ماموریت جدید جیمز وب بررسی جهان اولیه در سال 2022

هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در تابستان امسال عملیات علمی خود را آغاز کند، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان راه های جدیدی را برای تحقیقات نجومی باز خواهد کرد. یکی از محققانی که با جیمز وب کار خواهد کرد، ماسیمو استیاولی، رئیس دفتر ماموریت وب در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی، اطلاعات بیشتری در مورد ماموریت جیمز وب منتشر کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه شوید.


تلسکوپ جیمز
از آنجایی که برای سفر به زمان وجود نورعامل اصلی خواهد بود. هر چه از زمین فاصله گرفته و دورتر نگاه کنیم، پیشرفت جهان را زودتر می بینیم. وب می تواند کهکشان های دورتر را بیش از هر زمان دیگری ببیند و به محققان این امکان را می دهد تا نگاهی اجمالی به مراحل اولیه کیهان داشته باشند. با نگاهی به ترکیب این ستارگان و کهکشان‌های بسیار اولیه، محققان می‌توانند از آنچه که پس از چند دقیقه از انفجار بزرگ در حال رخ دادن بود ایده ای را به دست آورند.
استیاولی در یکی از پست های وبلاگ ناسا گفت: "ترکیب شیمیایی جهان اولیه، درست پس از انفجار بزرگ، محصول فرآیندهای هسته ای است که در چند دقیقه ابتدایی وجود کیهان اتفاق افتاد." یکی از پیش‌بینی‌های این مدل این است که ترکیب شیمیایی جهان اولیه عمدتاً از هیدروژن و هلیوم است. فقط آثاری از عناصر سنگین تر وجود داشت که بعداً باعث ایجاد ستاره ها شد. این نظریه با مشاهدات ما از جهان سازگار هستند و در واقع یکی از شواهد کلیدی به حساب می آیند که ایده انفجار بزرگ را تقویت می‌کنند.»
وب نمونه هایی از این ستارگان بسیار قدیمی را جستجو خواهد کرد تا ببیند آیا آنها از نظریه های فعلی درباره انفجار بزرگ را تایید می کنند یا خیر. استیاولی گفت: «قدیمی‌ترین ستارگان از موادی با این ترکیب اولیه تشکیل شده‌اند. یافتن این ستارگان که معمولاً به آنها «ستارگان اول» یا «ستاره‌های جمعیت III» می‌گویند، تأیید مهمی بر مدل کیهانی ارائه شده توسط ما می باشد و در دسترس تلسکوپ فضایی جیمز وب است. وب ممکن است از آغاز جهان نتواند ستاره های تنها را تشخیص دهد، اما می تواند برخی از اولین کهکشان های حاوی این ستاره ها را شناسایی کند.
پروژه استیاولی این است که با استفاده از وب به یکی از دورترین کهکشان های کشف شده تا به امروز به نام MACS1149-JD1 نگاه کند. این تیم با استفاده از ابزاری به نام طیف‌نگار، اندازه‌گیری خواهد کرد که چه مقدار از کهکشان از عناصر سنگین‌تر تشکیل شده است، بنابراین می‌توانند تأیید کنند که آیا این کهکشان از این ستاره‌های بسیار اولیه تشکیل شده است یا خیر. این پروژه بخشی از اولین عملیات علمی وب درسال 2022 خواهد بود.


چاپ