تیم علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب برنده جایزه Wernher Von Braun

بنیاد ملی NSS جایزه Wernher von Braun را به نیم علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا اعطا کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

طبق گزارش وب سایت رسمی ناسا؛ این جایزه در جریان برگزاری بیست و سومین کنفرانس سالانه بین المللی توسعه فضایی NSS که 25 تا 28 می 2023 در تگزاس برگزار شد، اهدا شد. مرکز NSS معمولا جایزه Wernher von Braun را در سال های فرد به مدیری که بتواند پروژه های مرتبط با فضا را به بهترین شکل رهبری کند، اعطا می کند.

دکتر اریک اسمیت به عنوان معاون مدیر تحقیقات بخش اخترفیزیک مرکز ماموریت های علمی ناسا و دانشمند برنامه تلسکوپ جیمز وب موفق به دریافت این جایزه شد. اریک اسمیت، گفت:« من به نمایندگی از تیم علمی جیمز وب از دریافت این جایزه بسیار خوشحالم. وب تا این جا توانست از پیش بینی های ما بهتر عمل کند و تصاویر شگفت انگیزی از جهان های دور، اجرام آسمانی و هرچیزی که بین آن ها قرار دهد، به ثبت برساند.»

دکتر اریک اسمیت دکتر اریک اسمیت، معاون مدیر تحقیقات بخش اخترفیزیک مرکز ماموریت های علمی ناسا

وب با تلاش مهندسان ناسا سرانجام پس از ده سال، در سال 2021 به فضا پرتاب شد. بعد از پرتاب و خارج شدن از مدار زمین توانست فاز گسترش را با موفقیت انجام دهد. فرآیند گسترش به انجام 400 عمل مکانیکی نیاز دارد که هیچ کدام از این ابزارها تا قبل از این در محیط ریزگرانش آزمایش نشده بود. شش ماه بعد، تلسکوپ توانست به محل اصلی استقرار خود در نقطه لاگرانژ 2 L برسد. یک مدار پایدار در فضا که بالاتر از مدار ماه قرار دارد. تلسکوپ 21 فوتی بعد از رسیدن به این نقطه با راه اندازی کامل، تصویربرداری خود را از جهان هستی آغاز کرد.

وب در محدوده فرکانسی مادون قرمز کار می کند. اولین تصویر آن در 12 ژوئیه 2022 منتشر شد. ردیابی ابرها در قمر زحل تیتان، کشف جزئیات جدید در یک خوشه کهکشانی، تصویربرداری از حلقه های بسیار کم نور در اطراف سیاره اورانوس، گرفتن تصویر از ادغام کهکشانی Arp220 T کشف ابرهای شنی در یک سیاره فراخورشیدی دور افتاده، اندازه گیری دمای یک سیاره سنگی فراخورشیدی، شناسایی کهکشان های جوان 350 سال بعد از پیدایش هستی، همگی از افتخارات مهم آن به حساب می آیند.

مرکز ملی NSS در سال 1987 از طریق ادغام مؤسسه ملی فضایی و انجمن 5L تأسیس شد. آنیتا گیل، مدیر مرکز NSSگفت:« تیم علمی تلسکوپ JWST در مدت کوتاهی نگاه ما به جهان را تغییر داد. من نمی توانم کاندید شایسته تری برای این جایزه معتبر پیدا کنم. تلسکوپ فضایی جیمز وب بزرگترین، قدرتمندترین و پیچیده ترین تلسکوپ علمی فضایی جهان است که تا به حال بشر ساخته است. وب معماهای منظومه شمسی ما را حل خواهد کرد، به دنیاهای دوردست اطراف ستارگان دیگر نگاه خواهد کرد و ساختارها و منشاء اسرارآمیز جهان و مکان ما در آن را بررسی خواهد کرد.»
وب یک پروژه بین المللی است که ناسا، ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا به صورت مشترک روی آن کار می کنند.


چاپ