متا از انتشار اخبار آنلاین در کانادا جلوگیری خواهد کرد!

متاپلتفرم اعلام کرد در صورت تصویب "قانون انتشار اخبار آنلاین" در کانادا، از انتشار اخبار در این کشور جلوگیری خواهد کرد.

متا

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت متا پلتفرم (META.O) مادر فیسبوک روز شنبه اعلام کرد که در صورت تصویب قانون اخبار آنلاین این کشور به شکل فعلی، دسترسی به محتوای خبری کانادایی ها را در این پلتفرم متوقف خواهد کرد.

طبق «قانون اخبار آنلاین» یا لایحه C-18 مجلس عوام، که در آوریل سال گذشته مطرح گردید پلتفرم هایی مانند متا و گوگل آلفابت (GOOGL.O) باید برای انتشار خبر به ناشران خبر مبلغی را پرداخت کنند. سخنگوی متا در مخالفت خود با این قانون گفت: "چارچوب قانونی که ما را مجبور می کند برای پیوندها یا محتوایی که پست نمی کنیم هزینه بپردازیم قابل اجرا نیست. فقط انتشار اخبار دلیل استفاده بیشتر مردم از پلتفرم ما نیست!"

این اقدام متا پس از آن صورت گرفت که گوگل ماه گذشته آزمایش مسدود سازی انتشار اخبار برای تعداد محدودی از کاربران کانادایی را در واکنش به این لایحه آغاز کرد.

صنعت رسانه های خبری کانادا از دولت خواسته اند با اعمال مقررات بیشتر شرکت های فناوری را مجبور کند زیان های مالی صنعت خبر را جبران کنند. غول های فناوری نظیر متا و گوگل سهم بیشتری از تبلیغات را نصیب خود کرده اند و از این طریق به صنعت انتشار خبر ضربه سنگینی وارد شده است. البته، وزارت فرهنگ کانادا نسبت به تهدیدات متا برای متوقف کردن دسترسی کاربران کانادایی به اخبار محلی، اظهار نظری نکرده است.

فیس بوک هم در سال گذشته نگرانی های خود را در مورد اجرای این قانون اعلام کرد و هشدار داد اگر مجبور شود از انتشار اخبار در پلتفرم خود جلوگیری می کند.

قبل از کانادا نیز کشورهای دیگری مانند استرالیا و نیوزیلند برای جلوگیری از ورشکستگی ناشران اخبار، قانونی را تحت عنوان "قانون اخبار آنلاین" تصویب کرده اند که شرکت های فناوری را ملزم به بستن قرارداد با ناشران می کند.


چاپ