چه اتفاقی برای باتری های از رده خارج خودروهای برقی می افتد؟

یکی از بزرگترین نگرانی های صاحبان اتومبیل با روی آوردن دنیا به وسایل نقلیه الکتریکی (EV) این است که چه اتفاقی برای باتری ها می افتد؟

شارز
مطالعات مختلفی انجام شده است: به عنوان مثال ، در طی یک آزمایش تاکسی ها در فرودگاه گاتویک ، پنج اتومبیل تسلا مدل S 90D 1.5 میلیون مایل را پشت سر گذاشتند که هر کدام در طی یک دوره سه ساله حدود 300000 رانندگی داشتند. پس از آن ، باتری ها در وضعیت چشمگیری از سلامت 82٪ (SoH) قرار داشتند.
مدل S در ابتدا با گارانتی هشت ساله و مسافت پیموده شده نامحدود ارائه شد. با این حال ، این میزان در سال 2017 به 150،000 مایل ، هشت سال کارکرد و 70٪ SoH کاهش یافت. اگر باتری خودروی الکتریکی به ‌حدی ضعیف شود که ظرفیت پیمایش خودرو به کمتر از ۴۰۵ کیلومتر در کارکرد زیر ۱۵۰ هزار مایل یا هشت سال برسد، تسلا باتری مدل اس یا مدل ایکس مشتریان را جایگزین خواهد کرد.
از طرف دیگر ، مرسدس بنز باتری EV خود را با 100 هزار مایل ، هشت سال گارانتی ارائه می دهد و برای جگوار I-Pace نیز به همین شکل است. بنابراین واضح است که دارندگان اتومبیل های برقی دست دوم در مورد مالکیت باتری طولانی مدت به مشکل خواهند خورد.

tesla powerwall official lifestyle

مشهور است که باتری های EV در یکی دو سال ابتدایی سریعتر تخریب می شوند. سال اول طی برنامه آموزشی گاتویک حدود 8٪ در 100000 مایل کاهش یافت ، اما پس از آن ، تخریب تقریباً یک خط مستقیم 5٪ در سال بود (رانندگی 100000 مایل در سال). با این سرعت ، وسایل نقلیه قبل از رسیدن به 70٪ SoH ، به راحتی 500000 مایل را پشت سر می گذاشتند. این بیش از سه برابر فاصله ضمانت شده است.

ccs combo charger

چگونه می توان جلوی تخریب باتری EV (خودروی الکتریکی)خود را گرفت؟
اول ، یک اصطلاح فنی را تعریف کنیم: نقطه زانو. این زمانی است که یک باتری دچار تخریب سریع می شود - چیزی که مشخصاً هر سازنده باتری و وسیله نقلیه سعی در جلوگیری از آن دارد. این پدیده مورد مطالعه زیادی است ، اما آنچه واضح است این است که ، با فرض اینکه باتری شما به خوبی ساخته شده است (بدون خطا) ، در صورت واردن شدن فشار زیاد به باتری در دوران کارکرد، نقاط زانویی بیشتر ایجاد می‌شوند.

mg zs ev dashboard

این امر ازطریق شارژ بیش از حد (که دمای باتری را بیش از حد زیاد می‌کند) و شارژ و تخلیه بیش از حد معمول اتفاق می‌افتد.کارکردن باتری از 10٪ یا بیشتر به حالت شارژ کمتر از 90٪ (SoC) در بیشتر اوقات و به ندرت شارژ بیش از حد آن به اطمینان از دوام بیشتر آن کمک می کند. استراحت باتری یک بار در هفته و برای چند ساعت درشرایط SoC نسبتاً کم نیز کمک خواهد کرد.
Battery SoH یک اندازه گیری مطلق است و در آینده به ارز تجارت باتری تبدیل خواهد شد. اگرچه رانندگان EV بر روی SoC تمرکز می کنند ، زیرا به آنها می گوید اگر آنها قدرت کافی برای رسیدن به مقصد را دارند ، معیار واقعی که از نظر اقتصادی اهمیت دارد ، SoH است.

nissan battery pack

بعد از افت SoH زیر 70٪ چه اتفاقی می تواند برای باتری های EV بیفتد؟
باتری با 70٪ SoH ممکن است دیگر برای استفاده در EV مناسب نباشد ، اما در سیستم ذخیره انرژی باتری دست دوم (BESS) برای چندین سال (حداقل پنج) تا رسیدن به 50٪ SoH بسیار مفید خواهد بود ، البته باتری در آن زمان دیگر از نظر تجاری مفید نیست، زیرا نقطه‌ی زانویی صنعتی رسیده است.
بازار BESS در شرف تحول چشمگیری است ، دقیقاً مانند سایر فناوری ها مانند قدرت محاسبات ، ظرفیت شبکه و ذخیره اطلاعات. به عنوان مثال ، ذخیره انرژی Hornsdale در استرالیا ، با 150 مگاوات / 194 مگاوات ساعت تکمیل شده ، فقط طی سه سال عنوان بزرگترین BESS جهان را داشت. سال گذشته توسط Gateway Energy Storage در کالیفرنیا ، با ظرفیت ذخیره‌سازی عظیم ۲۳۰ مگاوات ساعت، از مجتمع هورنزدیل پیشی گرفت. اما این کمتر از نیمی از ظرفیت کارخانه جدید تسلا است که در ماس لندینگ در کالیفرنیا با 730 مگاوات ساعت برنامه ریزی شده است. شرکت ویسترا انرژی (Vistra Energy) با برنامه‌ریزی برای دستیابی به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات/۶۰۰۰ مگاوات ساعت، مجتمع ذخیره‌سازی انرژی بسیار بزرگی را در ماس لندینگ افتتاح کرده است که در ماه اکتبر مورد تأیید قرار گرفت.این بازار BESS است که انقلابی در بازار انرژی ایجاد می کند و اجازه می دهد انرژی از منابع تجدید پذیر باد ، خورشید و آب ذخیره شود.این افزایش چشمگیر در اندازه و تعداد BESS های بزرگ ، منعکس کننده رشد در بازار کوچک BESS برای مصارف خانگی ، مانند تسلا پاوروال و پاورواو انگلیس است.
بیشتر مجتمع‌های ذخیره‌سازی انرژی ها (BESS ) با استفاده از باتری های نو ساخته می شوند ، اما مقدار بیشتری از باتری های دست دوم از EV تولید می شود. تسلا گزارش کرده است که دوام باتری های آن برای یک میلیون مایل یا حتی بیشتر (احتمالاً تا 70٪ SoH) دوام خواهد آورد اما هنوز اشاره ای به استفاده از باتری های دست دوم در BESS یا سایر موارد استفاده در زندگی دوم نکرده است.


چاپ