آیا اپل مجبور به تغییر پورت شارژ آیفون‌های قدیمی در هند می‌شود؟

اپل در یک جلسه محرمانه از وزارت فناوری اطلاعات هند درخواست کرد سری آیفون 15 را از قوانین جدید مربوط به استفاده از پورت USB-C در دستگاه های الکترونیکی، معاف کند.

آیفون پورت USB

اتحادیه اروپا در سال جاری قوانین جدیدی در حوزه تجهیزات دیجیتال به اجرا گذاشت. طبق قوانین جدید، تمامی تجهیزات الکترونیکی باید به پورت شارژ USB-C مجهز شوند. این قانون اپل را هم مجبور کرد که پورت جدید را جایگزین پورت های لایتنینگ اختصاصی خود کند. هند هم به دنبال اجرای چنین قوانینی، تصمیم گرفت قانون استفاده از پورت USB-C را به قوانین واردات دستگاه های الکترونیکی اضافه کند. با اجرای قانون جدید، همه دستگاه های الکترونیکی تا ژوئن 2025 باید مجهز به پورت USB-C برای شارژ شوند.

بخشی از قوانین جدید اپل را مجبور می کند که پورت لایتنینگ را در مدل های قدیمی آیفون با درگاه USB-C جایگزین کند و این موضوعی بود که اپل در یک جلسه محرمانه با وزارت فناوری اطلاعات هند مطرح کرد. آنها معتقدند تغییر قوانین اتحادیه اروپا تنها روی مدل‌های جدید آیفونی که پس از اجرایی شدن این قانون در سال 2024 تولید می‌شوند، تأثیر می‌گذارد. به همین علت، اپل تصمیم گرفت به جای اینکه در مراحل اواسط عرضه آیفون 15 از پورت جدید استفاده کند، از همان ابتدا این طرح را اجرا کند. اما قوانین جدید هند برای همه دستگاه های الکترونیکی صرف نظر از زمان عرضه آنها، اعمال می شوند.

به عبارت بهتر، اپل باید درگاه های شارژ و انتقال داده را در مدل های قدیمی آیفون که در هند به فروش می رسد از جمله آیفون 14، آیفون 14 پلاس و آیفون 13 تغییر دهد. این کار برای اپل مشکل ساز خواهد بود، زیرا باید هزینه های تولید و توزیع خود را افزایش دهد. به علاوه، احتمال دارد باعث نارضایتی مشتریانی شود که قبلاً یک آیفون با پورت لایتنینگ خریداری کرده بودند. بیشتر آیفون هایی که در هند فروخته شده است از مدل های قدیمی تر به حساب می آیند.. بنابراین، اجرای چنین قانونی می تواند ضربه سنگینی به اپل وارد کند.

هند دومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند در جهان محسوب می شود و به همین علت برای اپل اهمیت زیادی دارد. مدیران شرکت کوپرتینویی معتقدند اگر مجبور شوند تغییراتی را در مدل های قدیمی آیفون ایجاد کند، این شرکت نمی تواند از طرح های تشویقی مرتبط با تولید هند معروف به (PLI) دست پیدا کند. طرح مشوق های تولید (PLI) توسط دولت هند برای تشویق تولیدکنندگان به سرمایه گذاری و افزایش تولید در این کشور به اجرا در آمد. این طرح شامل ارائه مشوق های مالی به تولیدکنندگانی است که در بخش های خاصی از اقتصاد، سرمایه گذاری می کنند.


چاپ