث شد سفارش ساخت تراشه های نسل دوم سهم شرکت تایوانی شود. میزان بازدهی تراشه های شرکت کره ای 35 درصد بود اما میزان بازدهی تراشه های TSMC با گره فرآیند 4 نانومتری در آن زمان به 70 درصد می رسید.

بنابراین کوالکام تصمیم گرفت نه تنها سفارش ساخت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را از سامسونگ به TSMC بدهد، بلکه سفارش ساخت پیشرفته ترین پردازنده فعلی اسنپدراگون 8 نسل 2 (AP) را هم به این شرکت واگذار کند. شایعه هایی مطرح شده است که TSMC قصد دارد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 را هم بسازد.

کوالکام به تازگی تاریخ رونمایی از محصول جدید خود را در شبکه اجتماعی چین منتشر کرد. طبق برنامه ریزی های انجام شده کوالکام قرار است در تاریخ 17 مارس 2023 مصادف با روز سنت پاتریک از تراشه میان رده اسنپدراگون 7 نسل 1 رونمایی کند.

تراشه Snapdragon 7 Gen 1 توسط Samsung Foundry با استفاده از گره فرآیند 4 نانومتری ساخته شده است. اما TSMC می خواهد تراشه Snapdragon 7 Gen 1 سامسونگ را از خط مونتاژ خارج کند و گره 4 نانومتری خود را جایگزین آن نماید. در سال های گذشته، کوالکام همواره از تراشه های TSMC و Samsung Foundry استفاده کرده است اما حالا، به علت این که تراشه های TSMC بهره وری بالاتری دارند به سمت این شرکت گرایش بیشتری پیدا کرده است.

طبق گزارش های منتشر شده تراشه Snapdragon 7 Gen 1 به یک هسته CPU از نوع Cortex-X2 با فرکانس 2.92 گیگاهرتز، سه هسته CPU از نوع Cortex-A710 با کلاک 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته پردازشی از نوع Cortex-A510 با سرعت کلاک مجهز شده است. این تراشه در تست بنچمارک توانست در بخش تک هسته ای امتیاز 1232 و در بخش چند هسته ای امتیاز 4095 را به دست آورد. این نتایج نشان می دهد گوشی های هوشمند میان رده ممتاز از سرعت بالایی برخوردار هستند.


چاپ