بقایای موشک چینی در مالزی و اندونزی پیدا شد

بقایای موشک جدید چینی که روز گذشته در آسمان منفجر شده بود، در نزدیکی چندین روستا در مالزی و اندونزی پیدا شده است. تا این لحظه از میزان تلفات مالی یا جانی این حادثه هیچ گزارشی منتشر نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

chain racket

فرود کنترل نشده موشک Long March 5B به ارتفاع 30 متر و عرض 5 متر پس از مأموریت هفته گذشته خود برای انتقال دومین ماژول از سه ماژول به ایستگاه فضایی جدید چین در مدار پایین زمین اتفاق افتاد.

چین گفته بود که سقوط موشک خسارت کمی برای مردم ساکن اطراف آن منطقه به همراه داشته است، اما گزارش‌ها خلاف این ادعا را نشان می دهد زیرا این سقوط منجر به نابودی مزارع چندین روستا شده است.
جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک دانشگاه هاروارد، روز دوشنبه گزارش‌های قابل قبولی از فرود بقایای موشک در منطقه بورنئو، نزدیک منطقه مرزی اندونزی و مالزی منتشر گردید.


تقویت‌کننده‌های مرحله اول معمولاً پس از اینکه کار خود را برای تأمین انرژی مرحله دوم و محموله آن در مدار انجام دادند، در جو زمین می‌سوزند. اما تقویت‌کننده‌های بزرگ‌تر، مانند Long March 5B چین، ممکن است به طور کامل نسوزند و زباله‌ها را به سمت زمین بفرستند. شایان ذکر است که اسپیس ایکس سیستمی طراحی کرده است که به آن اجازه می‌دهد تا موشک تقویت‌کننده خود را بر روی زمین فرود بیاورد تا بتوان از آن برای ماموریت‌های بعدی استفاده کرد.(نسل جدید موشک های فالکون9)

بیل نلسون، رئیس ناسا اخیراً از چین به دلیل عدم مراقبت بیشتر از موشک خود پس از عملیات پرتاب انتقاد کرد. وی با بیان اینکه آژانس فضایی این کشور نتوانسته اطلاعات مسیر فرود موشک این تقویت کننده را به اشتراک بگذارد، افزود: «همه کشورهای فضایی باید بهترین شیوه‌های ثابت‌شده را دنبال کنند و سهم خود را برای به اشتراک گذاشتن این نوع اطلاعات از قبل انجام دهند تا امکان پیش‌بینی دقیق محل فرود فراهم شود. خطر برخورد زباله‌ها، به ویژه موشک های سنگین، مانند Long March 5B، خطرات جانی و مالی قابل توجهی را با خود به همراه دارد.» نلسون گفت: «انجام این کار برای استفاده مسئولانه از فضا و اطمینان از ایمنی مردم روی زمین حیاتی است.

بقایای یک موشک دیگر چینی لانگ مارس 5B نیز در ماه مه سال گذشته در حال حرکت به سمت زمین بود، مک داول گفت که خطر آسیب یا برخورد آن به کسی بسیار کوچک است، اما قابل چشم پوشی نیست، زیرا این احتمال وجود دارد ممکن است یک زمانی اتفاق بیفتد.

اما او افزود که چین می‌تواند تمام این خطرات را از بین ببرد اگر موشک را به گونه‌ای طراحی کند که امکان ورود مجدد کنترل شده به آب را فراهم کند. بخشی از بقایای آن پرتاب به طور اتفاقی در اقیانوس هند فرود آمد.


چاپ