متا محتواهای حساس را از بخش جستجوی Threads حذف می کند

شرکت متا قصد دارد محتواهای حساس را از بخش جستجوی Threads حذف کند.

پلتفرم threads

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از انگجت؛ متا کلمات حساس مانند واکسن، کووید و سایر کلمات کلیدی را از بخش جستجوی Threads فیلتر خواهد کرد. در هفته های اخیر کاربران پلتفرم تردز گزارش کردند که در بخش جستجو یک سری کلمات کلیدی کار نمی کنند. بنابراین، جستجوی کلماتی که به نوعی با اطلاعات نادرست مرتبط هستند دیگر امکانپذیر نیست. این محدودیت به احتمال زیاد برای جلوگیری از انتشار محتواهای مخاطره آمیز در پلتفرم جدید متا صورت می گیرد. این کلمات کلیدی عبارتند از «برهنه»، «کووید و واکسن»، «کووید»، «کرونا ویروس»، «کووید-19»، «واکسن‌ها»، «واکسن‌های کووید» و برخی محتواهای نامناسب دیگر.

شرکت با انتشار بیانیه ای این خبر را تایید کرد و آن را اقدامی موقت نامید. یکی از سخنگویان در توضیح اقدام جدید گفت:" نوار جستجو به طور موقت نتایج یک سری از کلمات کلیدی را که احتمال دارد محتوای بالقوه حساس را نشان دهند، ارائه نمی دهد." آدام موسری، رئیس اینستاگرام که بر پلتفرم Threads نیز نظارت دارد در حساب توییتر خود نوشت :« این شرکت از آخرین اشتباهات خود درس گرفته است و به همین علت فکر می کند باید در بخش جستجو از انتشار محتواهای تعصب آمیز جلوگیری کند.»

البته سوابق Meta با صحبت های موسری مطابقت دارد. جستجوی مطالب نادرست در گذشته هم دامن گیر متا شد. به عنوان نمونه: متا قبلا متهم به ارائه نمایش اطلاعات نادرست و راهنمایی های اشتباه در بخش جستجوی اینستاگرام شده بود. instagram روزهای ابتدایی شیوع دوران همه گیری، حساب هایی را در جستجوی کلمات کلیدی «واکسن» و «5g» به کاربران نمایش می داد که از برعلیه واکسن کرونا تبلیغ می کردند. با اقدام جدید به نظر می رسد این شرکت می خواهد از انتشار هر نوع محتواهای حساس جلوگیری کند حتی پست هایی که حاوی محتواهای ضد قانونی نیستند. بنابراینف رویکرد جدید Meta نسبت به گذشته تهاجمی تر خواهد بود. البته آنها در ماه های اخیر نیز عمل جستجو در پلتفرم های فیسبوک و اینستاگرام را محدود کرده بودند. فیلتر مطالب نامناسب زمانی شروع شد که در عبارات جستجوی این رسانه ها هشتگ های خاص مربوط به QAnon برای کاربران نمایش داده می شد و آنها را به محتواهای غیرقانونی هدایت می کرد. این شرکت برای پاکسازی نتایج جستجو از موضوعاتی مانند واکسن‌ها PSAهای درون برنامه‌ای را تحت فشار قرار دادند که، کاربران را به منابع رسمی هدایت ‌کنند.

نتیجه مسدود شدن کلی عبارات جستجوی مرتبط با کووید این است که کاربران از جستجوی اطلاعات و منابعی که قوانین پلتفرم را نقض نمی کنند هم منع می شوند. بنابراین کارشناسان سوشال مدیا معتقدند این تصمیم جدید متا خیلی عجولانه گرفته شد!


چاپ