ماموریت آرتمیس1 برای دومین بار به تعویق افتاد

ناسا روز شنبه عملیات ماموریت پرتاب موشک به ماه را به دلیل نشت زیاد سوخت متوقف کرد. این دومین بار در طی یک هفته است که تلاش تیم مهندسی آرتمیس1 با شکست مواجه می شود.

artmis1 laghv 2

بر طبق گزارش های فن تک، عملیات پیش از پرتاب موشک ناسا روز شنبه در ساعت 2:17 بعد از ظهر متوقف شد. این پرواز آزمایشی بدون خدمه با هدف پرتاب کپسول به ماه بعد از گذشت نیم قرن از آخرین ماموریت فضاپیمای آپولو و حضور انسان در آن جا می باشد.

مقامات آژانس گفتند، پس از سه بار تلاش ناموفق تکنسین های مرکز فضایی کندی برای رفع نشتی مخزن هیدروژن مایع فوق خنک متصل به مخازن سوخت اصلی موشک، دستور لغوعملیات پرتاب صادر شد. آزمایش اولیه پرتاب در روز دوشنبه نیز به دلیل مشکلات فنی، از جمله خط سوخت نشتی متفاوت، سنسور دما معیوب و ترک‌هایی که در فوم عایق کشف شده بود، متوقف گردید. بیشتر بخوانید

مدیران ماموریت آرتمیس1 در روز شنبه پس از رفع مشکلات قبلی، اقدام به پرتاب دوم کردند و ناسا زمان پرتاب بعدی را برای دوشنبه یا سه شنبه برنامه ریزی کرده بود. اما پس از بررسی داده‌های مربوط به آخرین مشکلات به وجود آمده، ناسا به این نتیجه رسید تکمیل فرایند عیب‌یابی و رفع مشکل نشت هیدروژن جدید در سکوی پرتاب تا روز سه‌شنبه، بسیار دشوار و زمان‌بر است.

جیم فری، یکی از مدیران ناسا، در یک جلسه توجیهی اواخر بعد از ظهر به خبرنگاران گفت، این تأخیر به این معنی است که اولین زمان برای پرتاب مجدد در تاریخ 19 سپتامبر یا حداکثر تا ماه اکتبر خواهد بود.

او گفت بر اساس قوانین «برد کیپ کاناورال» که مدت زمان ماندن موشک در برج پرتاب خود را محدود می کند، فضاپیما باید به ساختمان مونتاژ خود بازگردد.


مایک سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس ناسا، گفت که تلاش برای حل مشکلات فنی موجود مستلزم "چند هفته کار مداوم" است.
بیل نلسون، رئیس ناسا، اوایل روز گذشته گفت که برای جلوگیری از ایجاد تداخل با برنامه های دیگر، ماموریت ارسال خدمه ماه به ایستگاه فضایی بین المللی در اوایل همین ماه انجام خواهد شد. تأخیر و بروز نقص در عملیات پرتاب موضوع غیرعادی نیست، به‌ویژه برای موشک‌های جدید مانند سیستم پرتاب فضایی ناسا، هنوز به طور کامل توسط تیم مهندسی ناسا آزمایش نشده است. به طور متوسط، احتمال لغو پرتاب در هر روز معین به هر دلیلی از جمله وضعیت نامساعد آب و هوایی، تقریباً یک به سه است.
نلسون در جلسه توجیهی گفت: "ما تا زمانی که مشکلات برطرف نشود، پرتاب را انجام نمی دهیم. این یک روش عملیاتی استاندارد در سر تا سر دنیاست.


چاپ