اپلیکیشنی که سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می کند

اپلیکیشن موبایلی به بازار عرضه شده که قادر است با کمک هوش مصنوعی و با استفاده از دوربین و فلاش گوشی های هوشمند سطح اکسیژن خون را با دقت ۸۰ درصد اندازه گیری کند.

APP OXUGEN
طبق گزارش های فن تک و به نقل از دیلی میل، انواع بیماری های تنفسی از آسم تا کووید- ۱۹ نیازمند به اندازه گیری دقیق سطح اکسیژن خون هستند.
به طور معمول میزان اکسیژن خون از طریق دستگاه های سنجش اکسیژن خون اندازه گیری می شوند. به این شکل که دستگاه را بر روی نوک انگشت شخص یا گوش او قرار می دهند. البته اندازه گیری این دستگاه سیار خیلی دقیق نیست.


محققان دانشگاه واشنگتن و کالیفرنیا (سن دیگو) با هدف ساده تر کردن این فرایند، یک برنامه تحت موبایل ساختند که از دوربین و فلاش موبایل برای سنجش سطح اکسیژن خون استفاده می کنند.آنها ثابت کردند موبایل قادر است سطح اکسیژن خون را با8۰ درصد دقت اندازه گیری کند که پایین ترین میزانی است که یک دستگاه سنجش اکسیمتر قابلیت اندازه گیری آن را دارد.


روش کار این سیستم به این گونه است که ابتدا کاربر انگشت خود را مقابل دوربین و فلاش موبایل قرار می دهد و از آن یک تصویر ویدئویی ثبت می کند. یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند سطح اکسیژن خون را براساس تصاویر ویدئویی رمزگشایی کند.


محققان از این فناوری بر روی ۶ داوطلب ۲۰ تا ۳۴ ساله مورد آزمایش قرار دادند. روی انگشت هر داوطلب یک اکسیمتر استاندارد نصب شده است. در مرحله بعد انگشت دیگر همان دست در جلوی دوربین و فلاش موبایل قرار می گیرد. سپس دوربین یک تصویر ویدئویی ضبط می کند. با هر ضربان قلب، خون تازه به نواحی که فلاش دوربین روشن کرده بود، جریان پیدا می کرد.
دوربین تلفن همراه، میزان جذب نور توسط خون را در۳ طیف رنگی قرمز، سبز و آبی مورد اندازه گیری قرار داد. در مرحله بعد داده ها به یک الگوریتم هوش مصنوعی داده شد.


هر داوطلب ترکیبی از اکسیژن و نیتروژن را به مدت ۱۵ دقیقه تنفس کردند تا سطح اکسیژن خود را کاهش دهند. نتایج نشان داد موبایل در ۸۰ درصد موارد، کاهش سطح اکسیژن خون را به درستی نشان داده بود. محققان امیدوارند با آزمایش الگوریتم روی افراد بیشتر بتوانند تحقیقات خود را ادامه دهند.


چاپ