اولین فرود کاوشگر هندی در سطح ماه!

هند قرار است امروز اولین کاوشگر خود را به کره ماه پرتاب کند.

کاوشگر هندی

طبق گزارش های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ هند قصد دارد دوباره شانس خود را در کره ماه امتحان کند. امروز طبق برنامه ریزی های انجام شده اولین مریخ نورد آژانس فضایی هند از پایگاه ساحل شرقی ایالات متحده به ماه پرتاب خواهد شد. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، فرودگر Chandrayaan-3 اولین کاوشگری خواهد بود که توانست در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاید. قطب جنوب برای محققان و سازمان های اکتشاف فضایی یک محل ایده آل برای احداث سکونتگاه دائمی در آینده نزدیک نزدیک است.

اقدام هند تنها چند روز پس از شکست آژانس فضایی روسیه در ماه صورت می گیرد. روسیه به تازگی قصد داشت بعد از نیم قرن، یک کاوشگر را در قطب جنوب ماه فرود بیاورد. این ماموریت با متلاشی شدن کاوشگر با شکست مواجه شد. البته هند هم مانند روسیه یک تجربه شکست مشابهی را تجربه کرده بود. کاوشگر هندی پس از پرتاب در 7 سپتامبر سال 2019 پس از قطع ارتباط با مرکز آژانس فضایی هند (ISRO) هنگام فرود متلاشی شد. بقایای این کاوشگر بعدها در فاصله 600 کیلومتری از قطب جنوب ماه پیدا شد. اما، خوشبختانه مدارگرد آن موسوم به Chandrayaan-2 هنوز در مدار ماه حضور دارد و با مرکز ویکرام در ارتباط است.

اگر فرودگر Chandrayaan-3 بتواند به سلامت در سطح کره ماه فرود بیاید، حضور انسان در سردترین بخش جنوبی ماه به تثبیت می رسد. طبق بررسی های دانشمندان توده های عظیمی از یخ در قسمت های تاریک قطب جنوب وجود دارند که می توان از آنها در ماموریت های آینده به عنوان یک منبع آب در فضا استفاده کرد. مریخ نورد پراگیان شش چرخ دارد. این چرخ ها کمک می کنند دستگاه بتواند به راحتی بچرخد و از محیط اطراف تصاویر سه بعدی بگیرد. پراگیان می تواند با استفاده تابش اشعه ایکس از عناصر مختلف موجود در قطب نقشه برداری می کند.

فرودگر قرار است امروز چهارشنبه 23 آگوست ساعت 8:30 صبح به وقت شرقی و 6 بعد از ظهر به وقت هند به ماه پرتاب شود. عملیات پرتاب را می توانید از طریق به صورت زنده تماشا کنید.


چاپ