اپل با افزایش قیمت 3 درصدی تراشه A17 موافقت نکرد

اپل با درخواست افزایش 3 درصدی قیمت تراشه A17 شرکت تایوانی TSMC در سال 2023 موافقت نکرد.

tsmc apple 1

به گزارش های فن تک، بزرگ ترین و پیشرفته ترین شرکت سازنده تراشه جهان امیدوار بود که بتواند قیمت تراشه های نسل آینده خود را در سال 2023 افزایش دهد. شرکت تایوانی Semiconductor Manufacturing Company Ltd. (TSMC) قرار است ارسال تراشه های ساخته شده با استفاده از گره فرآیند 3 نانومتری خود را در اواخر سال جاری آغاز کند. زمانی که گره های فرآیند کاهش پیدا می کند، ابعاد ترانزیستورهای مورد استفاده در تراشه ها کوچکتر می شوند و تعداد بیشتری از آنها را می توان داخل یک تراشه قرار داد.


اپل از پذیرش 3 درصد افزایش قیمت TSMC برای تولید چیپست A17 Bionic خودداری کرد. این تراشه ها نقش مهمی در صنعت گوشی های هوشمند ایفا می کنند زیرا، هر چه تعداد ترانزیستور یک تراشه بیشتر باشد آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر خواهد بود. به عنوان مثال، در تراشه 5nm A15 Bionic به کار رفته در آیفون 13، آیفون 14 و آیفون 14 پلاس، 15 میلیارد ترانزیستور وجود دارند. A16 Bionic جدید 4 نانومتری که آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را تامین می کند، نزدیک به 16 میلیارد ترانزیستور در داخل هر قطعه دارد که آن را قدرتمندتر کرده و در نهایت منجر می شود نسبت به تراشه های A15 Bionic دیرتر باتری گوشی شارژ خالی کند.

tsmc aaple 2
تراشه سال آینده A17 Bionic که در ساخت آن از گره پردازش 3 نانومتری استفاده شده است، انتظار می‌رود در آیفون 15 پرو و آیفون 15 اولترا به کار برده شود. در گزارشی به نقل از اکونومیک دیلی نیوز، TSMC به دنبال افزایش 3 درصدی قیمت برای تراشه های A17 Bionic است. اما بر اساس اطلاعاتی که از اپل درز کرد، اپل این درخواست را نپذیرفت. Apple بزرگترین مشتری شرکت تایوانی است و طبق برخی اسناد، این شرکت 25 درصد از درآمد ناخالص سالانه TSMC را تشکیل می دهد.


حدود یک سال پیش، مشتریان TSMC مانند AMD،Nvidia و MediaTek طبق گزارش‌های موجود مجبور شدند با افزایش 20 درصدی قیمت TSMC موافقت کنند. به نظر می رسد اپل با افزایش قیمت بسیار کمتری نسبت به شرکت های دیگر روبرو شد. به دنبال افزایش قیمت در سال گذشته، TSMC اعلام کرد تابستان امسال قیمت محصولات جدید خود را تا 8 درصد افزایش خواهد داد که محموله‌های ارسالی 2023 را نیز شامل می‌شود.


چاپ