مسدود کردن اخبار فیسبوک در کانادا توسط متا دردسرساز شد!

متا پلتفرم با مسدود کردن اخبار فیسبوک در بحبوهه آتش سوزی گسترده در کانادا با انتقادات شدیدی روبرو شد.

آتش سوزی در کانادا

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از گجت360؛ شرکت متا از ابتدای آگوست شروع به مسدودسازی پخش اخبار در پلتفرم های فیسبوک و اینستاگرام کرد.
Meta با مسدود کردن لینک های خبری کانادا متهم است جان هزاران نفر را به خطر انداخته است. هزاران نفر در پی آتش سوزی گسترده در جنگل های کانادا مجبور به ترک خانه های خود شده اند. آنها امید داشتند که بتوانند از طریق پخش اخبار فیسبوک از وضعیت آتش سوزی با خبر شوند. کلسی ورث، 35 ساله یکی از 20 هزار نفر ساکن شهر یلونایف است که مجبور شد مانند ساکنان شهرهای مجاور به علت پیشروی آتش سوزی محل سکونت خود را ترک کند. ورث می گوید:"وضعیت خیلی خطرناک است."

ورث در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه، گفت:"دسترسی به اطلاعات تایید شده آتش سوزی های قطب شمال و سایر مناطق این کشور برای من و سایر ساکنین شهر کار خیلی سختی بود. هیچ کسی نمی تواند درست یا نادرست بودن خبرها را تایید کند. زمان در شرایط اضطراری نقش خیلی مهمی بازی می کند."

شرکت آمریکایی از اول آگوست در واکنش به قانون جدید کانادا که غول های فناوری را مجبور به پرداخت حق انتشار به ناشران خبرهای محلی می کرد، اقدام به مسدود کردن لینک های خبری کانادا در اینستاگرام و فیسبوک کرد. با وجود آن که لایحه جدید از سال آینده به اجرا گذاشته می شود اما، شرکت تصمیم گرفت زودتر دست به اقدام متقابل بزند.

البته، کانادا تنها کشوری نبود که چنین لایحه ای تصویب کرد. قبل از آن، استرالیا با تصویب و اجرای لایحه حقوق ناشران غول های فناوری آمریکا مانند متا و گوگل را مجبور به پرداخت غرامت کرد. در ابتدا شرکت ها از قبول آن امتناع می کردند اما، در نهایت با دولت استرالیا به توافق رسیدند. قانون جدید کانادا متا و گوگل را ملزم می کند برای استفاده از اخبار رسانه های کانادایی باید سالانه 330 میلیون دلار هزینه بپردازند در غیر اینصورت، عواقب قانونی آن را باید بپذیرند. اما، متا در واکنش به این لایحه ادعا کرد این خبرگزاری ها هستند که با نشر اخبار خود در پلتفرم های متا خواننده جذب می کند نه این شرکت!

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا همزمان با وقوع حادثه آتش سوزی از متا خواست که فعلا اختلافات را کنار بگذارد و با انتشار اخبار مردم کانادا را باخبر کند. اما، متا به این درخواست واکنشی نشان نداد. ترودو در واکنش به این اقدام متا اعلام کرد:« این قابل تصور نیست شرکت هایی مانند فیسبوک بخواهند از چنین شرایطی به نفع خود سوء استفاده کنند. آنها سود خود را بر جان انسانها مقدم می دانند.»

پیش بینی می شود حدود 80 درصد از کل درآمد صنعت تبلیغات در کانادا به شرکت های متا و گوگل اختصاص دارد. اولی ویلیامز، مدیر رادیو کابین اقدام متا را برای جلوگیری از انتشار اخبار "احمقانه و خطرناک" خواند. او در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه پیشنهاد کرد که "متا می تواند به خاطر حفظ جان این ممنوعیت را به طور موقت لغو کند و هیچ جریمه مالی هم نپردازد زیرا، قانون جدید هنوز به فاز اجرایی نرسیده است."

نیکلاس سرول، در رادیوی فرانسوی تایگا گفت:"تعدادی از کاربران راهی برای دور زدن این تحریم های متا پیدا کرده اند. مانند گرفتن اسکرین شات از اخبار و انتشار آنها در حساب های شخصی نه تجاری!


چاپ