تراشه 5G Kirin هواوی، چالشی برای سامسونگ و اپل!

شرکت هواوی قصد دارد با عرضه یک گوشی جدید با تراشه Kirin مبتنی بر فناوری 5G در نیمه دوم سال 2023 دوباره به میدان رقابت با سامسونگ و اپل برگردد.

گوشی پرچمدار هواوی

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از فون ارنا؛ ابتدای امسال یک خبری در مورد عرضه محصول جدید هواوی در شبکه پیام رسان چینی منتشر شد. افشاگر مدعی شد سازنده چینی قصد دارد با عرضه یک گوشی جدید در نیمه دوم امسال جهان را در بهت و حیرت فرو ببرد.


ایالات متحده بعد از تحریم های صادراتی جدید فقط به شرکت هواوی مجوز خرید تراشه های مبتنی بر 4G را از شرکت کوالکام داد. این تراشه ها در ساخت گوشی های پرچمدار میت50 و میت60 استفاده شد. اما، به نظر می رسد شرکت راهی برای تامین تراشه های 5G پیدا کرده است. آنها تصمیم گرفتند دست به کار شوند و یک تراشه جدید مبتنی بر فناوری 5G به نام " Kirin" را بسازند! شاید ندانید هواوی یکی از نوآورترین شرکت های طراحی تراشه به نام HiSilicon را دارد. این شرکت زمانی بعد از اپل، دومین مشتری بزرگ شرکت تایوانی TSMC به حساب می آمد.

گوشی پرچمدار هواوی تست بنچمارک

اما همه چیز یکباره با تحریم های جدید ایالات متحده تغییر کرد. زمانی که خبر عرضه گوشی های میت60 پرو با تراشه داخلی Kirin (AP) منتشر شد، همه را متعجب کرد. وب سایت Gizmochina با استفاده از یک برنامه شخص ثالث توانست مشخصات این تراشه را استخراج کند. گوشی میت 60 پرو به تراشه Kirin 9000s مجهز است که توسط شرکت تراشه سازی HiSilicon تولید می شود. این تراشه از یک معماری 12 هسته ای استفاده می کند. نحوه پیکربندی تراشه داخلی Kirin 9000s شامل:

  • دو هسته پردازنده کم مصرف 34 Cortex-A
  • شش هسته پردازنده Cortex-A78AE  سفارشی
  • چهار هسته پردازنده کم مصرف Cortex-A510


طبق گزارش منتشر شده بالاترین سرعت کلاک این تراشه 2.62 گیگاهرتز است و در کنار یک پردازنده گرافیکی Maleoon-910 جفت شده است. این پردازنده در تست بنچمارک توانست امتیاز 699783 کسب کند. با وجود آنکه هواوی تمام اطلاعات مربوط به تراشه جدید را محرمانه نگه داشته است به نظر می رسد، این گوشی قدرتمندتر از مدل های قبلی خود می باشد. با این حال نسبت به امتیازی که گوشی کلکسی اس 23 اولترا در تست بنچمارک به دست آورد، فاصله زیادی دارد. گلکسی S23 Ultra به تراشه اسنپدراگون 8 نسل دوم مجهز است.

در اینجا یک راز بزرگ پنهان شده است. تنها شرکت تولید کننده تراشه چین که می تواند تراشه های مورد نیار هواوی را بسازد، شرکت SMIC است که به علت تحریم های امریکا توان محدودی دارد. قوانین صادراتی جدید فروش اسکنرهای لیتوگرافی( EUV) را که در ساخت ویفرهای تراشه های سیلیکونی با پیشرفته ترین گره های فرآیند کاربرد دارد، را به SMIC ممنوع می کند. به عنوان نمونه: در ساخت مدل آیفون 15 پرو که قرار است تا ماه آینده آماده عرضه شود، از تراشه های 3 نانومتری استفاده شده است.

افشاگر چینی سه روز قبل از انتشار گوشی جدید میت 60 پرو اعلام کرد که هواوی در حال بازگشت به تراشه های Kirin مبتنی بر فناوری 5G است. او معتقد بود که شرکت از دو پیکربندی احتمالی در این تراشه استفاده می کند Kirin720 و Kirin830. اما مشخصات هیچکدام با Kirin 9000S همخوانی ندارد.

نکته جالبی که در این گزارش آمده است تولید تراشه توسط شرکت SMIC با گره N+2 (7nm) بود. شاید ندانید، تولید چنین تراشه هایی بدون دستگاه لیتوگرافی EUV غیر ممکن نیست اما، خیلی مشکل خواهد بود. اگر چه هواوی در طول این مدت موفق شد یک دستگاه لیتوگرافی جدید را به مرحله ثبت اختراع برساند. اما، هنوز تا مراحل ساخت فاصله زیادی دارد. لحظه عرضه گوشی جدید می تواند برای شرکت به یاد ماندنی باشد چون توانست همه کشورهایی را که می خواستند صنعت ساخت موبایل را در چین از بین ببرند، به طرز ماهرانه ای فریب بدهد!


چاپ