به روز رسانی chrome، بستن کوکی های تبلیغاتی

مرورگر گوگل کروم (Google Chrome)،کوکی های متفرقه (Third-Party Cookie) را برای همیشه رد می کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود ، محبوب ترین مرورگر وب جهان در به روزرسانی های بعدی، قوانین تبلیغات آنلاین را بازنویسی می کنند و ردیابی فعالیت وب میلیاردها نفر را بسیار دشوار می کند

. آنچه به نظر می رسد برای حفظ حریم خصوصی ، فقط می تواند قدرت کنترل Google در صنعت تبلیغات و به طور کلی وب را فراهم کند. بر اساس گزارش مجله .wired در نگاه اول، به‌روزرسانی‌های گوگل کروم باعث بهبود حریم خصوصی کاربران می‌شوند؛‌ اما نباید فراموش کنیم که سطح کنترل گوگل بر صنعت تبلیغات و به‌طور کلی دنیای وب را هم افزایش می‌دهند.

Google25E225802599s Next Chrome Update Will Rewrite the Rules of the Web

منتقدان و نهادهای نظارتی می گویند این اقدام شرکت های تبلیغاتی کوچکتر را از فعالیت خارج می کند و می تواند به وب سایت هایی که برای کسب درآمد به تبلیغات متکی هستند آسیب برساند. برای بیشتر افراد ، این تغییر غیرقابل مشاهده خواهد بود ، اما در پشت صحنه ، Google در نظر دارد Chrome را برای کنترل برخی از مراحل تبلیغات بگذارد. برای این کار قصد دارد با استفاده از یادگیری ماشینی مبتنی بر مرورگر ، سابقه مرور خود را ثبت کرده و افراد را در کنار دیگران با علایق مشابه به گروههای مختلف تقسیم کند.
بنت سایفرز ، تکنسین گروه آزادی های مدنی بنیاد مرز الکترونیکی میگوید:"گوگل قصد دارد از زیرساختهایی که امکان ردیابی و پروفایل شخصی در وب را فراهم می کند خلاص شود و همچنین قصد دارند آنرا با سیستمی جدید جایگزین کند که همچنان امکان نمایش تبلیغات به‌صورت هدفمند را ارائه می‌دهد؛ ولی این کار به ‌روشی متفاوت. انجام میدهند.
برنامه Google برای جایگزینی کوکی های شخص ثالث، به نام Privacy Sandbox میباشد که مجموعه پیشنهادهایی بدون از بین بردن صنعت تبلیغات برای بهبود تبلیغات آنلاین را شامل میباشد. جدا از خلاص شدن از شر کوکی های شخص ثالث ،به مواردی از جمله تقلب در تبلیغات ، کاهش تعداد بازدیدکنندگان توسط افراد و معرفی روش های جدید برای اندازه گیری عملکرد تبلیغات شرکت ها می پردازد. بسیاری از منتقدان گوگل می گویند که بخشی از این پیشنهادها بهبود در تنظیمات موجود و مفید برای وب است.
تغییر لازم است. صنعت تبلیغات آنلاین ، به عبارت بهتر ، نرم و لطیف است. این شامل میلیاردها نقطه داده در مورد تمام زندگی ما است که هر ثانیه در هر روز به طور خودکار معامله می شود. چنین تغییر اساسی در این سیستم بر تعداد زیادی از مشاغل تأثیر می گذارد ، از مارک های تبلیغاتی آنلاین محصولات و خدمات گرفته تا شبکه های فناوری تبلیغات و سازمان های خبری که این تبلیغات را به گوشه و کنار وب می کشانند.

پیشنهادات Privacy Sandbox پیچیده و فنی است. گوگل در حال آزمایش برخی است ، سایر پروژه‌ها تا حد زیادی در حال گذراندن مراحل توسعه هستند. حریم خصوصی Sandbox به صورت آنلاین مستند شده است و گوگل برنامه های خود را بر اساس بازخورد و پیشنهادات متقابل رقبا تغییر داده است. اما ، در نهایت ، وقتی صحبت از Chrome می شود ، همه چیز توسط Google کنترل می شود.
اولین بار در ژانویه 2020 حذف کوکی های شخص متفرقه از Chrome0 اعلام شد. سایفرز می گوید: "کوکی های شخص متفرقه افتضاح بودند." "آنها برای مدتی تهاجمی ترین فناوری در جهان بودند." وقتی Google آنها را در سال 2022 حذف کند ، اولین نفر نخواهد بود که این کار را انجام داده است.- اما سهم بزرگ بازار آن است، به این معنی است که بیشترین تأثیر را خواهد داشت. Apple’s Safari ، دومین مرورگر بزرگ بعد از Chrome ، در 2017 ردیابی کوکی را محدود کرد. Mozilla’s Firefox کوکی های شخص ثالث را در سال 2019 مسدود کرد. این مشکل آنقدر گسترده است که مرورگر در حال حاضر 10 میلیارد ردیاب در روز را مسدود می کند.
برنامه Google این است كه با استفاده از یك سیستم هوش مصنوعی به نام Federated Learning of Cohorts (FLoC) تبلیغات را علیه منافع عمومی مردم هدف قرار دهد. سیستم یادگیری ماشینی ، سابقه وب شما را از جمله موارد دیگر می گیرد و بر اساس علایق شما را در گروه خاصی قرار می دهد. Google هنوز مشخص نکرده است که این گروه ها چه خواهند بود ، اما در آنها هزاران نفر شامل علایق مشابه وجود دارد. پس از آن تبلیغ کنندگان می توانند بر اساس گروهی که در آن قرار دارند تبلیغات را در معرض دید افراد قرار دهند. اگر هوش مصنوعی گوگل نشان دهد که شما مثلاً کفش های کتانی را خیلی دوست دارید ، در این صورت در یک گروه با سایر طرفدارانمشابه فکری شما در مورد کفش های ورزشی خواهید افتاد .
همه این موارد به روشی مشابه الگوریتم Netflix در آنچه شما دوست دارید تماشا کنید کار می کند. در واقع ، سابقه مشاهده شما مشابه بسیاری از موارد دیگر است ، اما یکسان نیست. به عنوان مثال اگر شخص A و شخص B هر دو یک فیلم ترسناک یکسان را دوست داشته باشند ، پس احتمال دارد که شخص A پنجمین فیلم ترسناکی را که شخص B اخیراً تماشا کرده دوست داشته باشد. اکنون فقط آن را گسترش دهید تا میلیاردها نفر را تحت پوشش خود قرار دهد.

1065606806.jpg.0

برخلاف کوکی های متفرقه ، تمام داده های مورد استفاده برای تعیین اینکه به چه گروهی وارد می شوید در Chrome پردازش می شوند. در مقابل، کوکی های شخص ثالث مانند آبنبات به اطراف پاشیده می شوند. Bindra ادعا می کند ، با وجود این تغییر اساسی در نحوه ذخیره سازی و پردازش داده ها ، این سیستم 95 درصد به عنوان کوکی های متفرقه در هدف قرار دادن تبلیغات موثر است. دیگران این ادعا را زیر سوال برده اند.
یکی از موضوعاتی که درباره‌ی سیستم یادگیری ماشین گوگل مطرح می‌شود، این است که چه نتیجه‌گیری‌هایی درباره‌ی کاربران انجام می‌دهد؟ DuckDuckGo. کمیل بازباز ، معاون ارتباطات موتور جستجو ، می گوید: "از آنجا که FLoC از تاریخچه مرور شما برای تعیین گروه های مبتنی بر علاقه استفاده می کند ، نتیجه نهایی شبیه یک فوق ردیاب است که حتی در وب سایت های بیشتری نسبت به Google Analytics وجود دارد." در حالی که FLoC به این معنی است که داده های شخصی کمتری برای اشخاص ثالث ارسال می شود ، همانند تنظیمات فعلی کوکی ها ، نگرانی هایی در مورد چگونگی گروه بندی افراد با یکدیگر وجود دارد و اینکه آیا فرایند خودکار انجام این کار باعث ایجاد تبعیض در گروه های خاصی می شود. Basile Leparmentier ، مهندس ارشد یادگیری ماشین در شرکت فناوری تبلیغاتی Criteo ، که گزینه های حریم خصوصی Sandbox خود را پیشنهاد کرده است ، می گوید: "الگوریتم خوشه بندی FLoC که Google پیشنهاد می کند توسط خود Google اداره شود ، این امر برای همه کاربران وب مشترک است." "بنابراین Google هر زمان که بخواهد این قدرت را دارد که این الگوریتم را اصلاح کند." اگر مرورگرهای دیگر تنظیمات یادگیری ماشین را انتخاب کنند - یاهو! گفته می شود که ژاپن علاقه مند است - آنها ممکن است بتوانند گروه بندی ها را برای استفاده خود تغییر دهند.

Leparmentier و دیگران که به طور علنی درباره پیشنهادهای FLoC Google اظهار نظر می کنند ، این سوال را مطرح کرده اند که آیا این سیستم افراد را با ویژگی های حساس مانند نژاد ، گرایش جنسی یا ناتوانی گروه بندی می کند. سیستم ممکن است بتواند از طریق رفتار و علایق عمومی افراد ،به عنوان مثال ، الگوریتم های تبلیغاتی فیس بوک نشان داده است که مشاغل تدریس و دبیرخانه را به زنان بیش از مردان نشان می دهد. در سال 2019 ، فیس بوک توسط وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده به دلیل تبلیغاتی که به تبعیض نژادی علیه مردم متهم شده بود ، متهم شد. همین خطرها در مورد FLoC وجود دارد و مهندسان Google احتمال وجود سوگیری الگوریتمی را پذیرفته اند. باسیل می گوید: "اگر یك مهاجم آنلاین می خواست كه گروه خاصی را بر اساس قومیت یا مذهب خود هدف قرار دهد ، این مهاجم می تواند گروه ID مربوطه FLoC را به هر صورت كه صلاح بداند هدف قرار دهد."

Google آزمایش FloC را در ماه مارس آغاز می کند - اما فقط از وب سایت هایی استفاده می کند که پیگیری را فعال کرده یا از قبل تبلیغات نمایشی را ارائه می دهند. این شرکت همچنین می گوید که ارائه خدمات تبلیغات شخصی بر اساس دسته بندی های حساس مخالف
دامنه و تأثیر بالقوه آن چنین است ، حریم خصوصی Sandbox نظر قانونی را به خود جلب می کند. در 8 ژانویه ، سازمان رقابت و بازار انگلستان (CMA) فاش کرد که در حال بررسی حریم خصوصی Sandbox در کنار تنظیم کننده حفاظت از داده ها ، دفتر کمیساری اطلاعات (ICO) است. CMA می گوید تحقیقاتش "با سرعت پیش می رود" اما هنوز در مورد تأثیر حریم خصوصی Sandbox در رقابت نتیجه ای نگرفته است. با این حال ، CMA برخی از نگرانی های خود را در بازبینی گسترده تبلیغات دیجیتال در ژوئیه 2020 بیان کرد. گزارش CMA می گوید ، مسدود کردن کوکی های شخص ثالث در Chrome ممکن است به Google قدرت بیشتری در کل اکوسیستم بدهد. در این گزارش آمده است: "این پیشنهادات همچنین Chrome (یا مرورگرهای Chromium) را به گلوگاه اصلی فناوری تبلیغات تبدیل خواهد كرد." "بنابراین ، به احتمال زیاد موقعیت Google در مرکز اکوسیستم فناوری تبلیغات باقی خواهد ماند."

گزارش CMA همچنین بیان می کند که ناشران آنلاین ، مانند وب سایت های خبری که به تبلیغات متکی هستند ، می توانند درآمد کوتاه مدت از تبلیغات را 70 درصد کاهش دهند - اگرچه حداقل یک ناشر در زمینه حذف کوکی ها موفق بوده است. بیندرا می گوید :گوگل در حال کار با CMA و ICO در مورد تحقیقات آنها است و حذف کوکی های شخص ثالث نیز بر گوگل تأثیر خواهد گذاشت. وی می گوید: "ما از كوكی های شخص ثالث برای تبلیغاتی كه در سایت ها ارائه می دهیم استفاده می كنیم و محصولات تبلیغاتی Google نیز مانند سایر فناوری های تبلیغاتی تحت تأثیر قرار می گیرند.گرچه این امر بودجه ای را به وجود می آورد كه سازندگان محتوا و توسعه دهندگان وب به آن وابسته هستند ، اما ما واقعاً معتقدیم كه بسیاری از این فن آوری ها می توانند از ناشران و تبلیغ كنندگان حمایت كنند."

با تمام این موارد کوکی های متفرقه تنها راه تبلیغات در وب نیست - و این جایی است که بقیه حریم خصوصی Sandbox وارد می شود. وقتی کوکی های متفرقه برداشته می شوند ، شرکت هایی که داده های شخص اول را جمع آوری می کنند بهتر می توانند تبلیغات هدف گیری کنند به عنوان مثال ، اگر به یک وب سایت خبری وارد شده باشید ، آن سایت می تواند اطلاعاتی را درباره آنچه خوانده اید جمع آوری کرده و علایق شما را درک کند. این بدان معناست که می تواند تبلیغاتی را نشان دهد که ممکن است به عنوان یک فرد بیشتر به شما مرتبط باشند - هرچه تبلیغ بیشتر مرتبط باشد ، می تواند درآمد بیشتری کسب کند.
به نظر می رسد ، درست است؟ خوب ، این برای دو شرکت است که بر جمع آوری اطلاعات شخص اول در سراسر وب تسلط دارند: فیس بوک و گوگل. هر دو ابزار قدرتمندی برای جمع آوری اطلاعات کاربر دارند ، هم از طریق خدمات خودشان و هم از طریق نرم افزاری که در اختیار دیگران قرار می دهند. بیش از9 محصول Google - از Gmail تا Google Maps - بیش از یک میلیارد نفر در ماه استفاده می کنند. فناوری ردیابی فیس بوک در بیش از 8 میلیون وب سایت وجود دارد. در بررسی CMA آمده است: "Google هنوز هم می تواند از بینش هایی که از فعالیت های کاربران در جستجوی Google و YouTube به دست می آورد ، برای انتخاب تبلیغات شخصی در ویژگی های Google استفاده کند." کسانی که به بررسی CMA پاسخ دادند به آن گفتند که پایان دادن به کوکی های شخص ثالث "بیشتر" فن آوری تبلیغات گوگل و فیس بوک را محکم می کند.

در نهایت ، اگر وب به سیستمی منتقل شود که داده های شخص اول به اصلی ترین روش ارائه تبلیغات تبدیل شود ، بزرگترین سیستم عامل های فناوری می توانند بیشترین سود را ببرند. پاول بنیستر ، موسس شرکت مدیریت تبلیغات CafeMedia ، می گوید: "ممکن است بخش فناوری تبلیغات گوگل با سایر شرکت های فناوری تبلیغات برابری کند." "مشکل این است که مسدود کردن کوکی های شخص ثالث شکاف بین باغ های دیواری و آنچه را که آنها می توانند نسبت به وب باز انجام دهند افزایش می دهد." به احتمال زیاد حذف کوکی های متفرقه ، تبلیغ کنندگان را مجبور می کند تا برای جمع آوری داده های شخص اول خود به ورود به سیستم و حساب های کاربر اعتماد کنند. یا برای جمع آوری این داده ها برای آنها به گوگل و فیس بوک اعتماد کنید.

بانیستر استدلال می کند که چنین تغییراتی به معنای صرف هزینه بیشتر تبلیغات در سیستم عامل هایی مانند فیس بوک ، تیک توک و یوتیوب است ، که هدف گذاری در یک اکوسیستم بسته آسان خواهد بود. بانیستر می گوید: "این کنترل متمرکز بر داده ها را با گروه کوچکتر و کوچکتر از شرکت های بسیار بزرگ انجام می دهد." "و آنها به احتمال زیاد سو to استفاده از داده ها و آسیب رساندن به افراد در حال انجام است."

این داستان در ابتدا در WIRED UK ظاهر شد.سیاست های تبلیغاتی آن است. گروه های FLoC که نژاد ، گرایش جنسی و سایر دسته های افراد را آشکار می کنند مسدود می شوند - یا اگر این امکان وجود نداشته باشد ، Google می گوید الگوریتم خود را تغییر می دهد تا "همبستگی را کاهش دهد".

اگر در حال حاضر از Chrome استفاده می کنید ، وب سایت هایی که بازدید می کنید ، به استثنای چند مورد ، یک کوکی متفرقه را به دستگاه شما اضافه می کنند. این کوکی ها - قطعه های کوچک کد - قادر به ردیابی تاریخچه مرور شما و نمایش تبلیغات بر این اساس هستند. کوکی های متفرقه تمام داده های جمع آوری شده را به دامنه ای متفاوت از دامنه ای که در حال حاضر در آن قرار دارید ارسال می کنند. در مقایسه ، کوکی های شخص اول داده ها را به صاحبان دامنه ای که در آن زمان بازدید می کنید بازگردانید.

کوکی های متفرقه دلیل اصلی این است که کفش هایی که دو هفته پیش به آنها نگاه می کردید هنوز در اطراف وب شما دیده میشود! تمام داده های جمع آوری شده توسط کوکی های متفرقه برای ایجاد پروفایل کاربر مورد استفاده قرار می گیرد ، که می تواند شامل علایق شما ، چیزهایی که خریداری می کنید و رفتار شما به صورت آنلاین باشد و این را می توان به کارگزاران داده های مبهم داد. Chetna Bindra ، یکی از محصولات برتر در تجارت تبلیغات Google ، می گوید: "هدف واقعاً ایجاد مجموعه خاصی از پیشنهادات در مورد چگونگی جایگزینی فناوری های قدیمی مانند کوکی های متفرقه و همچنین سایر موارد با جایگزین های API با حفظ حریم خصوصی بود.


چاپ